Zahradu 5. Základní školy zaplnily čtyři třídy malých prvňáčků. Společně s vedením školy i primátorem města je tady první den ve škole přivítali hlavně žáci devátých tříd. Žákovský parlament společně s pedagogy vymyslel vítací akci, aby se malí prvňáčci ve škole nebáli.
Denisa Šťotková, zástupkyně ředitele pro I. stupeň, 5. ZŠ Frýdek-Místek: "My jsme měli pocit, že ti malí, když přijdou z té školky, kde jsou nejstarší. A přijdou do té velké školy a je tady spousty těch velkých deváťáků, kdy ti kluci v 8. a 9. třídě už jsou velcí chlapi, kteří vypadají jako dospělí, tak měli takové někdy, když je potkávali, tak jsme viděli na nich takový stres. A proto se žákovský parlament rozhodl, že se jim tady hned na začátek ukáže, že si s nimi dá toho placáka. A bude celý rok ta třída s těmi prvňáčky nějakým způsobem v kontaktu. Pojedou třeba na společný výlet. Nebo udělají nějakou společnou dílničku. Tak, aby to těm dětem bylo příjemné."
Po slavnostním uvítání se prvňáčci rozešli do svých tříd, kde je čekalo ještě seznámení s novým školním prostředím.
Anketa děti: 1.) Na co se ve škole nejvíc těšíš? – "Na učení." 2.) "Na matematiku." – Proč na matematiku? – "Protože mě bude bavit."
Anketa rodiče: 1) "Škola to hezky zajistila, i to uvítání a myslím si, že to pomohlo těm prvňáčkům, překonat ten strach z toho prvního školního dne."
Anketa rodiče: 2.) "My už to zažíváme podruhé, tak jsme na to trošku připraveni, ale vždycky je to dojemné." – Co říkáte na to, co připravila škola? – "Je to hezké, příjemné, pro děti je to podle mě takové pohodlnější a nebojí se tolik."
Anketa rodiče 3.) "Je to moje první dítě, máme trochu takové obavy, ale moc se těšíme." – Jaký byl pro vás pro rodiče ten první školní den? – "První školní den byl docela náročný, protože dítěti se moc vstávat nechtělo a nevědělo, co přijde, ale bylo to moc pěkné, krásné to bylo."
Martin Macháč, ředitel 5. ZŠ Frýdek-Místek: "Do prvních tříd nám nastupuje zhruba 80 dětí. Máme dvě třídy Začít spolu a dvě klasické. S tím, že u zápisu bylo 120 dětí, ale většinou byl odklad. Máme obrovské číslo dětí po odkladu. Pokud jde o Začít spolu, je to projektová výuka. Výuka, kdy se děti učí pracovat samostatně, případně ve skupinkách. Je to založeno na centrech, kdy si mohou vybrat svoji činnost, kterou ve spolupráci s ostatními dětmi vykonávají, pomáhají si."
Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Tradičně, jako každý rok, zavítám na jednu ze škol, které zřizuje město, abych přivítal symbolicky prvňáčky do první třídy. Do nového školního roku. Popřál jim hodně štěstí, ať se jim ve škole líbí, ať si najdou nové kamarády. A vždy si vybírám nějakou školu, kde probíhají nějaké opravy. A tady na 5. Základní škole jsme dokončili druhou etapu rekonstrukce školní kuchyně. Nicméně ty opravy probíhají na většině škol. A také jsem mluvil o tom, že když jsem si vzpomněl na své dětství. Když jsem šel do první třídy. Tak ten počet dětí, které byly ve třídě, byl dvojnásobný. A to je myslím velká změna, která nyní může být, že dětí třeba tady v I. B je 18. A myslím si, že to je velmi dobře pro ně, pro paní učitelku, a pro celkový proces vzdělávání."
Základní školy ve Frýdku-Místku navštěvuje každoročně na 4 500 dětí. Z toho bývá přibližně kolem 500 prvňáčků.