Tento kamion byl úplně prvním vozidlem, které vjelo na otevřenou část první etapy obchvatu Frýdku-Místku.
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD ČR: "Pouštíme vozidla v tuto chvíli na tu severojižní část toho obchvatu. To znamená po dálnici D56 a D48, zatím ještě v omezeném režimu. Je to víceméně průjezd stavbou, kdy ta stavba je v tuto chvíli připravena na to, aby zde mohly vozidla už bezpečně plynule projet. To znamená, že pro nás je důležité, že na ty prázdniny, alespoň tady v tomto směru sever – jih, dokážeme Frýdku-Místku odlehčit."
Frýdek-Místek extrémně zatěžuje tranzitní a kamionová doprava. Městem denně projede na 40 tisíc aut. Na obchvat se tady čeká desítky let.
Jakub Míček (ANO) náměstek primátora Frýdku-Místku: "Těšíme se na to, až se konečně auta z Frýdlantské a Beskydské ulice dostanou na obchvat a nebudou zatěžovat město, konkrétně Místek. Takže očekáváme a budeme monitorovat ten pokles té dopravy na těchto dvou ulicích. Věřím v to, že bude výrazný, že to půjde poznat třeba i na kruháči u místeckého Lidlu."
Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Je to historická chvíle pro město. Před 27 lety se rozhodovalo zastupitelstvo mezi jižní a severní variantou. Byla schválena jižní varianta, já jsem byl v tom zastupitelstvu, které to schválilo a jsem strašně rád, že se nakonec zrealizovala. Já jsem strašně rád, že jsme se dočkali po tolika letech a doufám, že ucítí všichni, kteří za tu jižní variantu bojovali, zadostiučinění, že takto nakonec to všechno dobře dopadlo."
Otevřený úsek má zhruba 5 kilometrů. Kvůli soudem zrušenému stavebního povolení zatím není možné zajistit přímé napojení směrem na Příbor.
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD ČR: "Bylo zrušeno soudem na začátku dálnice D48, na začátku tohoto obchvatu, kde zhruba nějakých 50 metrů nám chybí k tomu, abychom dokázali tu část zprovoznit."
Ředitelství silnic a dálnic počítá s tím, že chybějící stavební povolení by mělo získat někdy v průběhu července a k samotnému otevření tahu na Příbor by mělo dojít zhruba v září.
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD ČR: "Předpokládáme, že by teda toho 3. 9. by se mohla tato první etapa spustit plnohodnotně, včetně dálnice D56, bez jakéhokoliv dopravního omezení."
Druhá etapa obchvatu se už staví legislativně bez omezení. Komplikací je pouze sesuv půdy, který se odstraňuje a musí se zajistit svah. Přesto chce ŘSD dodržet termín a do konce roku obchvat kompletně otevřít.
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD ČR: "Věřím, že ty harmonogramy a práce jsou nastaveny tak, že se to povede. To znamená, v prosinci letošního roku zprovozníme obchvat Frýdku-Místku jako celek, i když v té části toho sesuvu a následného mostu, pouze v polovičním profilu, ale myslím si, že i tak to pro občany Frýdku-Místku bude skutečně obrovská úleva."
Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: " Poté přijde to nejdůležitější. To, abychom ulici Hlavní vrátili lidem. A udělali tam úpravy, které zachovají její dopravní obslužnost. Čili nebude to o tom, že bychom chtěli nějak omezit tu dopravu v rámci města, ale poté, co vytěsníme opravdu veškerý tranzit, a i ty úpravy by k tomu měly vézt, aby nikdo, kdo pojede z Polska do Rakouska a naopak, aby do toho města nevjel. Tak, abychom mohli udělat úpravy, že se bude dát přejít v úrovni. Nebudou tam třeba všechny podchody, napojí se některé ulice, vzniknou třeba pruhy pro městskou hromadnou dopravu, aby se dalo dostat z Frýdku do Místku rychleji."
Město si na možnosti úprav ulice Hlavní nechalo zpracovat studii od Českého vysokého učení technického.