Stěžejním tématem akce byla volba budoucího povolání nebo studijního oboru.
Jan Meca, ředitel SPŠ OA Bruntál, hlavní pořadatel: „Tak já očekávám, že veletrh Artifex pomůže žákům ZŠ se lépe rozhodovat. Já se přiznám, že poslední dobou mě velmi trápí, že v ČR se úplně moc nedaří s volbou povolání. Dneska víme, že zhruba 60% absolventů středních škol pracuje v jiném oboru, než vystudovalo, což je možná docela škoda a přináší nám to, české ekonomice, nějaké docela velké ztráty.“
Jiří Unverdorben, ředitel ÚP: „Veletrh středních škol a zaměstnanosti Artifex v Bruntále má hlavní význam v tom, že spojuje na jednom místě školy, zaměstnavatele a budoucí absolventy základních škol. Cílem akce je poskytnou mladým lidem a jejich rodičům informace, aby se správně rozhodli pro další vzdělávání a jejich budoucí praxi. Od zaměstnavatelů se dozví informace, jaké profese jsou žádané a dokážou je motivovat, aby si vybrali obor, který má nějakým způsobem perspektivu. Proto zdůrazňuji, že je ten hlavní efekt této akce je vlastně to spojení škol, zaměstnavatelů a žáků na jednom místě. Doufám, že dnešní akce bude přínosem a pomůže každému, správně se rozhodnout v tom, aby našel to místo, které ho bude celý život živit a bude ho bavit.
Účastníci akce jsou vlastně z celého okresu. My vlastně organizujeme svoz těchto žáků ze všech základních škol okresu, každý má nějakým způsobem hodinu, projde si celý areál, zase je odvezeme zpátky a přivezeme zase jinou školu.“
Tomáš Františ, jednatel OSRAM: „Od Artifexu očekáváme hlavně kontakt s výchovnými poradci, kteří pak jsou na základě našich požadavků schopní nasměřovat své studenty, pro nás ideálně, do technických oborů.“
Vystavovatelé na veletrhu poskytovali informace ze všech možných oborů – technických, humanitárních i mnoha službových.
Šárka Machulová, BR Group: „Dnes na naší akci Artifex vystavujeme jako zaměstnavatel BR Group, jsme holdingová společnost, která se skládá ze tří divizí, automotiv, textilie a strojírenství, vyvážíme skoro do sto zemí světa, máme přes 3 tisíce zaměstnanců a náš obrat je 240 milionů.“
„Očekáváme zájem studentů, hlavně těch, které baví dějepis nebo historie. Protože náš umělecký obor Restaurátor historického nábytku a design nábytku pečuje a pracují potom, pečuje pracují potom v kultuře, pečují o naše památky, kde si myslím, že pořád máme co opečovávat a o co se starat.“
„My jsme Střední pedagogická škola a střední zdravotnická škola z Krnova, nabízíme obory Pedagogické lyceum, předškolní a mimoškolní pedagogika a praktická sestra. Určitě chceme nabídnout studentům základní informace, které naše škola nabízí a nabízíme, aby se určitě přišli podívat na Den otevřených dveří, kde můžou získat trošku podrobnější informace o tom, co potom mohou dělat po studiu, o tom, jak vypadají přijímací zkoušky. Hodně lidí jde do praxe od nás.“
„Z Krnova a nabízíme tady VR-ko a různé věci, třeba modeling na solid works a textil.“
„My jsme z Jeseníku a nabízíme tady maturitní obory, máme nový – nutriční asistent a máme masérové zdravotnictví. Baví nás ten Masér ve zdravotnictví, když to studujeme. Hodně jsou oblíbené o ty tříleté, tam hodně se hlásí děcek.“
„Horní Heřmanice, kožedělní výrobci. Nabízíme Farmářství, Jezdec-chovatel, Včelař, opraváři. Tam jsou jenom učňáky.“
„My jsme ze školy Všeobecné a sportovní gymnázium Bruntál a zaměřujeme se na všeobecné studium. My jsme z osmiletého gymnázia, což znamená, že jsme tam od šesté třídy a budeme maturovat a čtyřleté gymnázium je druhá možnost, kterou si můžete zvolit na našem gymnáziu.“
„My jsme z Krnova ze školy cestovního ruchu, nabízíme plno znalostí, maturujeme z ekonomiky a účetnictví, cestujeme všude možně, do Prahy, do Itálie, do Ameriky, do Londýna. Máme dopravu a cestovní ruch. Letos se bude otvírat 2x třídy dopravy a jeden cestovní ruch.“
„Jsme ze Šternberka, ze SOŠ lesnické a strojírenské, nabízíme učební obory Lesní mechanizátor, zahradník, opravář lesních strojů, mechanik vojenské techniky, obráběč kovů. Maturitní obory máme Ekologii a životní prostředí a nástavbové studium dvouleté. Hodně máme žáků, moc se jim u nás líbí, všichni jsou spokojeni“.
„Jsme společnost Strojmetal a nabízíme práci absolventům středních škol a proto jsme tady na Artifexu, abychom jim předvedli naše výrobky a možnosti uplatnění v naší společnosti.“
„Já jsem ze Střední zahradnické školy. Máme na škole čtyři obory, přírodovědné lyceum, zahradnictví, floristika a nebo zahradník. Já jsem studentkou přírodovědného lycea a je tam hlavně zaměření na biologii. Pokud by se někdo hlásil na Zahradníka, tak může dělat řidičák typu B. Maturitní obory, je to ten Zahradnictví a přírodovědné lyceum.“
Mezi vystavovateli nebyli jen účastníci u Bruntálska, ale také z Olomouckého kraje či Opavy.
„My jsme z Masarykovy Střední a přírodovědné školy zemědělské, jsme tady za obor Chemik – operátor, který má čtyřletý obor, máme maturitu a teď máme nově i možnost ve třídách udělat výuční list. Máme maturitní obory, jako je agropodnikání a přírodovědné lyceum, z těch tříletých učebních oborů tak to je Zemědělec, Farmář a Zahradník.“
„My jsme SPŠ chemická akademika Heyrovského z Ostravy a nabízíme dva studijní obory, a to je Aplikovaná chemie a Přírodovědné lyceum. Máme kolem 400 žáků. Co se týče Aplikované chemie, otevíráme tři třídy a Přírodovědné lyceum je jedna třída.“
„Je to nejrychlejší a nejúčinnější způsob, jak extrahovat čaj. Tady vře voda a ta pára kape na ten čaj. Kdybyste byli doma, tak musíte jeden sáček čaje dát do 10 hrnků vody, kdežto tady máte jenom tady tohle.“
„My jsme z krnovského gymnázia a studovat by se u nás mělo hlavně, pokud chcete jít na vysokou školu, protože si myslím, že to bude nejlepší příprava.“
„Jsem ze Střední školy hotelnictví a služeb v Opavě a máme obory Prodavač, Kadeřník, Pekař, Řezník.. ….lázeňské oplatky suché.“
Radka Chloupková, RD Rýmařov: "Hledáme u nás všechny stavební specialisty, od řemeslníků, jako je Tesař, Vodař, topenář, Elektrikář, až po třeba Projektanty, Rozpočtáře a podobně. Je podle mě dobré, věnovat se stavebním oborům, protože stavební obory jsou obecně na vzestupu, tady bych vypíchla výhodu dřevostaveb, protože dřevostavby můžou být i levnější, než stavby z cihel, takže v době, kdy jsou velmi drahé pozemky a je nedostupné bydlení pro mladé lidi, tak dřevostavby můžou být jedna z variant. Je to podle mě progresivní obor a obor, který jak studovat, tak i se mu věnovat.“
„Právě teď udíme zeleninové palačinky. Ono se zapálí ta kůra, zakryjeme to a nechává se to pod pokličkou.“
„Jsme soukromá SŠ podnikatelská z Opavy a dnes jsme tady přijeli prezentovat obor Polygrafie. To je, dá se říct, technický kreativní obor, který se zaměřuje na to, jak se vyrábí reklamní předměty, na to, jak se tiskne, na to, jak se navrhují, jak mají vypadat atd. Zájemců máme dost, ale vždycky se najdou další místečka, aby se k nám vešli.“
Mnoho účastníků veletrhu si již na místě vybralo možné povolání či zaměření svého budoucího studia.
Anketa, vybírající si žáci: „Já celkem jo, cukrařinu v Albrechticích, takže uvidíme a snad to vyjde.“
„Já mám zdravku v Krnově.“
„Přemýšlel jsem nad umělkou a přemýšlela jsem ještě nad Cestovním ruchem.“
„Já bych chtěl dělat cukrářku v Heralticích a chci být nejlepší cukrářka.“
„Já bych chtěla jít asi na školu lesnickou do Šternberku.“
„Já bych chtěla být zubní instrumentářka.“
Nabídka byla opravdu pestrá, mnohé obory si zájemci mohli na místě také vyzkoušet.