Loni 80 milionů, letos o 10 milionů méně. Právě tuto částku radnice vyčerpala na rekonstrukci chodníků a snížila tak dalších několik procent chodníků ve špatném stavu. Letos v opravách pokračuje. V nejhorším stavu jsou chodníky na 7. a 8. obvodě.
Miroslav Otisk, místostarosta MOb Ostrava-Poruba: “Díky tomu se snažíme zaměřovat právě na tyto části, ale to neznamená, že ty další stavební obvody pomíjíme. Snažíme se rozdělovat, dá se říct, každému stejně. My se snažíme všechny tyto rekonstrukce provádět v rámci běžné údržby, ale od minulého roku se orientujeme podle rozšířeného digitálního pasportu. Co se týče celkových oprav v tomto roce, tak my jsme opravili od února celkem 5 tisíc metrů čtverečních komunikací, což znamená komunikací 3.a 4.třídy. To jsou cesty a chodníky, kde chodníků jsme opravili 3 a půl tisíce metrů čtverečních a ten zbytek tvoří cesty. Zejména tedy výtluky na cestách.
Rekonstrukcí projde i asfaltový chodník na ulici Jiřinkova, který bude po obnově užší. Popraskaný a nevzhledný asfalt postupně nahrazuje zámková dlažba.
Miroslav Otisk, místostarosta MOb Ostrava-Poruba: “Tyto činnosti zatím zajišťujeme jak pomocí naší dlažební čety tak i externím subjektem, dodavatelem. Do budoucna se snažíme navýšit právě naše dlažební čety, protože jsou levnější a minimálně stejně kvalitní jako externí dodavatelé.”
Díky digitálnímu pasportu má radnice o všech chodnících v obvodu perfektní přehled.
Lubomír Gazda, vedoucí odboru dopravy a údržby komunikací: “My máme 3 stupně chodníků. Když si je vyvoláme tabulkami, tak se nám objeví potom zabarvení příslušného chodníku v té barvě, která náleží tomu stavu. To znamená, chodníky máme klasifikované jako dobré, vyhovující, nevyhovující. V těhto třech barvách se nám potom zakreslí v jednotlivých obvodech. Vybrané chodníky, nebo i celý obvod. Když si ho vyvoláme přes tyto ikonky, tak se nám objeví celkové metry čtvereční chodníků ve všech třech variantách dohromady, nebo si vybereme, jak jsem říkal stav dobrý, stav vyhovující, stav nevyhovující. Z toho si potom můžeme dělat různé varianty jak lokalit tak částí, tak celých obvodů a propočítávat.
Každý z chodníků si může radnice zvlášť vyčlenit a okamžitě tak ví, kolik má metrů čtverečních a kolik by stála jeho oprava. Řídí se tím i plán oprav a rekonstrukcí. A nově také plán čištění ulic a chodníků.
Lubomír Gazda, vedoucí odboru dopravy a údržby komunikací: “Chceme teď v novém výběrovém řízení už tyto chodníky, které můžeme čistit našim čistícím strojem, který máme v tomto roce nově pořízen, tak můžeme nahradit dodavatelskou činnost.”
A co je hlavní, nový čistící stroj může po všech lokalitách jezdit celoročně. Program umí vyčíslit i to, kolik tím obvod ušetří.