Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem. Důležité ale je dbát na bezpečnost

Ostrava-město |  | Magazín 112

Cyklistická doprava se v Ostravě stává fenoménem. Mnozí obyvatelé města i okolí využívají kolo denně a díky husté síti cyklostezek je to stále bezpečnější způsob dopravy. Na oblibě získává také sdílení jízdních kol. Strážníci proto často pořádají nejrůznější preventivní akce a vzdělávají cyklisty.

Kolo už v Ostravě dávno není jen volnočasová pomůcka, pro milovníky sportu. Stále více lidí jej využívá jako běžný dopravní prostředek. Svědčí o tom také každoroční čísla o využívání sdílených kol společnosti Nextbike. Ostrava cyklodopravu mnoha způsoby podporuje a vzniká proto i celá koncepce. 

Jan Dohnal, primátor Ostravy: "Samozřejmě cyklistickou dopravu podporuje. My víme, že historicky vlastně cyklo doprava v Ostravě byla zejména pro ten rekreační charakter. Tenhle trend se pomalu začíná dařit trošičku obracet, když se snažíme opravdu na ty kola dostat i lidi, kteří se mají dostávat běžně v rámci cestování po městě. Měl by to být teda nejenom rekreační prvek, ale opravdu i jakýsi pilíř dopravy. Takže samozřejmě Ostrava významně buduje cyklistickou infrastrukturu a cyklostezky. Samozřejmě podporujeme bikesharing, takže těch opatření je celá řada. A tady musím říci, že opravdu lidí, kteří se na těch kolech objevují, přibývá. Samozřejmě víme, že alfa a omega cyklodopravy ve městě je bezpečnost. Ti lidé nám to říkají a říkají nám to i ty průzkumy. Nejčastěji zmiňují, že se chtějí cítit na tom kole bezpečně v hustém provozu. Takže vlastně máme i nějakou koncepci cyklistické dopravy, která už říká třeba když rekonstruujeme nějakou ulici, jak ta ulice má vypadat, aby byla oddělena vozovka od cyklostezky nějakým výškovým profilem."

Na bezpečnost se v rámci nejrůznějších projektů a akcí zaměřují hlavně strážníci. Začínají už u malých cyklistů, které učí bezpečné chování v provozu na dopravních hřištích. U dospělých cyklistů jde především o prevenci a připomínání důležitých zásad.

Miroslav Plaček, ředitel MP Ostrava: "Městská policie realizuje celou řadu preventivních akcí a mezi tyto akce určitě patří i akce zaměřené na cyklisty. Chtěl bych předestřít, že se rozhodně nejedná o akce, které mají represivní charakter, ale především preventivní, kdy upozorňujeme cyklisty na dodržování pravidel silničního provozu a také na to, jak má být povinně vybaveno jízdní kolo. Vedle těchto preventivních akcí městská policie rovněž realizuje i značení jízdních kol, kde vedle jízdních kol označujeme i kompenzační pomůcky. Například v loňském roce jsme takto realizovali celkem čtyři sta osmdesát jízdních kol a devadesát kompenzačních pomůcek. V letošním roce chystáme celkem patnáct těchto akcí a pokud občané budou mít zájem, mohou se přihlásit na našich webových stránkách, kde najdou i jednotlivé termíny."

Hlavně na jaře můžete městské policisty často potkat na frekventovaných cyklostezkách. 

Valerie Juchelková, strážnice MP Ostrava: "Zaměřujeme se na cyklisty, kteří jedou po chodníku. Také na dodržování pravidel silničního provozu, pravidla, jako jsou třeba dopravní značky a také na povinnou výbavu jízdních kol a koloběžek."
anketa, cyklisté: "Jezdím do práce, na kole jezdím často. Dokonce jsem zapojena i do soutěže Do práce na kole, která začíná v květnu. Řidiči jsou různí, někteří jsou ohleduplní, někteří ne, Ale připadá mi, že většina řidičů už si na ty cyklisty zvykla a chová se k nim ohleduplně. Většinou řidiči bývají také cyklisté, takže já to vidím pozitivně."
"Každý den do práce šest tam, šest zpátky, dva a půl tisíce do roka. Celý rok jezdím i v zimě, pokud není sníh. Cyklisté a chodci jsme na jedné lodi. Jsme ale takový obtížný hmyz pro automobilisty. Já sám taky jezdím autem, ale bohužel to, co se děje v dnešní době, je špatně."

Dopravně bezpečnostních akcí se účastní také zástupci BESIPU i ti na cyklisty při preventivních akcích často myslí. 

Pavel Blahut, koordinátor BESIP: "Cyklista je řidič jednostopých ho motorového vozidla. Byť může mít třeba kolo vybaveno nějakým pomocným motorem, je to omezeno výkonem a maximální rychlostí, takže se na něj vztahují vlastně všechny povinnosti a pravidla pro řidiče. Musí jezdit střízliví, musí užít vozidlo, které splňuje nějaké technické požadavky. To znamená, musí být i za snížené viditelnosti vybaveno odrazkami. Vpředu bílá a vzadu červená. Odrazky musí být i ve výpletu kol, oranžová odrazka na pedálech. Musí mít dvě funkční brzdy, musí mít zaslepené konce řídítek. Kdyby došlo k pádu, ať nejsou další nějaká zranění, musí být všechno funkční. Takže to jsou povinnosti pro řidiče jednostopých motorových vozidel. Samozřejmě jako takový řidič musí používat cyklistickou přilbu. Do osmnácti let je povinná. Doporučujeme za BESIP vždy užít přilbu, protože se může stát cokoliv. I nějaká rychlá změna směru jízdy může vést k pádu v daném okamžiku. Přilba opravdu v sedmdesáti procentech případů dokáže ochránit toho cyklistu před nějakými vážnými následky."

V Ostravě jsou velmi oblíbená také sdílená kola společnosti Nextbike, na které město přispívá, aby mohlo být 15 minut jízdy zdarma. Loni v Ostravě bylo napočítáno 470 tisíc výpůjček, což je asi 1300 denně. I pro sdílená kola platí stejná pravidla. 

Matěj Vavříček, zástupce společnosti Nextbike Ostrava: "Je důležité, aby cyklisté používali cyklostezky nebo pozemní komunikaci, aby hlavně nejezdili po chodníku, protože je to vůči ostatním kolemjdoucím dost nebezpečné. Další bod desatera je, aby se nejezdilo po přechodu. Takže ideální případ je, vzít si kolo na chodníku, přejít třeba přes přechod na tu cestu nebo na cyklostezku a až potom nasednout. Potom, aby vraceli kola do stojanu a vždycky kola zamkli. Člověk ho může zamknout jinde, ale samozřejmě mu potom přijde pokuta. Proto jsou ty stojany k tomu určeny, aby se to různě neválelo a nepřekáželo to třeba kolemjdoucím."

V letošním roce chce Ostrava investovat do oprav cyklostezek asi 20 milionů korun. Novinkou, kterou jistě cyklisté uvítají, je zklidnění dopravy, kdy bude v některých úsecích městských silnic snížena rychlost až na 30 km za hodinu. 

 

Nahlásit chybu


K tématu

Kamerami jsou už vybaveny všechny vozy MHD v Ostravě. Velmi to zvyšuje bezpečnost

18. dubna 2024 10:24 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Magazín 112

Jedním z důležitých faktorů při snaze o přilákání pasažérů do městské hromadné dopravy je její bezpečnost. Ostravský dopravní podnik na to velmi dbá a proto byla všechna vozidla vybavena kamerovým systémem. Nejen že to působí preventivně na zloděje a výtržníky, ale pomáhá to také policistům při odhalování pachatelů trestných činů.

Ostrava považuje rozvoj cyklodopravy za jednu z priorit. Zásadní je ale bezpečnost

22. dubna 2024 11:59 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Rozvoj cyklodopravy je jednou z priorit vedení města. S tím samozřejmě souvisí bezpečnost, protože cyklisté považují za nejdůležitější, aby je při jízdě neohrožovala auta. Město proto klade důraz na kvalitní cyklostezky a pomáhají také strážníci, kteří se v rámci různých projektů a akcí na cykodopravu zaměřují.

Na bezpečnost dětí u škol dohlédnou strážníci. I rodiče by měli školáky znovu poučit

29. srpna 2024 9:21 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Blíží se začátek školního roku, který sebou přinese také zvýšení dopravy. Po celé Ostravě proto budou zesíleny hlídky strážníků v okolí škol, aby dohlédly na bezpečnost dětí. I rodiče by měli se školáky o zásadách bezpečného chování na ulici znovu promluvit.


Na přejezdu ve Studénce uvízl další kamion. Bleskový zásah svědka zastavil vlak

Včera 15:15 | Studénka | Jiří Cileček

Další nebezpečná situace se odehrála na nechvalně proslulém železničním přejezdu ve Studénce. Řidič nákladního vozidla vjel na přejezd v době, kdy se začaly sklápět závory. Díky rychlé reakci svědka stihl přijíždějící vlak zastavit včas.

Poruba má má nový parkovací dům. Poslouží obyvatelům i návštěvníkům Pokladu

Parkování v Ostravě-Porubě se opět o něco zlepšilo. U Domu kultury Poklad byl dokončen druhý parkovací dům, který nabízí dalších 64 parkovacích míst. Spolu s prvním parkovacím domem doplní parkovací kapacity nejen pro rezidenty, ale i pro návštěvníky a zaměstnance Pokladu.

Hejtman Moravskoslezského kraje vyzývá Děti Země, aby neblokovaly přehradu Nové Heřminovy

Včera 14:09 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica, stejně jako starostka Zátoru Salome Sýkorová a primátor Opavy Tomáš Navrátil žádají aktivisty a ekologický spolek Děti Země, který koncem ledna zažaloval stavbu protipovodňové přehrady v Nových Heřminovech, aby veškeré protesty zastavily.

Česko vysílá na japonské Expo 6500 let starý subfosilní les ze Slezska

Na světovou výstavu Expo 2025 v Japonsku už na lodi pluje v kontejnerech speciální náklad v podobě více než šest tisíc let starých dubů vytěžených ve Slezsku. Každý z kmenů bude symbolizovat jednu zemi.

V Ostravě vznikne unikátní požární laboratoř pro testování energetických staveb

2. února 2025 19:39 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava připravuje výstavbu laboratoře, zaměřené na výzkum v oblasti bezpečnosti a stavební efektivnosti energetických celků, která se má stát nadčasovým experimentálním centrem, řadícím se mezi nejvýznamnější zkušebny v Evropě, jako jsou Borås ve Švédsku, Watford ve Velké Británii a Paříž ve Francii. V plánu je špičkové zkušební zařízení, jež obsáhne v současnosti v Evropě unikátní požární komoru a odsávací zvon.

Novojičínští senioři si sami řekli policii o přednášku o novinkách v dopravě

Policie a BESIP připravili v Novém Jičíně speciální přednášku pro seniory zaměřenou na novinky v silničním provozu. Poučné informace si vyžádali sami členové seniorského spolku “Být spolu aktivní”, který byl pořadatelem akce.

Porota vybírala nejlepší tříkrálové foto. Výsledky soutěže budou vyhlášeny v opavském kině Mír

1. února 2025 22:24 | Opava | Yvona Fajtová | Opavský expres

Tříkrálovou sbírku opavské charity léta provází soutěž o nejlepší tříkrálové fotografie. Letos jich koledníci z 60 obcí na Opavsku poslali více než 250. Což je zase o něco více než loni.

Ostravští zastupitelé schválili seznam akcí se zkrácenou dobou nočního klidu

2. února 2025 19:24 | Ostrava-město | Libor Běčák

Zastupitelstvo města vydalo novelizaci obecně závazné vyhlášky o nočním klidu. Zákon stanovuje dobu tzv. nočního klidu mezi 22. hodinou večerní a 6. hodinou ranní. Umožňuje ovšem také obcím, aby vydáním obecně závazných vyhlášek tuto dobu nočního klidu ve výjimečných případech zkrátily.

Lidé přispěli téměř 3 miliony korun do Tříkrálové sbírky pro Charitu Frýdek-Místek

Charita Frýdek-Místek zaznamenala další rekord v rámci Tříkrálové sbírky. Lidé do ní letos v okrese přispěli téměř 3 miliony korun. Peníze budou použity na opravy a rekonstrukce, ale i na služby, které Charita provozuje. Část půjde i na podporu charit zasažených povodněmi.

Bruntálský student zvítězil v Dubaji na celosvětovém setkání a soutěži včelařů

2. února 2025 13:24 | Bruntál | Karel Soukop

Zcela mimořádného úspěchu dosáhl bruntálský student a také mladý včelař Honza Kopáček. V obrovské konkurenci se nominoval na celosvětové setkání a soutěž mladých včelařů do Dubaje, kde dokonce zvítězil v soutěži jednotlivců. Tento mimořádný úspěch oslavil nyní také s vedením města.

Czech Indoor Gala patří mezi nejlepší světové atletické mítinky. Největším lákadlem je čtyřstovka žen

Ostrava bude patřit atletice. Uskuteční se totiž další ročník halového atletického mítinku Czech Indoor Gala, který byl podruhé za sebou zařazen mezi devět nejelitnějších světových halových mítinků této sezóny.

Ples Gymnázia Hladnov opět plný zábavy, letošním překvapením byl kouzelník

Bývalí i současní studenti hladnovského gymnázia si užili už čtrnáctý reprezentační ples. Nechybělo na něm oblíbené předtančení ani bohatá tombola a program tentokrát ozvláštnil taky kouzelník.

Přírodovědecká fakulta OU otevřela zájemcům o studium dveře i nový studijní program

Prohlédnout si laboratoře, poslechnout si příběhy studentů a dozvědět se více o nabízených oborech mohli v pátek zájemci o studium na Přírodovědecké fakultě Ostravské univerzity. Krom svých dveří pak pro ně fakulta otevřela taky nový studijní program.

TJ Sokol Koblov pokračuje v úspěšné sezóně a čeká na postup do I.A třídy

Třináct zápasů, dvanáct výher, jedna remíza – tak vypadala podzimní část sezóny pro koblovské fotbalové mužstvo, které je tak momentálně ve vedení I.B třídy. Že jsou hráči dobře připravení i na jarní část ligy předvedli hned na prvním letošním ostrém zápase.

Moravská Ostrava a Přívoz chystá Filmový ples. Hvězdné kostýmy mohou získat Oscara

Nezapomenutelný večer filmových hvězd. Tak to bude určitě vypadat na reprezentačním plese městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz. Letos bude jeho tématem právě filmový barevný svět. Očekává se proto řada návštěvníků, kteří přijdou v převleku slavných filmových postav.

Ostrava se zaměřuje na sociální oblast. Pro potřebné bylo alokováno 115 milionů korun

31. ledna 2025 10:02 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Ostrava se i v letošním roce výrazně angažuje v oblasti sociální péče, zdravotnictví a prevence kriminality. Zastupitelé města rozhodli o rozdělení více než 115 milionů korun na podporu projektů ve všech důležitých sociálních službách.

Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem. Důležité ale je dbát na bezpečnost
Vydáno 17. dubna 2024 9:17, Ostrava-město, Tomáš Kořistka
Cyklistická doprava se v Ostravě stává fenoménem. Mnozí obyvatelé města i okolí využívají kolo denně a díky husté síti cyklostezek je to stále bezpečnější způsob dopravy. Na oblibě získává také sdílení jízdních kol. Strážníci proto často pořádají nejrůznější preventivní akce a vzdělávají cyklisty.

Kolo už v Ostravě dávno není jen volnočasová pomůcka, pro milovníky sportu. Stále více lidí jej využívá jako běžný dopravní prostředek. Svědčí o tom také každoroční čísla o využívání sdílených kol společnosti Nextbike. Ostrava cyklodopravu mnoha způsoby podporuje a vzniká proto i celá koncepce. 

Jan Dohnal, primátor Ostravy: "Samozřejmě cyklistickou dopravu podporuje. My víme, že historicky vlastně cyklo doprava v Ostravě byla zejména pro ten rekreační charakter. Tenhle trend se pomalu začíná dařit trošičku obracet, když se snažíme opravdu na ty kola dostat i lidi, kteří se mají dostávat běžně v rámci cestování po městě. Měl by to být teda nejenom rekreační prvek, ale opravdu i jakýsi pilíř dopravy. Takže samozřejmě Ostrava významně buduje cyklistickou infrastrukturu a cyklostezky. Samozřejmě podporujeme bikesharing, takže těch opatření je celá řada. A tady musím říci, že opravdu lidí, kteří se na těch kolech objevují, přibývá. Samozřejmě víme, že alfa a omega cyklodopravy ve městě je bezpečnost. Ti lidé nám to říkají a říkají nám to i ty průzkumy. Nejčastěji zmiňují, že se chtějí cítit na tom kole bezpečně v hustém provozu. Takže vlastně máme i nějakou koncepci cyklistické dopravy, která už říká třeba když rekonstruujeme nějakou ulici, jak ta ulice má vypadat, aby byla oddělena vozovka od cyklostezky nějakým výškovým profilem."

Na bezpečnost se v rámci nejrůznějších projektů a akcí zaměřují hlavně strážníci. Začínají už u malých cyklistů, které učí bezpečné chování v provozu na dopravních hřištích. U dospělých cyklistů jde především o prevenci a připomínání důležitých zásad.

Miroslav Plaček, ředitel MP Ostrava: "Městská policie realizuje celou řadu preventivních akcí a mezi tyto akce určitě patří i akce zaměřené na cyklisty. Chtěl bych předestřít, že se rozhodně nejedná o akce, které mají represivní charakter, ale především preventivní, kdy upozorňujeme cyklisty na dodržování pravidel silničního provozu a také na to, jak má být povinně vybaveno jízdní kolo. Vedle těchto preventivních akcí městská policie rovněž realizuje i značení jízdních kol, kde vedle jízdních kol označujeme i kompenzační pomůcky. Například v loňském roce jsme takto realizovali celkem čtyři sta osmdesát jízdních kol a devadesát kompenzačních pomůcek. V letošním roce chystáme celkem patnáct těchto akcí a pokud občané budou mít zájem, mohou se přihlásit na našich webových stránkách, kde najdou i jednotlivé termíny."

Hlavně na jaře můžete městské policisty často potkat na frekventovaných cyklostezkách. 

Valerie Juchelková, strážnice MP Ostrava: "Zaměřujeme se na cyklisty, kteří jedou po chodníku. Také na dodržování pravidel silničního provozu, pravidla, jako jsou třeba dopravní značky a také na povinnou výbavu jízdních kol a koloběžek."
anketa, cyklisté: "Jezdím do práce, na kole jezdím často. Dokonce jsem zapojena i do soutěže Do práce na kole, která začíná v květnu. Řidiči jsou různí, někteří jsou ohleduplní, někteří ne, Ale připadá mi, že většina řidičů už si na ty cyklisty zvykla a chová se k nim ohleduplně. Většinou řidiči bývají také cyklisté, takže já to vidím pozitivně."
"Každý den do práce šest tam, šest zpátky, dva a půl tisíce do roka. Celý rok jezdím i v zimě, pokud není sníh. Cyklisté a chodci jsme na jedné lodi. Jsme ale takový obtížný hmyz pro automobilisty. Já sám taky jezdím autem, ale bohužel to, co se děje v dnešní době, je špatně."

Dopravně bezpečnostních akcí se účastní také zástupci BESIPU i ti na cyklisty při preventivních akcích často myslí. 

Pavel Blahut, koordinátor BESIP: "Cyklista je řidič jednostopých ho motorového vozidla. Byť může mít třeba kolo vybaveno nějakým pomocným motorem, je to omezeno výkonem a maximální rychlostí, takže se na něj vztahují vlastně všechny povinnosti a pravidla pro řidiče. Musí jezdit střízliví, musí užít vozidlo, které splňuje nějaké technické požadavky. To znamená, musí být i za snížené viditelnosti vybaveno odrazkami. Vpředu bílá a vzadu červená. Odrazky musí být i ve výpletu kol, oranžová odrazka na pedálech. Musí mít dvě funkční brzdy, musí mít zaslepené konce řídítek. Kdyby došlo k pádu, ať nejsou další nějaká zranění, musí být všechno funkční. Takže to jsou povinnosti pro řidiče jednostopých motorových vozidel. Samozřejmě jako takový řidič musí používat cyklistickou přilbu. Do osmnácti let je povinná. Doporučujeme za BESIP vždy užít přilbu, protože se může stát cokoliv. I nějaká rychlá změna směru jízdy může vést k pádu v daném okamžiku. Přilba opravdu v sedmdesáti procentech případů dokáže ochránit toho cyklistu před nějakými vážnými následky."

V Ostravě jsou velmi oblíbená také sdílená kola společnosti Nextbike, na které město přispívá, aby mohlo být 15 minut jízdy zdarma. Loni v Ostravě bylo napočítáno 470 tisíc výpůjček, což je asi 1300 denně. I pro sdílená kola platí stejná pravidla. 

Matěj Vavříček, zástupce společnosti Nextbike Ostrava: "Je důležité, aby cyklisté používali cyklostezky nebo pozemní komunikaci, aby hlavně nejezdili po chodníku, protože je to vůči ostatním kolemjdoucím dost nebezpečné. Další bod desatera je, aby se nejezdilo po přechodu. Takže ideální případ je, vzít si kolo na chodníku, přejít třeba přes přechod na tu cestu nebo na cyklostezku a až potom nasednout. Potom, aby vraceli kola do stojanu a vždycky kola zamkli. Člověk ho může zamknout jinde, ale samozřejmě mu potom přijde pokuta. Proto jsou ty stojany k tomu určeny, aby se to různě neválelo a nepřekáželo to třeba kolemjdoucím."

V letošním roce chce Ostrava investovat do oprav cyklostezek asi 20 milionů korun. Novinkou, kterou jistě cyklisté uvítají, je zklidnění dopravy, kdy bude v některých úsecích městských silnic snížena rychlost až na 30 km za hodinu. 

 

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/ostrava/ostrava-mesto/11000042611/cyklisticka-doprava-se-stava-v-ostrave-fenomenem-dulezite-ale-je-dbat-na-bezpecnost