Kolik škodlivin se dostane do ovzduší, pokud hodíme do kotle například pet láhev, nebo jinou věc, která tam nepatří? Tak právě to se dozvěděly děti havířovských škol přímo na náměstí Republiky. A to v rámci kampaně Ministerstva životního prostředí, MS kraje za podpory EU.
Jiří Horák, VŠB Ostrava: „Děti by se měly dozvědět čtyři věci, které ovlivní kouř. To znamená v čem topíme, čím topíme, kdo topí a jak se o to zařízení staráme. Měří si emise znečisťujících látek. Dají čistý filtr do komínu a vidí, jak jeden hloupý sáček změní kouř."
Děti si také mohly změřit teplotu plamene, dověděly se proč je červený nebo modrý. Také názorně viděly, co se děje, když je inverze. Nicméně, to, že do kotle nepatří odpadky ví už malé děti. Problém je jinde. Proto se někteří pedagogové na akci nedívali zrovna nadšeně.
Přemysl Vaněk, učitel ZŠ Frýdecká:„Je to zajímavé se všechno dozvědět, ale mi připadá, že jsi nejsem jistý, zda si z toho tolik odnesou. Dozví se základní věci, jako hoření, jak to probíhá, ale to by se mohly dozvědět i ve škole. Myslím, že problém špinavého ovzduší leží někde jinde, než že žáci přijdou na akci, kde se dozví, jak funguje spalování a z čeho se produkují škodliviny."
Děti si opravdu uvědomují, že do kotle se nemá házet vše. Mohou ale ovlivnit dospělé? Možná ano.
Anketa, žáci ZŠ Frýdecká Havířov: „Myslím si, že ovzduší není moc dobré, topí se, čím se nemá topit. Je to špatné." „Já jsem se dozvěděla, že lidé by mohli topit jen suchým dřevem a nemuseli by tam házet odpadky." „Tahle akce se mi zdá docela dobrá, ale prostředí je tady nic moc. Občas, když je inverze, tak se dýchá špatně. Lidem, kteří doma topí, bych doporučil, aby topili kvalitním dřevem, netopili odpadem a tak dále."
Na zlepšení kvality ovzduší v Moravskoslezském kraji půjdou z Ministerstva životního prostředí i další peníze.