Realizace dlouho očekávané stavby podjezdu pod železničním koridorem začala letos pracemi, který se odehrávají o několik stovek metrů dále od inkriminovaného místa, na ulici Butovické. První etapou je totiž řešení objízdné trasy, která vyvede z části města kamionovou dopravu.
Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “Celá realizace není stavbou města, město není investorem. Nicméně samozřejmě komunikujeme se zhotovitelem, jak s zhotovitelskou firmou, tak i investorem Správou železnic. Máme vlastní dozor, který v podstatě je účasten těch prací, které se budou týkat stavebních objektů, které budeme později přebírat do našeho vlastnictví. A samozřejmě postupně řešíme připomínky. Podařilo se nám zabezpečit parkování pro návštěvníky zdravotního střediska, kdy jsme si pronajali pozemek od společnosti AK 1324 vedle její hlavní brány.”
Radnice už také reagovala na obavy některých občanů, a to, když v souvislosti s přípravou stavby zhotovitelská firma provizorně zatrubnila Butovický potok u železniční trati. Jde o oblast, která je při velkých deštích zaplavovaná pravidelně, a nyní vzrostly obavy, že by se tu situace mohla zhoršit.
Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “Kdy jsme si také zjišťovali informace od zhotovitelské společnosti, tak abychom předcházeli nebo případně minimalizovali jakékoliv dopady v případě přívalových dešťů nebo něčeho takového, co může samozřejmě nastat do doby, než bude vybudován most nový se standardním propustkem. Takže vnímáme, že se jedná zatím o provizorní řešení a naší snahou je to řešit a snažit se komunikovat jak se stavbou, tak samozřejmě s občany.”
Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic: “V části potoka mají stavbaři vloženo dočasně plastové potrubí na převedení vody přes místo, kde probíhají přeložky kabelů a zakládání mostních opěr pod úrovní dna potoka. V případě nadměrných srážek však stavba plastové potrubí odstraní a umožní průtok vody původním korytem. Vnímáme ale samozřejmě také obavy místních obyvatel, a proto je pro lokalitu vypracovaný i povodňový plán. V současné době probíhá jeho schvalování Povodím Odry a městem.”
Radmila Nováková, vedoucí odboru stavebního řádu: “Město Studénka se účastní kontrolních dní a pracovních dní, které probíhají prakticky co 14 dní na stavbě samotné a v rámci jednoho z těch kontrolních dnů jsme upozornili na to, že provizorní řešení není úplně šťastné. V okamžiku, kdy vzniknou přívalové deště, tak zabránění povodním, které už při tom samotném řešení nezatrubnění a v tom úplném profilu, který tam vůbec je možný, je nedostačující. Bylo nám sděleno, že součástí projektu samotného byl návrh protipovodňových opatření a projektant vyzval zhotovitele k tomu, aby si tento návrh upravil podle svých vlastních možností a předložil nám všem svůj vlastní povodňový plán, na základě kterého se bude na případné povodňové stavy co nejrychleji reagovat.“
Jak už zaznělo, Studénka má pro stavbu najatý vlastní technický dozor, většina nových objektů totiž bude majetkem města.
Radmila Nováková, vedoucí odboru stavebního řádu: “Ve vlastnictví města by měly zůstat všechny komunikace, to znamená i ta objízdná trasa, která se dnes buduje, navazující veřejné osvětlení podél objízdné trasy a v rámci druhé etapy, která se bude provádět od příštího roku, to znamená samotný podjezd, tak v rámci podjezdu kromě statiky, to znamená mostní konstrukce a železničního svršku, všechny stavby, které jsou pod podjezdem, to znamená chodníky, cyklostezka, veřejné osvětlení i samotná komunikace.”
Objízdná trasa by měly být hotova do konce letošního roku, příští rok bude o budování železniční infrastruktury. K dokončení celého projektu a ke zprovoznění podjezdu dojde na konci roku 2026. Realizace přijde na zhruba 600 milionů korun.