Na konci loňského roku začala Správa železnic s poslední etapou rekonstrukce havířovského nádraží bouráním železničního mostu nad Ostravskou ulicí. Nyní práce probíhají na modernizací nástupišť a rozsáhlou rekonstrukcí prochází i samotné kolejiště. Přístupnost nádraží se zlepší i díky prodloužení podchodu na druhou stranu kolejiště směrem k městské části Šumbark.
Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic: "Intenzivně se nyní pracuje v polovině stanice, kde byla dříve nástupiště. Ta stavbaři úplně snesli, stejně jako koleje v této části nádraží a momentálně zde probíhá sanace železničního spodku. V této části už je patrný také vznikající podchod, ve stavební jámě se začíná betonovat jeho ostění. Dělníci dále pokračují s výstavbou nového trakčního vedení a budují základy nových nástupišť, staví se také nová technologická budova."
Kontrolních dnů se účastní i zástupci radnice.
Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: “My se chodíme na kontrolní dny dívat, jakým způsobem stavba pokračuje. Bavíme se se zhotovitelem, bavíme se s investorem. Jsme rádi, že SŽ tuto stavbu investovala prostřednictvím ministerstva dopravy a tato stavba zkvalitní náš dopravní terminál. To ne jen propojení Šumbarku, ale také hlavně bezbariérovost celého vlakového nádraží, což je pro nás stěžejní a důležité.”
Nový podchod uvítají zejména místní obyvatelé.
anketa: “Tohle obcházení je nesmyslné. Spoustě lidí zkrátí tu cestu a bude to daleko pohodlnější. Bude to pro mě příjemnější daleko i s tím nástupištěm na ty vlaky a vlakem jezdím furt.”
anketa: “Teď už jezdím autem, ale kdysi bych to uvítala. Kdysi jsem tady chodívala a bylo to hodně nebezpečné. Takže pokud to bude bezpečné, tak určitě, ať se nemusí chodit kolem aut. V každém případě.”
anketa: “Určitě to je výhodné, ale já bydlím za lesem. Mně je jedno, jestli jdu tam tím podchodem, nebo půjdu tudy.”
Práce probíhají tak, aby se co nejméně dotkly cestujících.
Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic: “Cestujícím v současné době na havířovském nádraží slouží provizorní nástupiště se dvěma kolejemi, na které vede i dočasná přístupová cesta. Stanice zůstává v této fázi stavby průjezdná dvoukolejně. V navazujícím úseku pak mají vlaky k dispozici kolej jednu, zbývající kolej je mimo provoz a probíhá v ní rekonstrukce mostů a propustků.”
Rekonstrukcí projde rovněž čtyřkilometrový traťový úsek ve směru k zastávce Havířov střed, která začala sloužit cestujícím v říjnu 2017. Modernizace celé vlakové stanice vyjde na zhruba 3,5 miliardy korun. Dokončena by měla být v polovině roku 2026.