Hromadné garáže aneb parkovací dům. Tak to byl další bod, u kterého se minimálně hodinu debatovalo na zastupitelstvu. To, že je v Havířově málo parkovacích míst a je třeba to řešit, na tom se shodli všichni. Rozdíly v názorech padly ohledně směny pozemků. Město má zájem, aby byly hromadné garáže postaveny na parkovišti obchodního domu Elan na ulici Dělnická. Pozemky vlastní Rhemus Development.
Společnost na oplátku získá městské centrální parkoviště s tím, že by po dobu deseti let muselo být bezplatné parkování zachováno. Obě strany si rovněž nechávají předkupní právo, kdyby mělo dojít v této lhůtě k prodeji pozemků. Za porušení některé z podmínek by byla sankce 10 milionů korun. Kde je tedy problém? Někteří zastupitelé tvrdí, že pozemek centrálního parkoviště má mnohem vyšší hodnotu, a chtěli zvýšit sankci na 30 milionů korun. To však neprošlo.
Petr Podstavka (ODS), zastupitel: „Nám se zdá, že koncepce centra města není dobře dořešena a je to unáhlená změna. Protože my jsme v minulosti schválili parkovací dům za Elanem a dál probíhá řešení jeho výstavby. A tato změna je moc unáhlená z důvodu toho, že nám vznikne blokování na jiném místě v samém centru města Havířova soukromou společností, dnes to patří městu a není zcela zřejmé, jak to budeme do budoucna řešit. Protože ta soukromá firma opravdu, jak to tady dnes zaznělo, může nedodržet tu podmínku vzhledem, že je tam blokování pouze 10 miliony korun. My jsme jim dneska vlastně řekli, že cena toho pozemku je dneska minimálně čtyřnásobná oproti pozemku, který je dneska u Slávie."
Jaroslav Gongol (KSČM), zastupitel: „Já si myslím, že je to naprosto nevýhodné, protože tím ztrácíme minimálně 20 až 30 milionů korun, který je rozdílem v hodnotách těchto směňovaných pozemků. Musíme rozlišit tržní hodnotu a hodnotu, kterou uznávají odhadci, jako pro směnu pozemku. Okamžitě po směně jsou to pozemky určené pro výstavbu."
Jiřina Heroková (HPH), zastupitelka: „Já mám takový názor, že když se chce něco zneužít, tak se to vždycky zneužije. Ačkoliv člověk může jistit, aby tam stálo to, co má být, a aby ta směna nebyla zneužita, tak se může stát, že nakonec zneužita bude. A ne nakonec, město opravdu potřebuje parkovací místa."
Náměstek primátora si jednoznačně stojí za svým. Směna neskýtá žádná rizika, vše je jištěno.
Zdeněk Osmanczyk (ČSSD), náměstek primátora: „My si musíme uvědomit prioritu. Musíme řešit statickou dopravu ve městě, která je opravdu kritická a je oprávněně kritizována ze strany občanů. Koncepce je zpracovaná. Jednou z lokalit je právě ulice Dělnická u Městské sportovní haly. My ten parkovací dům potřebujeme, pokud někdo říká, že je to nevýhodné, měl by to zdůvodnit. Protože cena podle znaleckého posudku je téměř stejná, protože je to střed města. Bohužel někteří zastupitelé nevěnují pozornost ani usnesení, protože v usnesení je věcné předkupní právo Rhemus Development, to znamená, že nejdříve by to museli nabídnout k odprodeji městu."
Břetislav Petr (ČSSD), zastupitel: „Já jsem podpořil výstavbu parkovacího domu s tím, že ta směna pozemku má jistou logiku zejména tehdy, bude-li stávající parkoviště u bývalých taxíku i nadále po dobu deseti let parkovištěm, za které obyvatelé Havířova nebudou muset dát žádnou korunu."
Nakonec byl návrh usnesení na výstavbu hromadných garáží přijat. My jsme se zeptali občanů, zda by uvítali parkovací dům a kolik by byli ochotni zaplatit za stání.
Anketa, obyvatelé Havířova: 1. „Zatím o tom nevím, ale platit bych to nechtěla." 2. „Jsme schválně zvědaví, zda se to postaví a kolik lidí tu bude parkovat. Já myslím, že moc ne." 3. „To jako, že by se platilo za hodinu parkování? Tak to asi budu parkovat jinde, protože na to nemáme." 4. „Je to dobrá věc, když je to v centru města, skutečně ten provoz je nadměrný a není kde zaparkovat, tak potom to je výhoda. Ale takhle, já myslím, že tady je dost parkovacích míst. Pokud se nezmění to, že máme všude možnost zdarma parkovat, tak nevidím, proč by se to mělo stavět."