Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem. Důležité ale je dbát na bezpečnost

Ostrava-město |  | Magazín 112

Cyklistická doprava se v Ostravě stává fenoménem. Mnozí obyvatelé města i okolí využívají kolo denně a díky husté síti cyklostezek je to stále bezpečnější způsob dopravy. Na oblibě získává také sdílení jízdních kol. Strážníci proto často pořádají nejrůznější preventivní akce a vzdělávají cyklisty.

Kolo už v Ostravě dávno není jen volnočasová pomůcka, pro milovníky sportu. Stále více lidí jej využívá jako běžný dopravní prostředek. Svědčí o tom také každoroční čísla o využívání sdílených kol společnosti Nextbike. Ostrava cyklodopravu mnoha způsoby podporuje a vzniká proto i celá koncepce. 

Jan Dohnal, primátor Ostravy: "Samozřejmě cyklistickou dopravu podporuje. My víme, že historicky vlastně cyklo doprava v Ostravě byla zejména pro ten rekreační charakter. Tenhle trend se pomalu začíná dařit trošičku obracet, když se snažíme opravdu na ty kola dostat i lidi, kteří se mají dostávat běžně v rámci cestování po městě. Měl by to být teda nejenom rekreační prvek, ale opravdu i jakýsi pilíř dopravy. Takže samozřejmě Ostrava významně buduje cyklistickou infrastrukturu a cyklostezky. Samozřejmě podporujeme bikesharing, takže těch opatření je celá řada. A tady musím říci, že opravdu lidí, kteří se na těch kolech objevují, přibývá. Samozřejmě víme, že alfa a omega cyklodopravy ve městě je bezpečnost. Ti lidé nám to říkají a říkají nám to i ty průzkumy. Nejčastěji zmiňují, že se chtějí cítit na tom kole bezpečně v hustém provozu. Takže vlastně máme i nějakou koncepci cyklistické dopravy, která už říká třeba když rekonstruujeme nějakou ulici, jak ta ulice má vypadat, aby byla oddělena vozovka od cyklostezky nějakým výškovým profilem."

Na bezpečnost se v rámci nejrůznějších projektů a akcí zaměřují hlavně strážníci. Začínají už u malých cyklistů, které učí bezpečné chování v provozu na dopravních hřištích. U dospělých cyklistů jde především o prevenci a připomínání důležitých zásad.

Miroslav Plaček, ředitel MP Ostrava: "Městská policie realizuje celou řadu preventivních akcí a mezi tyto akce určitě patří i akce zaměřené na cyklisty. Chtěl bych předestřít, že se rozhodně nejedná o akce, které mají represivní charakter, ale především preventivní, kdy upozorňujeme cyklisty na dodržování pravidel silničního provozu a také na to, jak má být povinně vybaveno jízdní kolo. Vedle těchto preventivních akcí městská policie rovněž realizuje i značení jízdních kol, kde vedle jízdních kol označujeme i kompenzační pomůcky. Například v loňském roce jsme takto realizovali celkem čtyři sta osmdesát jízdních kol a devadesát kompenzačních pomůcek. V letošním roce chystáme celkem patnáct těchto akcí a pokud občané budou mít zájem, mohou se přihlásit na našich webových stránkách, kde najdou i jednotlivé termíny."

Hlavně na jaře můžete městské policisty často potkat na frekventovaných cyklostezkách. 

Valerie Juchelková, strážnice MP Ostrava: "Zaměřujeme se na cyklisty, kteří jedou po chodníku. Také na dodržování pravidel silničního provozu, pravidla, jako jsou třeba dopravní značky a také na povinnou výbavu jízdních kol a koloběžek."
anketa, cyklisté: "Jezdím do práce, na kole jezdím často. Dokonce jsem zapojena i do soutěže Do práce na kole, která začíná v květnu. Řidiči jsou různí, někteří jsou ohleduplní, někteří ne, Ale připadá mi, že většina řidičů už si na ty cyklisty zvykla a chová se k nim ohleduplně. Většinou řidiči bývají také cyklisté, takže já to vidím pozitivně."
"Každý den do práce šest tam, šest zpátky, dva a půl tisíce do roka. Celý rok jezdím i v zimě, pokud není sníh. Cyklisté a chodci jsme na jedné lodi. Jsme ale takový obtížný hmyz pro automobilisty. Já sám taky jezdím autem, ale bohužel to, co se děje v dnešní době, je špatně."

Dopravně bezpečnostních akcí se účastní také zástupci BESIPU i ti na cyklisty při preventivních akcích často myslí. 

Pavel Blahut, koordinátor BESIP: "Cyklista je řidič jednostopých ho motorového vozidla. Byť může mít třeba kolo vybaveno nějakým pomocným motorem, je to omezeno výkonem a maximální rychlostí, takže se na něj vztahují vlastně všechny povinnosti a pravidla pro řidiče. Musí jezdit střízliví, musí užít vozidlo, které splňuje nějaké technické požadavky. To znamená, musí být i za snížené viditelnosti vybaveno odrazkami. Vpředu bílá a vzadu červená. Odrazky musí být i ve výpletu kol, oranžová odrazka na pedálech. Musí mít dvě funkční brzdy, musí mít zaslepené konce řídítek. Kdyby došlo k pádu, ať nejsou další nějaká zranění, musí být všechno funkční. Takže to jsou povinnosti pro řidiče jednostopých motorových vozidel. Samozřejmě jako takový řidič musí používat cyklistickou přilbu. Do osmnácti let je povinná. Doporučujeme za BESIP vždy užít přilbu, protože se může stát cokoliv. I nějaká rychlá změna směru jízdy může vést k pádu v daném okamžiku. Přilba opravdu v sedmdesáti procentech případů dokáže ochránit toho cyklistu před nějakými vážnými následky."

V Ostravě jsou velmi oblíbená také sdílená kola společnosti Nextbike, na které město přispívá, aby mohlo být 15 minut jízdy zdarma. Loni v Ostravě bylo napočítáno 470 tisíc výpůjček, což je asi 1300 denně. I pro sdílená kola platí stejná pravidla. 

Matěj Vavříček, zástupce společnosti Nextbike Ostrava: "Je důležité, aby cyklisté používali cyklostezky nebo pozemní komunikaci, aby hlavně nejezdili po chodníku, protože je to vůči ostatním kolemjdoucím dost nebezpečné. Další bod desatera je, aby se nejezdilo po přechodu. Takže ideální případ je, vzít si kolo na chodníku, přejít třeba přes přechod na tu cestu nebo na cyklostezku a až potom nasednout. Potom, aby vraceli kola do stojanu a vždycky kola zamkli. Člověk ho může zamknout jinde, ale samozřejmě mu potom přijde pokuta. Proto jsou ty stojany k tomu určeny, aby se to různě neválelo a nepřekáželo to třeba kolemjdoucím."

V letošním roce chce Ostrava investovat do oprav cyklostezek asi 20 milionů korun. Novinkou, kterou jistě cyklisté uvítají, je zklidnění dopravy, kdy bude v některých úsecích městských silnic snížena rychlost až na 30 km za hodinu. 

 

Nahlásit chybu


K tématu

Kamerami jsou už vybaveny všechny vozy MHD v Ostravě. Velmi to zvyšuje bezpečnost

18. dubna 2024 10:24 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Magazín 112

Jedním z důležitých faktorů při snaze o přilákání pasažérů do městské hromadné dopravy je její bezpečnost. Ostravský dopravní podnik na to velmi dbá a proto byla všechna vozidla vybavena kamerovým systémem. Nejen že to působí preventivně na zloděje a výtržníky, ale pomáhá to také policistům při odhalování pachatelů trestných činů.

Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem. Důležité ale je dbát na bezpečnost

18. dubna 2024 11:58 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Magazín 112

Cyklistická doprava se v Ostravě stává fenoménem. Mnozí obyvatelé města i okolí využívají kolo denně a díky husté síti cyklostezek je to stále bezpečnější způsob dopravy. Na oblibě získává také sdílení jízdních kol. Strážníci proto často pořádají nejrůznější preventivní akce a vzdělávají cyklisty.

Ostrava považuje rozvoj cyklodopravy za jednu z priorit. Zásadní je ale bezpečnost

22. dubna 2024 11:59 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Rozvoj cyklodopravy je jednou z priorit vedení města. S tím samozřejmě souvisí bezpečnost, protože cyklisté považují za nejdůležitější, aby je při jízdě neohrožovala auta. Město proto klade důraz na kvalitní cyklostezky a pomáhají také strážníci, kteří se v rámci různých projektů a akcí na cykodopravu zaměřují.


Náročný zásah hasičů hluboko v pralese Mionší, vodu k požáru museli nosit v zádových vacích

Dnes 8:34 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Náročný zásah mají za sebou čtyři jednotky hasičů, které 1. května večer a následně až do čtvrtečních ranních hodiny zasahovaly u požáru hluboko v pralese Mionší v Dolní Lomné na Frýdecko-Místecku.

Studénka v lednu převzala areál TJ, aby jej mohli sportovci využívat, musí do něj investovat

Elektroinstalace v budovách areálu letního stadionu ve Studénce je v havarijním stavu. Aby sportovci mohli zázemí využívat, musí se provést rekonstrukce rozvodů. Město tento majetek převzalo do svého vlastnictví od tělovýchovné jednoty počátkem roku.

U hraničního přechodu Bumbálka havarovala motorkářka, lékaře museli vysadit z vrtulníku

Včera 20:30 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Ve středu 1. května odpoledne zasahoval vrtulník LZS Ostrava a posádka rychlé zdravotnické pomoci z Rožnova pod Radhoštěm u nehody motocyklu. Nehoda se stala mezi obcí Bílá a hraničním přechodem Bumbálka, na rozhraní Moravskoslezského a Zlínského kraje. Informaci o události získali operátoři tři minuty před půl třetí odpoledne.

Žáci těrlických základních škol hráli tradiční prvomájový turnaj ve fotbale o Sladký míč

Na fotbalovém stadionu se 1. května odehrál tradiční turnaj žáků základních škol o Sladký míč.

První část opravené ulice Borovského je průjezdná, uzavírka začala v dalším úseku

30. dubna 2024 18:57 | Karviná | Monika Danková | Karvinský expres

Rekonstrukce ulice Borovského se posunula do 2. etapy. V tuto chvíli je již opravená část silnice průjezdná a práce se posunuly výše k ulici Na Kopci.

SDH Svinov vznikl před více než 130 lety. Oddíl mladých hasičů existuje od jeho založení

Historie Sboru dobrovolných hasičů ve Svinově sahá až do roku 1889 a hned od jeho založení existuje také oddíl mladých hasičů.

DIAMO zveřejní možnosti sanace heřmanické haldy 20. června

30. dubna 2024 11:03 | Ostrava-město | Renáta E. Orlíková | Eko magazín

Heřmanická halda. Je jí sto let, leží na okraji Ostravy, kousek od čtvrtí Hrušov a Heřmanice. Její rozloha je 60 hektarů, na kterých je uloženo 30 milionů tun hlušiny z bývalých dolů. Materiál, který obsahuje také uhlí, hoří. A i když jsou podzemní požáry uhelných odvalů běžné, například v sousedním Polsku jich doutná a prohořívá na 15, u Heřmanické haldy to je možné vnímat jako problém. Je tam totiž uložen také nebezpečný odpad z koksoven.

Protest proti továrně v Dolní Lutyni neslábne, atmosféra setkání s občany byla opět napjatá

Kulturní dům v Dolní Lutyni znovu naplnili občané nespokojení s plánovanou stavbou továrny v obci. Vadí jim zabírání úrodné půdy a rozdělení vesnice, ale taky to, že stále nevědí, kdo je investorem. Spíš než pro odpovědi na otázky přišli na pondělní setkání protestovat.

AZ Havířov do 1. ligy nepostoupil, zklamání bylo velké

30. dubna 2024 20:35 | Havířov | Bára Kelnerová | Regionální zprávy POLAR

Rozhodující hokejový zápas mezi AZ Havířov a Chomutovem byl nesmírný boj. Přesto, že hráči do posledního domácího utkání dali všechno, stejně jako fanoušci, postup do první ligy si zajistil Chomutov.

Uplynulo 79 let od osvobození Ostravy. Vzpomínka na padlé se uskutečnila v Komenského sadech

30. dubna 2024 11:16 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Ostrava si 30. dubna tradičně připomněla osvobození města od fašistických okupantů. Vyvrcholila tak Ostravsko-opavská operace, která byla největší bitvou 2. světové války na našem území. Průmyslové město osvobodili kromě Rudé armády také příslušníci 1. čs. armádního sboru.

Roztržka v tramvaji skončila napadením, poškozenému pak žena ukradla batoh, policie pátrá po dvou osobách

30. dubna 2024 12:01 | Ostrava-Vítkovice | Lukáš Zavadil

Policisté z Ostravy-Vítkovic prověřují případ výtržnictví a ublížení na zdraví, kdy po slovní rozepři v tramvaji mezi zastávkami Karpatská a Horymírova došlo k fyzickému napadení 44letého muže. Útok si vyžádal lékařské ošetření a poškozený přišel i o batoh s osobními věcmi a mikinu. Policie žádá veřejnost o pomoc s vypátráním obou osob.

V Bělském lese bude stát revitalizované pumptrackové hřiště

V Bělském lese aktuálně probíhá revitalizace hlučné a technicky nevyhovující pumptrackové dráhy. Nové hřiště bude tišší a bude mít větší využití. Stavební práce by měly být hotovy do konce června.

Pumptrackové hřiště v Bělském lese prochází komplexní revitalizací. Hotové bude do léta

29. dubna 2024 11:12 | Ostrava-Jih | Andrea Holeszová | Expres Ostrava-Jih

V Bělském lese aktuálně probíhá revitalizace hlučné a technicky nevyhovující pumptrackové dráhy. Nové hřiště bude tišší a bude mít větší využití. Stavební práce by měly být hotovy do konce června.

Záchranná stanice v Bartošovicích děkuje Jižanům za finanční příspěvek vstupem zdarma

29. dubna 2024 11:06 | Ostrava-Jih | Andrea Holeszová | Expres Ostrava-Jih

Obyvatelé obvodu měli během dne Země možnost nahlédnout do Záchranné stanice živočichů v Bartošovicích, a to zdarma. Vedení stanice zorganizovala prohlídky jako poděkování za finanční příspěvek, který obdrželi na začátku roku. Putoval z vánočního městečka.

V Ostravě-Jihu řeší špatný stav bytových domů v Bělském Lese. Nájemníci se budou muset vystěhovat

29. dubna 2024 10:52 | Ostrava-Jih | Andrea Holeszová | Expres Ostrava-Jih

Vedení obvodu řeší situaci se špatným technických stavem bytových domů v Bělském lese. Aby dotčeným nájemníkům přestavilo výsledky odborné studie stavu budovy a možnosti náhradního bydlení, setkali se s nimi v K-triu.

Záchranná stanice v Bartošovicích děkuje Jižanům za sbírku. Měli vstup zdarma

Obyvatelé obvodu Ostrava-Jih měli během dne Země možnost nahlédnout do Záchranné stanice živočichů v Bartošovicích, a to zdarma. Vedení stanice zorganizovala prohlídky jako poděkování za finanční příspěvek, který obdrželi na začátku roku. Putoval z vánočního městečka.

Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem. Důležité ale je dbát na bezpečnost
Vydáno 17. dubna 2024 9:17, Ostrava-město, Tomáš Kořistka
Cyklistická doprava se v Ostravě stává fenoménem. Mnozí obyvatelé města i okolí využívají kolo denně a díky husté síti cyklostezek je to stále bezpečnější způsob dopravy. Na oblibě získává také sdílení jízdních kol. Strážníci proto často pořádají nejrůznější preventivní akce a vzdělávají cyklisty.

Kolo už v Ostravě dávno není jen volnočasová pomůcka, pro milovníky sportu. Stále více lidí jej využívá jako běžný dopravní prostředek. Svědčí o tom také každoroční čísla o využívání sdílených kol společnosti Nextbike. Ostrava cyklodopravu mnoha způsoby podporuje a vzniká proto i celá koncepce. 

Jan Dohnal, primátor Ostravy: "Samozřejmě cyklistickou dopravu podporuje. My víme, že historicky vlastně cyklo doprava v Ostravě byla zejména pro ten rekreační charakter. Tenhle trend se pomalu začíná dařit trošičku obracet, když se snažíme opravdu na ty kola dostat i lidi, kteří se mají dostávat běžně v rámci cestování po městě. Měl by to být teda nejenom rekreační prvek, ale opravdu i jakýsi pilíř dopravy. Takže samozřejmě Ostrava významně buduje cyklistickou infrastrukturu a cyklostezky. Samozřejmě podporujeme bikesharing, takže těch opatření je celá řada. A tady musím říci, že opravdu lidí, kteří se na těch kolech objevují, přibývá. Samozřejmě víme, že alfa a omega cyklodopravy ve městě je bezpečnost. Ti lidé nám to říkají a říkají nám to i ty průzkumy. Nejčastěji zmiňují, že se chtějí cítit na tom kole bezpečně v hustém provozu. Takže vlastně máme i nějakou koncepci cyklistické dopravy, která už říká třeba když rekonstruujeme nějakou ulici, jak ta ulice má vypadat, aby byla oddělena vozovka od cyklostezky nějakým výškovým profilem."

Na bezpečnost se v rámci nejrůznějších projektů a akcí zaměřují hlavně strážníci. Začínají už u malých cyklistů, které učí bezpečné chování v provozu na dopravních hřištích. U dospělých cyklistů jde především o prevenci a připomínání důležitých zásad.

Miroslav Plaček, ředitel MP Ostrava: "Městská policie realizuje celou řadu preventivních akcí a mezi tyto akce určitě patří i akce zaměřené na cyklisty. Chtěl bych předestřít, že se rozhodně nejedná o akce, které mají represivní charakter, ale především preventivní, kdy upozorňujeme cyklisty na dodržování pravidel silničního provozu a také na to, jak má být povinně vybaveno jízdní kolo. Vedle těchto preventivních akcí městská policie rovněž realizuje i značení jízdních kol, kde vedle jízdních kol označujeme i kompenzační pomůcky. Například v loňském roce jsme takto realizovali celkem čtyři sta osmdesát jízdních kol a devadesát kompenzačních pomůcek. V letošním roce chystáme celkem patnáct těchto akcí a pokud občané budou mít zájem, mohou se přihlásit na našich webových stránkách, kde najdou i jednotlivé termíny."

Hlavně na jaře můžete městské policisty často potkat na frekventovaných cyklostezkách. 

Valerie Juchelková, strážnice MP Ostrava: "Zaměřujeme se na cyklisty, kteří jedou po chodníku. Také na dodržování pravidel silničního provozu, pravidla, jako jsou třeba dopravní značky a také na povinnou výbavu jízdních kol a koloběžek."
anketa, cyklisté: "Jezdím do práce, na kole jezdím často. Dokonce jsem zapojena i do soutěže Do práce na kole, která začíná v květnu. Řidiči jsou různí, někteří jsou ohleduplní, někteří ne, Ale připadá mi, že většina řidičů už si na ty cyklisty zvykla a chová se k nim ohleduplně. Většinou řidiči bývají také cyklisté, takže já to vidím pozitivně."
"Každý den do práce šest tam, šest zpátky, dva a půl tisíce do roka. Celý rok jezdím i v zimě, pokud není sníh. Cyklisté a chodci jsme na jedné lodi. Jsme ale takový obtížný hmyz pro automobilisty. Já sám taky jezdím autem, ale bohužel to, co se děje v dnešní době, je špatně."

Dopravně bezpečnostních akcí se účastní také zástupci BESIPU i ti na cyklisty při preventivních akcích často myslí. 

Pavel Blahut, koordinátor BESIP: "Cyklista je řidič jednostopých ho motorového vozidla. Byť může mít třeba kolo vybaveno nějakým pomocným motorem, je to omezeno výkonem a maximální rychlostí, takže se na něj vztahují vlastně všechny povinnosti a pravidla pro řidiče. Musí jezdit střízliví, musí užít vozidlo, které splňuje nějaké technické požadavky. To znamená, musí být i za snížené viditelnosti vybaveno odrazkami. Vpředu bílá a vzadu červená. Odrazky musí být i ve výpletu kol, oranžová odrazka na pedálech. Musí mít dvě funkční brzdy, musí mít zaslepené konce řídítek. Kdyby došlo k pádu, ať nejsou další nějaká zranění, musí být všechno funkční. Takže to jsou povinnosti pro řidiče jednostopých motorových vozidel. Samozřejmě jako takový řidič musí používat cyklistickou přilbu. Do osmnácti let je povinná. Doporučujeme za BESIP vždy užít přilbu, protože se může stát cokoliv. I nějaká rychlá změna směru jízdy může vést k pádu v daném okamžiku. Přilba opravdu v sedmdesáti procentech případů dokáže ochránit toho cyklistu před nějakými vážnými následky."

V Ostravě jsou velmi oblíbená také sdílená kola společnosti Nextbike, na které město přispívá, aby mohlo být 15 minut jízdy zdarma. Loni v Ostravě bylo napočítáno 470 tisíc výpůjček, což je asi 1300 denně. I pro sdílená kola platí stejná pravidla. 

Matěj Vavříček, zástupce společnosti Nextbike Ostrava: "Je důležité, aby cyklisté používali cyklostezky nebo pozemní komunikaci, aby hlavně nejezdili po chodníku, protože je to vůči ostatním kolemjdoucím dost nebezpečné. Další bod desatera je, aby se nejezdilo po přechodu. Takže ideální případ je, vzít si kolo na chodníku, přejít třeba přes přechod na tu cestu nebo na cyklostezku a až potom nasednout. Potom, aby vraceli kola do stojanu a vždycky kola zamkli. Člověk ho může zamknout jinde, ale samozřejmě mu potom přijde pokuta. Proto jsou ty stojany k tomu určeny, aby se to různě neválelo a nepřekáželo to třeba kolemjdoucím."

V letošním roce chce Ostrava investovat do oprav cyklostezek asi 20 milionů korun. Novinkou, kterou jistě cyklisté uvítají, je zklidnění dopravy, kdy bude v některých úsecích městských silnic snížena rychlost až na 30 km za hodinu. 

 

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/ostrava/ostrava-mesto/11000042611/cyklisticka-doprava-se-stava-v-ostrave-fenomenem-dulezite-ale-je-dbat-na-bezpecnost