Tour for the Future, to je projekt Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva školství na podporu technických oborů. Žáci 8. a 9. tříd díky němu mají možnost osahat si nejmodernější techniku ve speciálně upraveném kamionu, který se zastavil i v Ostravě-Porubě.
Tomáš Hamberger, gestor projektu Tour for the Future: “Máme 3 druhy projektových workshopů. Máme je zaměřené na 3D tiskárny, na virtuální realitu a pak tam máme stavebnice na výuku automatizace a pneumatiky. Dneska pro tento projektový den jsme vybrali 3D technologie, takže žáci mají možnost ve dvou hodinách naučit se, nebo seznámit se s 3D tiskem, něco se dozvědět o této technologii a získat nějaké základní dovednosti a znalosti.”
O pojízdný kamion plný moderní techniky měly školy na Ostravsku velký zájem. Štěstí měla ZŠ Bulharská, která se přihlásila jako první.
Aleš Kazický, ředitel ZŠ Bulharská, Ostrava-Poruba: “Protože že se mi ta myšlenka líbila, tak jsem se okamžitě ozval a podařilo se nám to, že jsme byli vybráni. Tento kamion v podstatě bude jenom ve 35 městech v celé ČR. Žáci si tady vyzkouší práci s 3D tiskárnou a práci s moderními technologiemi, které ve škole ještě nemáme. Takže je to velice zajímavé. Je to pro ně něco nového, navíc jsou první týden ve škole po lockdownu, kdy všechno měli virtuálně a tady si budou moci něco odnést z této hodiny.”
Anketa: žáci ZŠ Bulharská: “Tady nám něco ukázali, co jsme si teda chtěli navrhnout a pokusili jsme se to napodobit, akorát jsme to změnili tak, jak se nám to líbilo. Teď musíme jenom počkat než se to udělá a zkusíme si asi naprogramovat i něco jiného. Teď to tiskne vlastně štítky, na kterých budou naše jména.”
“My taky vlastně tiskneme ty klíčenky, protože to máme dneska v programu místo školy. A jakoby je to strašně zajímavé.”
Školáci si mohli vytisknout cokoliv, co je napadlo, takže každý výrobek byl unikátní a originální.
Tomáš Hamberger, gestor projektu Tour for the Future: “Moderní pedagogika říká, že vždycky je nejlepší, když žák má nějaký nápad, nějakou vizi, tu si prostě zkusí zhmotnit, takže tady má možnost cokoliv jako vyslovit, že má nějakou myšlenku, nějaký návrh na realizaci. Tu si prostřednictvím jednoduchých programů zkusí navrhnout a když se mu to podaří, což většinou jo, protože jsme tady lektoři od toho, aby jsme dětem pomáhali, tak má vlastní výrobek.”
Praktické workshopy může uvnitř pojízdné učebny absolvovat asi dvanáct žáků,, což je zhruba polovina jedné třídy. Ty jsou proto rozděleny na dvě skupiny. Zatímco jedna se vzdělává uvnitř, druhá má ve škole k dispozici kariérní poradce na probrání profesní budoucnosti.