Výzkum pro společnost Provident Financial se uskutečnil formou skupinových diskusí v pěti českých městech: Praze, Ostravě, Brně, Českých Budějovicích a v Plzni a zúčastnilo se ho celkem 65 žen se středoškolským či vysokoškolským vzděláním. Z výzkumu vyplynulo, že nejvíce české ženy nakupují potraviny, mnohem více si ale vychutnávají nákup oblečení a bot. Důležitá je pro ně i otevírací doba obchodů a blízkost k místu bydliště a k zaměstnání.
„I když účastnice výzkumu vykazovaly některé společné tendence, bylo možné vysledovat i určité rozdíly v nákupních zvyklostech a strategiích, které při nakupování ženy uplatňují. Vzniklo proto pět základních typů nákupního chování českých žen," sdělil Ondřej Holoubek, tiskový mluvčí Provident Financial, a dodal, že samotné ženy se při nakupování cítily nejčastěji jako orel, gorila, had, žirafa či kočka.
Zákaznice-orlice nakupování podle průzkumu milují. „Je to pro ně zdroj potěšení a opravdový lov. Orlím zrakem pečlivě sledují visačky s cenou. Když cena klesne na nejnižší možnou hranici, zaútočí. Tyto ženy stráví nakupováním nejvíce času. Systematicky navštěvují své oblíbené obchody, vyberou si budoucí úlovek a čekají na období slev. Jsou ochotné na svůj vytoužený svetřík čekat i několik týdnů. O to větší radost pak z úlovku mají," popisoval Ondřej Holoubek.
„Nečekám na slevy ani tak kvůli finanční úspoře, ale baví mě ten pocit, že tutéž věc koupím za nesrovnatelně nižší cenu než na začátku sezony. Je to prostě radost z dobrého kupu, která mě nikdy neomrzí," svěřila se jedna z dotazovaných žen, která se označila za orlici. Protože radost z úlovku je přímo úměrná ceně, nebrání se tyto ženy ani občasným nákupům v second handech, kde loví netradiční a originální kousky.
Zákaznice-gorily jsou převážně maminky s malými dětmi. Tyto ženy jsou na rodičovské dovolené a záleží jim na tom, aby se rodina stravovala zdravě. Nakupují proto velmi pečlivě, hlídají si, co potraviny obsahují. „Rády také nakupují za výhodnou cenu v takzvaných akcích. Ty pro ně mají větší význam než sleva, která jim asociuje něco méně kvalitního. Akce je podle nich dočasné snížení cen produktů, které mají vyzkoušené a jsou kvalitní," líčil Ondřej Holoubek. Ženy-gorily také rády nakupují na internetu dětské oblečení a na farmářských trzích zdravé domácí produkty.
„To já nakupování nemám vůbec ráda. Je to pro mě utrpení. Snažím se mu vyhýbat. Když to jinak nejde, tak se snažím mít to rychle za sebou a proplétám se mezi regály a lidmi jako had," přiznala další dotazovaná žena. A není sama. Tyto zákaznice jako had loví kořist jen jednou za čas a dělají si zásoby. „Ženy přiznávaly, že nesnáší davy, proto nakupují spíše v menších obchodech a na internetu. Pokud musejí do velkých obchodních komplexů, jsou tam v noci nebo ve večerních hodinách," upřesnil Ondřej Holoubek.
To zákaznice-žirafy si nakupování užívají i společně se členy rodiny a kamarádkami. Nakupování je pro ně příjemná společenská událost a patřičně si jej vychutnávají. „Mám dvě starší dcery, které už se mnou nebydlí. Často ale společně chodíme po nákupech. Vždy mi umí dobře poradit a vybrat kousky, ve kterých vypadám i ve svém věku šmrncovně. Nakupování máme jako událost, kdy můžeme být spolu. Nejdříve dobře nakoupíme a pak si zajdeme na kafíčko, kde všechno probereme," usmívala se dotazovaná žena, která miluje velká nákupní centra.
Nakupující-kočky mají svou hlavu a při nakupování chtějí být samy. Nakupují jen tehdy, když na to mají náladu. Často loví jen pro své potěšení a ne z hladu. Tyto zákaznice jsou nejmarnivější, stejně jako kočky. Mají rády luxus, šperky, eleganci a šik módu. „Tyto ženy nejčastěji podléhají impulzivním nákupům. Jsou schopny utratit i nepřiměřeně vysoké částky za předražené zboží bez racionálního uvažování. A nebrání se ani nákupům na dluh. Využívají s oblibou kreditní karty a v některých případech sáhnou i po rychlé půjčce," upozornil na problém Ondřej Holoubek.
Data z mezinárodního výzkumu mezi zákazníky společnosti Provident Financial potvrzují, že 20 procent klientů této společnosti v České republice je ochotno půjčit si peníze i na nákup věcí, které nepatří zrovna do kategorie existenčně nutných výdajů na živobytí.
„Jedná se především o nákup výpočetní techniky. Na nový počítač, tablet či chytrý telefon by si půjčilo až 14 procent respondentů. Na oblečení a boty si půjčku jsou ochotna vzít čtyři procenta dotázaných, na zlato a šperky by si půjčily dvě procenta dotázaných," vyjmenovával Holoubek s tím, že na výpočetní techniku si více půjčují muži než ženy, u oblečení je to obráceně.
Co se týká věku, tak nejvíce si v Česku půjčují rychlé peníze mladí lidé do 25 let s nejnižšími měsíčními příjmy do 10 tisíc korun. To naznačuje, že finanční gramotnost mladé české populace ještě není na takové úrovni, jak bychom si přáli. V Polsku a na Slovensku mezinárodní průzkum dopadl velmi podobně, naopak Maďaři přistupují k půjčkám na tyto věci mnohem uvážlivěji.
Bližší informace:
Ondřej Holoubek, mluvčí společnosti Provident Financial
tel.: 602 212 385, e-mail: ondrej.holoubek@provident.cz
Mgr. Katarína Kijonková, socioložka, realizátorka výzkumu
tel.: 605 264 551, e-mail: kijonkova@silverbc.cz
O společnosti Provident Financial
Společnost Provident Financial s.r.o. působí na českém trhu již 15 let a má 260 000 zákazníků. Za transparentních podmínek nabízí hotovostní i bezhotovostní půjčky, které jsou bezúčelové, bez ručitele, bez skrytých poplatků a sankcí. V okamžiku uzavření smlouvy zná zákazník konečnou částku, kterou zaplatí. Výše půjčky se pohybuje od 4 000 do 80 000 Kč s délkou splácení 45, 60 a 100 týdnů. V České republice zajišťuje zázemí společnosti 650 zaměstnanců a na 3 000 obchodních zástupců. Provident je členem České leasingové a finanční asociace, Britské a Americké obchodní komory a Rady pro reklamu.
Díky svým jasným a férovým smluvním podmínkám se Provident Financial umístil na 1. místě v Indexu etického úvěrování 2011 a 2012 od neziskové organizace Člověk v tísni. www.providentfinancial.cz
Mezinárodní skupina International Personal Finance (IPF), do níž patří i česká pobočka Provident Financial s.r.o., vznikla v roce 2007 oddělením od britské společnosti Provident Financial plc. Ta působí ve Velké Británii již od roku 1880. IPF v současnosti působí v šesti zemích světa: v České republice, Slo¬vensku, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a v Mexiku. Prostřednictvím své sítě 28 000 obchodních zástupců poskytuje služby 2,4 milionům zákazníků a zaměstnává na 6 000 lidí. IPF je kotována na londýnské burze cenných papírů od svého vzniku (IPF.L). www.ipfin.co.uk