Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem. Důležité ale je dbát na bezpečnost

Ostrava-město |

Cyklistická doprava se v Ostravě stává fenoménem. Mnozí obyvatelé města i okolí využívají kolo denně a díky husté síti cyklostezek je to stále bezpečnější způsob dopravy. Na oblibě získává také sdílení jízdních kol. Strážníci proto často pořádají nejrůznější preventivní akce a vzdělávají cyklisty.

Kolo už v Ostravě dávno není jen volnočasová pomůcka, pro milovníky sportu. Stále více lidí jej využívá jako běžný dopravní prostředek. Svědčí o tom také každoroční čísla o využívání sdílených kol společnosti Nextbike. Ostrava cyklodopravu mnoha způsoby podporuje a vzniká proto i celá koncepce. 

Jan Dohnal, primátor Ostravy: "Samozřejmě cyklistickou dopravu podporuje. My víme, že historicky vlastně cyklo doprava v Ostravě byla zejména pro ten rekreační charakter. Tenhle trend se pomalu začíná dařit trošičku obracet, když se snažíme opravdu na ty kola dostat i lidi, kteří se mají dostávat běžně v rámci cestování po městě. Měl by to být teda nejenom rekreační prvek, ale opravdu i jakýsi pilíř dopravy. Takže samozřejmě Ostrava významně buduje cyklistickou infrastrukturu a cyklostezky. Samozřejmě podporujeme bikesharing, takže těch opatření je celá řada. A tady musím říci, že opravdu lidí, kteří se na těch kolech objevují, přibývá. Samozřejmě víme, že alfa a omega cyklodopravy ve městě je bezpečnost. Ti lidé nám to říkají a říkají nám to i ty průzkumy. Nejčastěji zmiňují, že se chtějí cítit na tom kole bezpečně v hustém provozu. Takže vlastně máme i nějakou koncepci cyklistické dopravy, která už říká třeba když rekonstruujeme nějakou ulici, jak ta ulice má vypadat, aby byla oddělena vozovka od cyklostezky nějakým výškovým profilem."

Na bezpečnost se v rámci nejrůznějších projektů a akcí zaměřují hlavně strážníci. Začínají už u malých cyklistů, které učí bezpečné chování v provozu na dopravních hřištích. U dospělých cyklistů jde především o prevenci a připomínání důležitých zásad.

Miroslav Plaček, ředitel MP Ostrava: "Městská policie realizuje celou řadu preventivních akcí a mezi tyto akce určitě patří i akce zaměřené na cyklisty. Chtěl bych předestřít, že se rozhodně nejedná o akce, které mají represivní charakter, ale především preventivní, kdy upozorňujeme cyklisty na dodržování pravidel silničního provozu a také na to, jak má být povinně vybaveno jízdní kolo. Vedle těchto preventivních akcí městská policie rovněž realizuje i značení jízdních kol, kde vedle jízdních kol označujeme i kompenzační pomůcky. Například v loňském roce jsme takto realizovali celkem čtyři sta osmdesát jízdních kol a devadesát kompenzačních pomůcek. V letošním roce chystáme celkem patnáct těchto akcí a pokud občané budou mít zájem, mohou se přihlásit na našich webových stránkách, kde najdou i jednotlivé termíny."

Hlavně na jaře můžete městské policisty často potkat na frekventovaných cyklostezkách. 

Valerie Juchelková, strážnice MP Ostrava: "Zaměřujeme se na cyklisty, kteří jedou po chodníku. Také na dodržování pravidel silničního provozu, pravidla, jako jsou třeba dopravní značky a také na povinnou výbavu jízdních kol a koloběžek."
anketa, cyklisté: "Jezdím do práce, na kole jezdím často. Dokonce jsem zapojena i do soutěže Do práce na kole, která začíná v květnu. Řidiči jsou různí, někteří jsou ohleduplní, někteří ne, Ale připadá mi, že většina řidičů už si na ty cyklisty zvykla a chová se k nim ohleduplně. Většinou řidiči bývají také cyklisté, takže já to vidím pozitivně."
"Každý den do práce šest tam, šest zpátky, dva a půl tisíce do roka. Celý rok jezdím i v zimě, pokud není sníh. Cyklisté a chodci jsme na jedné lodi. Jsme ale takový obtížný hmyz pro automobilisty. Já sám taky jezdím autem, ale bohužel to, co se děje v dnešní době, je špatně."

Dopravně bezpečnostních akcí se účastní také zástupci BESIPU i ti na cyklisty při preventivních akcích často myslí. 

Pavel Blahut, koordinátor BESIP: "Cyklista je řidič jednostopých ho motorového vozidla. Byť může mít třeba kolo vybaveno nějakým pomocným motorem, je to omezeno výkonem a maximální rychlostí, takže se na něj vztahují vlastně všechny povinnosti a pravidla pro řidiče. Musí jezdit střízliví, musí užít vozidlo, které splňuje nějaké technické požadavky. To znamená, musí být i za snížené viditelnosti vybaveno odrazkami. Vpředu bílá a vzadu červená. Odrazky musí být i ve výpletu kol, oranžová odrazka na pedálech. Musí mít dvě funkční brzdy, musí mít zaslepené konce řídítek. Kdyby došlo k pádu, ať nejsou další nějaká zranění, musí být všechno funkční. Takže to jsou povinnosti pro řidiče jednostopých motorových vozidel. Samozřejmě jako takový řidič musí používat cyklistickou přilbu. Do osmnácti let je povinná. Doporučujeme za BESIP vždy užít přilbu, protože se může stát cokoliv. I nějaká rychlá změna směru jízdy může vést k pádu v daném okamžiku. Přilba opravdu v sedmdesáti procentech případů dokáže ochránit toho cyklistu před nějakými vážnými následky."

V Ostravě jsou velmi oblíbená také sdílená kola společnosti Nextbike, na které město přispívá, aby mohlo být 15 minut jízdy zdarma. Loni v Ostravě bylo napočítáno 470 tisíc výpůjček, což je asi 1300 denně. I pro sdílená kola platí stejná pravidla. 

Matěj Vavříček, zástupce společnosti Nextbike Ostrava: "Je důležité, aby cyklisté používali cyklostezky nebo pozemní komunikaci, aby hlavně nejezdili po chodníku, protože je to vůči ostatním kolemjdoucím dost nebezpečné. Další bod desatera je, aby se nejezdilo po přechodu. Takže ideální případ je, vzít si kolo na chodníku, přejít třeba přes přechod na tu cestu nebo na cyklostezku a až potom nasednout. Potom, aby vraceli kola do stojanu a vždycky kola zamkli. Člověk ho může zamknout jinde, ale samozřejmě mu potom přijde pokuta. Proto jsou ty stojany k tomu určeny, aby se to různě neválelo a nepřekáželo to třeba kolemjdoucím."

V letošním roce chce Ostrava investovat do oprav cyklostezek asi 20 milionů korun. Novinkou, kterou jistě cyklisté uvítají, je zklidnění dopravy, kdy bude v některých úsecích městských silnic snížena rychlost až na 30 km za hodinu. 

 

Nahlásit chybu


K tématu

Trasu do školy s dětmi projděte vícekrát. Řidiči by měli v září zpomalit

25. srpna 2025 10:48 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka

Prázdniny utekly jako voda a je čas začít děti připravovat na školu. Nejdůležitější je samozřejmě bezpečnost, obzvlášť u menších školáků, kteří jsou navíc po dvou měsících volna ještě rozjívení a nepozorní. V první řadě je důležité s nimi projít celou trasu do školy a to i několikrát. Naopak řidiči by určitě v prvních zářiových týdnech měli zpomalit. Máme pro vás ale i spoustu dalších rad a tipů.

Ostrava má 18 nových strážníků. Slavnostní slib složili před primátorem Janem Dohnalem

10. prosince 2024 10:28 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka

V Ostravských ulicích bude zase o něco bezpečněji. Řady městské policie rozšířilo celkem 18 nových strážníků, kteří ukončili kurz a složili slavnostní slib před primátorem Janem Dohnalem.

Frýdek-Místek chystá ve městě stacionární radary, přispějí k větší bezpečnosti chodců

16. prosince 2024 14:42 | Frýdek-Místek | Jiří Cileček

Frýdek-Místek uvažuje o pořízení nových stacionárních radarů na měření rychlosti. Mají být na vytipovaných rizikových místech, kde řidiči nedodržují rychlost. Měřících míst bude více než radarů. Ty se budou v jednotlivých lokalitách střídat. Cílem je zvýšení bezpečnosti na silnicích a ochrana chodců.


Seniorce se zatočila hlava a spadla na zem. Další záchrana díky Senior lince

Seniorka šla po tmě na záchod, zatočila se jí hlava a spadla. Zavolala si pomoc přes tlačítko Senior linky. Přivolaní strážníci ženu uložili do postele a zavolali záchranku. Žena byla nakonec převezena do nemocnice.

Král Viluš I. vyrazil na MikuLašské vyprášení prašivců na Prašivé

Dnes 12:25 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Veselo bylo první prosincovou neděli na beskydské Prašivé. Vyhánět prašivce se tam totiž vypravila družina lašského krále Viluše I.

Kvůli nebezpečnému předjíždění skončilo auto ve stromě. Dva senioři se vážně zranili

Dnes 10:20 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Zatím neznámý řidič ohrozil auto při předjíždění, které kvůli němu sjelo z cesty a narazilo do stromu. Bezohledný řidič ani nezastavil a pokračoval v jízdě. Oba starší cestující utrpěli vážná zranění. Policie prosí svědky nehody u Ženklavy o bližší informace.

Strom pomohl rozsvítit čtyřmetrový anděl

Dnes 10:27 | Nový Jičín | Petra Dorazilová

Na Den s Mikulášem se na Masarykově náměstí rozsvítil i vánoční strom. Slavnostní událost provázeli andělé, čerti, tanec a zpěv.

Studéňáci založili fond na podporu místního zámku

Dnes 9:00 | Studénka | Petra Dorazilová

Vznikl Nadační fond Zámek Studénka. Skupina místních lidí, která jej založila, si dává za cíl podnikat kroky k obnově a rozvoji památkově chráněného objektu a přilehlého areálu

Předvánoční atmosféru navodily jarmarky v Janovicích a na Bystrém

Včera 9:04 | Janovice | Libor Běčák

Tradice rozsvícení vánočních stromů se drží i v Janovicích. Vánoční jarmark s mnoha stánky a hudebním programem se konal také v místní části Bystré.

Záchranáři přijeli ke kolabujícímu muži v Karviné. Čidlo je upozornilo na oxid uhelnatý

Včera 22:31 | Karviná | Jiří Cileček

Kolabující muž z Karviné si přivolal záchranku. Zdravotníkům po vstupu do bytu začalo pískat čidlo oxidu uhelnatého. Hned věděli, kde je problém, muži pomohli a přivolali hasiče.

Dobrovolníci pořádají Vánoční sbírku pro děti z ostravských nemocnic

6. prosince 2025 17:48 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Dlouhé dny v nemocnici jsou pro děti náročné, zvlášť v období Vánoc. Skupina dobrovolníků z Ostravska proto organizuje Vánoční sbírku pro děti v ostravských nemocnicích, která má dětem přinést více radosti, hry a pocit, že na ně někdo myslí. A to na základě konkrétních přání zdravotníků z jednotlivých oddělení.

Auto v kolejišti zastavilo tramvaje. DPO zařídil náhradní dopravu

6. prosince 2025 19:31 | Ostrava-Poruba | Jiří Cileček

V Ostravě skončilo další auto v kolejišti tramvají. Tentokrát u frekventované křižovatky ulic Martinovská a Opavská. Událost omezila provoz tramvají číslo 4. Dopravní podnik Ostrava zařídil náhradní dopravu.

Otužilci plavali na Žermanické přehradě Mikulášskou štafetu

6. prosince 2025 13:13 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Na Žermanické přehradě se v sobotu 6. prosince konala tradiční Mikulášská přeplavba. Jedná se o štafetu otužilců, kteří uplavali trať delší než 5 kilometrů.

Mikuláš v Ostravě-Jihu navštívil Vánoční městečko v Bělském lese nebo i školy

Dnes 9:53 | Ostrava-Jih | Andrea Holeszová

Sv. Mikuláš měl v Ostravě-Jihu napilno. Během dopoledne se svými pomocníky navštívil mnohé mateřské a základní školy, kde tradičně obdaroval hodné děti. Odpoledne poté zavítal do vánočního městečka v Bělském lese.

Ostravský program Tvoříme prostor oživí Radvanice, Bartovice i Svinov

6. prosince 2025 18:29 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Ostrava podpoří další komunitní projekty, které rozvíjejí městské prostředí a posilují sousedské vztahy. V rámci programu Tvoříme prostor město rozdělí téměř milion korun. Nové nápady oživí veřejná místa v Radvanicích, Bartovicích a ve Svinově.

Vánoční kluziště v centru Ostravy opět těší bruslaře

5. prosince 2025 14:18 | Ostrava-Centrum | Andrea Holeszová

Rozsvícením stromu na Masarykově náměstí odstartovaly Ostravské Vánoce. Ty probíhají tradičně na čtyřech scénách, a jednou z neoblíbenějších je scéna vánočního kluziště.

Žáci ZŠ Ostravy-Jihu si vyzkoušeli, jak funguje samospráva obvodu

5. prosince 2025 12:04 | Ostrava-Jih | Andrea Holeszová

Na radnici městského obvodu Ostrava-Jih opět proběhlo simulované zastupitelstvo, které žákům místních základních škol přiblížilo fungování samosprávy. Dvoudenního programu se zúčastnila téměř padesátka dětí, zástupci vedení radnice obvodu i ostravští radní.

V Ostravě-Mariánských Horách slavnostně rozsvítili vánoční strom v kostele Panny Marie Královny

4. prosince 2025 17:32 | Ostrava-Mariánské hory | Yvona Fajtová

V kostele Panny Marie Královny v Ostravě-Mariánských Horách se slavnostně rozsvítil vánoční strom. Tradiční akce se už podruhé konala uvnitř chrámu, který dodává předvánočnímu setkání jedinečnou atmosféru. Program odstartoval koncert dětí z místních mateřských škol a školního sboru Základní školy generála Janka.

Vítězem Naší Poruby je Hravý odpočinek na osmáku. Autor může čerpat až 5 mil. Kč

4. prosince 2025 17:14 | Ostrava-Poruba | Jana Lipowská

Participativní rozpočet Naše Poruba zná vítěze. Veřejnost mohla vybírat ze tří finálových projektů. V hlasování, do kterého se zapojil rekordní počet lidí, nakonec uspěl návrh Hravý odpočinek na osmáku.

Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem. Důležité ale je dbát na bezpečnost
Vydáno 17. dubna 2024 9:17, Ostrava-město, Tomáš Kořistka
Cyklistická doprava se v Ostravě stává fenoménem. Mnozí obyvatelé města i okolí využívají kolo denně a díky husté síti cyklostezek je to stále bezpečnější způsob dopravy. Na oblibě získává také sdílení jízdních kol. Strážníci proto často pořádají nejrůznější preventivní akce a vzdělávají cyklisty.

Kolo už v Ostravě dávno není jen volnočasová pomůcka, pro milovníky sportu. Stále více lidí jej využívá jako běžný dopravní prostředek. Svědčí o tom také každoroční čísla o využívání sdílených kol společnosti Nextbike. Ostrava cyklodopravu mnoha způsoby podporuje a vzniká proto i celá koncepce. 

Jan Dohnal, primátor Ostravy: "Samozřejmě cyklistickou dopravu podporuje. My víme, že historicky vlastně cyklo doprava v Ostravě byla zejména pro ten rekreační charakter. Tenhle trend se pomalu začíná dařit trošičku obracet, když se snažíme opravdu na ty kola dostat i lidi, kteří se mají dostávat běžně v rámci cestování po městě. Měl by to být teda nejenom rekreační prvek, ale opravdu i jakýsi pilíř dopravy. Takže samozřejmě Ostrava významně buduje cyklistickou infrastrukturu a cyklostezky. Samozřejmě podporujeme bikesharing, takže těch opatření je celá řada. A tady musím říci, že opravdu lidí, kteří se na těch kolech objevují, přibývá. Samozřejmě víme, že alfa a omega cyklodopravy ve městě je bezpečnost. Ti lidé nám to říkají a říkají nám to i ty průzkumy. Nejčastěji zmiňují, že se chtějí cítit na tom kole bezpečně v hustém provozu. Takže vlastně máme i nějakou koncepci cyklistické dopravy, která už říká třeba když rekonstruujeme nějakou ulici, jak ta ulice má vypadat, aby byla oddělena vozovka od cyklostezky nějakým výškovým profilem."

Na bezpečnost se v rámci nejrůznějších projektů a akcí zaměřují hlavně strážníci. Začínají už u malých cyklistů, které učí bezpečné chování v provozu na dopravních hřištích. U dospělých cyklistů jde především o prevenci a připomínání důležitých zásad.

Miroslav Plaček, ředitel MP Ostrava: "Městská policie realizuje celou řadu preventivních akcí a mezi tyto akce určitě patří i akce zaměřené na cyklisty. Chtěl bych předestřít, že se rozhodně nejedná o akce, které mají represivní charakter, ale především preventivní, kdy upozorňujeme cyklisty na dodržování pravidel silničního provozu a také na to, jak má být povinně vybaveno jízdní kolo. Vedle těchto preventivních akcí městská policie rovněž realizuje i značení jízdních kol, kde vedle jízdních kol označujeme i kompenzační pomůcky. Například v loňském roce jsme takto realizovali celkem čtyři sta osmdesát jízdních kol a devadesát kompenzačních pomůcek. V letošním roce chystáme celkem patnáct těchto akcí a pokud občané budou mít zájem, mohou se přihlásit na našich webových stránkách, kde najdou i jednotlivé termíny."

Hlavně na jaře můžete městské policisty často potkat na frekventovaných cyklostezkách. 

Valerie Juchelková, strážnice MP Ostrava: "Zaměřujeme se na cyklisty, kteří jedou po chodníku. Také na dodržování pravidel silničního provozu, pravidla, jako jsou třeba dopravní značky a také na povinnou výbavu jízdních kol a koloběžek."
anketa, cyklisté: "Jezdím do práce, na kole jezdím často. Dokonce jsem zapojena i do soutěže Do práce na kole, která začíná v květnu. Řidiči jsou různí, někteří jsou ohleduplní, někteří ne, Ale připadá mi, že většina řidičů už si na ty cyklisty zvykla a chová se k nim ohleduplně. Většinou řidiči bývají také cyklisté, takže já to vidím pozitivně."
"Každý den do práce šest tam, šest zpátky, dva a půl tisíce do roka. Celý rok jezdím i v zimě, pokud není sníh. Cyklisté a chodci jsme na jedné lodi. Jsme ale takový obtížný hmyz pro automobilisty. Já sám taky jezdím autem, ale bohužel to, co se děje v dnešní době, je špatně."

Dopravně bezpečnostních akcí se účastní také zástupci BESIPU i ti na cyklisty při preventivních akcích často myslí. 

Pavel Blahut, koordinátor BESIP: "Cyklista je řidič jednostopých ho motorového vozidla. Byť může mít třeba kolo vybaveno nějakým pomocným motorem, je to omezeno výkonem a maximální rychlostí, takže se na něj vztahují vlastně všechny povinnosti a pravidla pro řidiče. Musí jezdit střízliví, musí užít vozidlo, které splňuje nějaké technické požadavky. To znamená, musí být i za snížené viditelnosti vybaveno odrazkami. Vpředu bílá a vzadu červená. Odrazky musí být i ve výpletu kol, oranžová odrazka na pedálech. Musí mít dvě funkční brzdy, musí mít zaslepené konce řídítek. Kdyby došlo k pádu, ať nejsou další nějaká zranění, musí být všechno funkční. Takže to jsou povinnosti pro řidiče jednostopých motorových vozidel. Samozřejmě jako takový řidič musí používat cyklistickou přilbu. Do osmnácti let je povinná. Doporučujeme za BESIP vždy užít přilbu, protože se může stát cokoliv. I nějaká rychlá změna směru jízdy může vést k pádu v daném okamžiku. Přilba opravdu v sedmdesáti procentech případů dokáže ochránit toho cyklistu před nějakými vážnými následky."

V Ostravě jsou velmi oblíbená také sdílená kola společnosti Nextbike, na které město přispívá, aby mohlo být 15 minut jízdy zdarma. Loni v Ostravě bylo napočítáno 470 tisíc výpůjček, což je asi 1300 denně. I pro sdílená kola platí stejná pravidla. 

Matěj Vavříček, zástupce společnosti Nextbike Ostrava: "Je důležité, aby cyklisté používali cyklostezky nebo pozemní komunikaci, aby hlavně nejezdili po chodníku, protože je to vůči ostatním kolemjdoucím dost nebezpečné. Další bod desatera je, aby se nejezdilo po přechodu. Takže ideální případ je, vzít si kolo na chodníku, přejít třeba přes přechod na tu cestu nebo na cyklostezku a až potom nasednout. Potom, aby vraceli kola do stojanu a vždycky kola zamkli. Člověk ho může zamknout jinde, ale samozřejmě mu potom přijde pokuta. Proto jsou ty stojany k tomu určeny, aby se to různě neválelo a nepřekáželo to třeba kolemjdoucím."

V letošním roce chce Ostrava investovat do oprav cyklostezek asi 20 milionů korun. Novinkou, kterou jistě cyklisté uvítají, je zklidnění dopravy, kdy bude v některých úsecích městských silnic snížena rychlost až na 30 km za hodinu. 

 

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/ostrava/ostrava-mesto/11000042611/cyklisticka-doprava-se-stava-v-ostrave-fenomenem-dulezite-ale-je-dbat-na-bezpecnost