Ostrava pokračuje v podpoře oblíbené služby sdílených kol, která zůstává jedním z pilířů udržitelné dopravy ve městě. Pro další dvouleté období od ledna 2025 do prosince 2026 byl provozovatelem opět vybrán Nextbike Czech Republic s.r.o., který splnil všechny podmínky zadávacího řízení.
Lucie Baránková Vilamová (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: “S tím, že dále pokračuje prvních 15 minut zdarma pro uživatele bikesharingu. V tuto chvíli máme zhruba 388 stanic napříč celým městem ve všech městských obvodech. V permanenci je 1100 kol. My bychom chtěli v prázdninových měsících je navýšit na 1200.”
Lukáš Luňák, obchodní ředitel Nextbike: “Udělalo nám to velkou radost. My jsme v Ostravě vlastně nepřetržitě od roku 2020, s tím, že samozřejmě pořád vidíme možnosti ke zlepšení. Ostrava je pro nás velká výzva. Věříme, že ten potenciál přeprav je tam ještě daleko vyšší. Zároveň celá naše flotila, drtivá většina, prošla kompletní revitalizací, takže ta kola jak se říká výrazně prokouknou. Ale co určitě občané ocenění, tak všechna kola už budou mít sedm rychlostních převodů, což zkomfortní jízdu. Zároveň jsme to doplnili určitý počet kol, která jsou úplně nová, abychom se dostali na tu číslovku 1200 kol v provozu. Bude o sto kol více než v tomu bylo v letech předešlých.”
Cena za jednu výpůjčku, kterou město hradí provozovateli, vzrostla z 9,83 koruny na 11,33 koruny. Roční náklady na provoz služby činí více než 12,4 milionu korun bez DPH. Bikesharing v Ostravě zahrnuje skoro čtyři stovky stanic napříč všemi 23 městskými obvody.
Lukáš Luňák, obchodní ředitel Nextbike: “Snažíme se ten systém optimalizovat a v průběhu roku nějaké přibývají. Moc neubíráme, leda pokud je to spojeno s nějakým četnějším vandalismem. Ale i to se podařilo v Ostravě vylepšit. Jednak je to díky výborné spolupráci s městem, tak se státní a městskou policií. Zároveň některé ty lokace jsme zrušili. Všechna naše kola jsme vybavili obrněnými zámky se šrouby tak, aby se nám podařilo eleminovat tu chuť něco z toho kola odcizit. Na druhou stranu je to téma celého toho segmentu sdílených kol napříč celou Evropou.”
V loňském roce bylo uskutečněno téměř 470 tisíc výpůjček, během nichž uživatelé ujeli více než 660 tisíc kilometrů. Nejoblíbenějšími stanicemi jsou Nová Karolina, Husův sad a Komenského sady.
Aleš Boháč (Nez.), náměstek primátora Ostravy: "Převážně v těch hodně osídlených centrech, ať už je to Moravská Ostrava nebo Jih nebo Poruba, tak doprava na kolech je dnes plnohodnotnou dopravou. Lidé ještě k tomu mají 15 minut bezplatně, tak se naučili to používat. Myslím si, že statisíce uživatelů ukazují, že je to dobrý projekt. Lidé si dokážou na to kolo sednout a přiblížit se na to místo, které potřebují.”
Služba je populární i mezi návštěvníky Ostravy. Systém bikesharingu zůstává dostupný i pro držitele celoročního kuponu DPO, kteří mají díky městské podpoře dalších 15 minut jízdy zdarma oproti běžným uživatelům. Bikesharing zůstává důležitou součástí nové strategie na období 2024–2030, která se zaměřuje na udržitelnou mobilitu a moderní dopravní řešení.