Opavský dopravní podnik provozuje 11 trolejbusových a 15 autobusových linek. Ročně přepraví necelých 9 milionů cestujících. Jejich počet ale nyní klesá. V poslední době především kvůli koronavirové pandemii chybí ve vozech až čtvrtina cestujících. A to se, samozřejmě, odráží na tržbách. Za dobu trvání krize přišel dopravní podnik o 11 milionů korun. A vyhlídky nejsou příliš optimistické.
Zatímco rozpočet pro letošní rok měl dopravní podnik devadesáti milionový, návrh na příští rok překročil 100 milionů korun. Zamýšlené zdražení jízdného by mohlo do rozpočtu přinést víc jak 4 miliony korun. Půjde o 10 – 15% navýšení ceny jízdenek s použitím bezkontaktního odbavení. Tikety placené v hotovosti u řidiče zdraží výrazněji, a to o polovinu.
Samotné zdražování jízdenek ale zřejmě ke zlepšení finanční situace dopravního podniku stačit nebude. Město bude muset přistoupit nejspíš také k optimalizaci veřejné dopravy. Ta bude vycházet z loňského průzkumu, který analyzoval intervaly jednotlivých linek, vzdálenost zastávek či koordinaci s ostatními dopravci.
Zároveň se město bude snažit, aby se cestující, kteří v době kovidu hromadnou dopravu přestali používat, do autobusů a trolejbusů znovu vrátili.
Nové ceny jízdného v opavské MHD by měly začít platit od 1. března příštího roku. Zdražení jízdného budou muset ještě schválit zastupitelé na svém prosincovém zasedání.