Ředitelství silnic a dálnic slavnostně za přítomnosti významných osobností otevřelo jihozápadní obchvat Karviné na silnici I/67. Tranzitní doprava mezi Českým Těšínem, Ostravou a Bohumínem tak bude konečně odkloněna. Karviná na tuto chvíli čekala dlouhých 30 let.
Jan Wolf, primátor Karviné: “Jsem rád, že se obchvat podařilo zrealizovat, ty přípravy trvaly 30 let, což nebylo málo a centrum města, celá ulice 17. listopadu byla přetížena. Těch deset tisíc automobilů, které tam projely, nebyly vůbec příjemné a kvalita života byla o to horší. Jsem rád, že se ta doprava odkloní a věřím tomu, že to přinese zlepšení jak z hlediska hluku, prašnosti v centru města a lidé to pocítí.”
Martin Kupka, ministr dopravy ČR: "Každé takové zkvalitnění infrastruktury znamená lepší podmínky pro život lidí, ale i pro podnikání a proto, dostat se z jednoho koutu MSK na druhý."
Stavba téměř 3 km obchvatu Karviné obsahuje také jeden most o délce 180 metrů, jeden podchod pro pěší a kilometr protihlukových stěn. Specifická byla také tím, že se stavělo na poddolovaném území.
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD ČR: "Obchvat byl trochu specifický, protože se nacházíme v území, které je poddolované, nacházíme se v oblasti řeky Olše, tzn. že jsme museli respektovat stoletou vodu. Ta stavba je postavena na vysokých násypech, což není úplně obvyklé. Díky tomu území byly velké obavy z hlediska sedání násypů a samotné stavby."
Jiří Vinklárek, ředitel závodu Inženýrské stavitelství Skanska: "Pro Skanska byla významná tím, že jsme použili do násypových materiálů, což bylo cca 800 tisíc kubíků, jsme použili místní zdroje, hlušinu z dolů. Co se týče poddolovaného území, tak v průběhu celé stavby byl kladen velký důraz na monitoring klesání a to byl jeden z hlavních důvodů prodloužení termínu.”
Se zprovozněním obchvatu nastává také důležitá změna v přednosti v jízdě, na tu by měli dát pozor hlavně řidiči jezdící po paměti.
Kateřina Kubzová, mluvčí PČR MSK: " Pro řidiče tato zásadní změna organizace dopravy znamená, že při výjezdu z obce Karviná směrem na Český Těšín budou muset nově dávat přednost vozidlům jedoucím po obchvatu. Policie apeluje na řidiče, aby dbali dopravního značení a zvýšili pozornost a obezřetnost ve zmíněném úseku."
Na sociálních sítích se objevila i kritika části obchvatu a to v místě výjezdu z Karviné na Těšín.
Jan Wolf, primátor Karviné: “Ten projekt se připravuje hrozně dlouho, financuje ho ŘSD a projektují ho odborníci, kteří k tomu mají razítka. My jsme k tomu mohli dávat připomínky, některé připomínky byly brány v potaz a některé připomínky v potaz brány nebyly. V případě, že bychom do toho chtěli více zasahovat, tak příprava té stavby se zastaví a finanční prostředky určené na obchvat budou využity v jiném městě ČR a budeme čekat třeba dalších 20-30 let. Já jsem hrozně rád, že se to podařilo zrealizovat, opravdu je to nejen samotná stavba toho tělesa, ale výkupy pozemků, bylo to na poddolovaném území, takže těch problémů, které ta příprava stavby měla, bylo takové množství, že si myslím, že oceníme, že ta stavba je. Jako laik, taky si říkám, že křižovatka z Karviné na Těšín nebude jednoduchá, budeme muset být obezřetní a dávat pozor."
Obchvaty jsou klíčové a důležité nejen z pohledu dopravy, ale i celého životního prostředí v kraji.
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD ČR: "Já myslím, že těch staveb, které jsme realizovali a realizujeme je obrovské množství, dnes jsme na obchvatu Karviné, za týden zprovozníme plnohodnotně obchvat F-M, v září bude zprovozněn obchvat Opavy, v srpnu nás čeká zprovoznění stavby Třanovice, připravujeme stavbu obchvatu Bruntálu.”
Obchvat Karviné je o kilometr kratší než současná trasa přes město. Předpokládá se, že ho využije až 9000 vozidel za den.