Kdo zná a umí, ten si píská. To je název oblíbené interaktivní soutěže v praktických dovednostech pro osmáky. Do letošního 15. ročníku se zapojilo na 300 žáků z 25 základních škol.
Michaela Mahrová, ředitelka Kultury Jih: “Soutěž probíhá tak, že je 17 stanovišť jejichž garanty jsou střední školy a žáci během 5 minut musí splnit nějaký řemeslný úkol. Je tady třeba zdravotnická škola, takže obvazují řezné rány, barmanská show, takže míchají drinky a podobně. Tento ročník je již 15., ale teď byla dlouhodobá pauza kvůli covidu. Takže je to po covidu první taková akce.”
Na akci nechyběli ani významní zaměstnavatelé našeho regionu, kteří žákům nabídli praktické informace o pracovních pozicích a možnostech jejich uplatnění v praxi.
anketa: zástupci středních škol a učilišť: “Jsme střední odborná škola ochrany osob a majetku. Je tu nějaká ukázka fyzických disciplín, ať už to jsou kliky nebo skok do dálky. Máme tu ukázku zbraní různých se kterými se učíme obranu proti nim a dvě ukázky, aby viděli jak to probíhá v praxi.”
“Jsem ze SŠSS v Ostravě a tady ukazujeme žákům ZŠ modelování z marcipánu. Kdyby si řekli, že si to chtějí zkusit, tak můžou.”
“Musí zapojit jednoduchý blikací obvod nepájivé pole. To je takové pole, do kterého se součástky jenom strkají, nemusí se pájet a pak tady mají na ukázku roboty různé, co se tam dají poskládat . Dají se různě ovládat, programovat a tak.”
“Zde je úkolem na panelu na vynechaná místa doplnit keramický obklad. To znamená, že nejdříve si musí naměřit otvor, pak nařezat na řezačce a nakonec přilepit keramický obklad na panel.”
“Tady si studenti můžou vyzkoušet tvorbu palačinek, pak tady také žáci můžou vyzkoušet míchat koktejl.”
“My jsme ze střední zahradnické školy a připravili jsme si dva soutěžní úkoly. Jeden za náš obor zahradník a jeden za obor florista. Florista dělají žáci kytičku, mají spoustu materiálu tady za námi, můžou všechno použít. Zahradník mají poznávačku různých květin, stromů a rostlin.”
anketa: žáci 8. tříd ZŠ: “Mi se moc líbily kuchyňky, florista. To bylo tak dobré a bylo to zajímavé.”
“Akce je zábavná celkem. My jsme zatím byli jen na pár stanovištích. Dělali jsme palačinky, což jsme mysleli, že bude o dost lehčí a nakonec to bylo celkem obtížné a dělali jsme moc dobrý drink.”
“Ten elektrikář, i když jsme to moc nemohli vyzkoušet, protože jsme tam byli pozdě. prostě mám za to dali jeden bod, ale jinak bych na ni šel, protože mě baví věci s elektřinou a takové věci.”
“Soutěž jsme si užili, bylo to fajn, bylo tady spoustu různých škol, takže jsme si vyzkoušeli různé aktivity a spolupracovalo se nám dobře, protože jsme měli dobře vybraný tým.”
V říjnu letošního roku bude projekt pokračovat pod názvem „Řemeslo má zlaté dno“, do něhož se budou moci zapojit žáci devátých ročníků.