V Regionální knihovně Karviná se uskutečnila Mezinárodní knihovnická konference, která cílila především na témata spojená s digitalizací, interaktivitou a vším, co může oslovit novou generaci, která neroste pouze s knihou v ruce, ale také je přirozeně spjata s digitálními technologiemi.
Barbora Koneszová, projektová manažerka RKKA: “Letošní téma je vlastně práce nebo taková výzva, jak získat mladou generaci, generaci Z, zpátky do knihovny. A když už ji získat, tak si je samozřejmě také i udržet. Přicházíme na to, že vlastně ta nová generace, že to tak nazveme, že je vlastně digitální, je kreativní a je hrozně moc vizuální. A teďka jsou to věci, které potřebujeme vnést i do té knihovny, a když je vneseme, což se nám začíná dařit, tak vlastně získáváme i ty mladé lidi.”
Regionální knihovna letos pořídila na pobočku v Karviné-Mizerově interaktivní koberec, který u dětí rozvíjí spoustu složek učení i emocí a zároveň jde ruku v ruce s digitální gramotností.
Kateřina Tomší, firma Interactstyle: “V knihovně v Karviné je to tady jakoby unikátní, protože v knihovně to ještě tady nemáme, ale samozřejmě v okolí jsme dělali speciální školu Frýdek-Místek, nebo Rožnov pod Radhoštěm, takže to okolí taky máme zmáklý, ale v Karviné je to unikát.”
Na mezinárodní knihovnickou konferenci zavítala spousta hostů z dalších knihoven napříč Českou republikou, ale také Slovenskem a Polskem. Hosté se drželi tématu digitalizace, ale s přidanou hodnotou osobního vhledu ze svých knihoven, který mohl inspirovat i motivovat.
Libuše Foberová, ředitelka Moravskoslezské vědecké knihovny: “Určitě je to velmi důležité. Tak, jak se zanedbávala třeba matematika, tak se ukazuje, že ta technická gramotnost ke klíčová pro to vzdělání, pro to vzdělávání nejen mládeže, ale vůbec.”
Ondřej Blecha a Klára Molinová, Knihovna Třinec: “My jsme z Knihovny Třinec, jsme z M Klubu, což je klub pro mladé, a chceme se podělit s tím, jaké máme zkušenosti s mladými lidmi a chceme se dozvědět, jak to funguje v jiných knihovnách a jaké mají zkušenosti ostatní knihovny." "Vlastně v rámci M Klubu třinecké knihovny funguje i dobrovolnické centrum, takže jsme přišli sdílet i zkušenost s mladými dobrovolníky, jak je získat, jak si je udržet a jak s nimi obecně pracovat.”
Jan Lidmila, Moravská zemská knihovna Brno: “Já jsem byl pozván na tuto konferenci za Moravskou zemskou knihovnu v Brně, byl jsem požádán, abych tady přestavil odborný knihovnický časopis, který vydáváme, ten časopis se jmenuje Duha a přináší aktuální informace z oboru, z našich knihoven i zahraničních, a může být inspirací pro naše knihovníky.”
Protože si knihovna dobře uvědomuje současné požadavky a dobové standardy, i co se propagace týká, spolupracuje také s Mládežnickou radou, která může vnést do PR svou mladou perspektivu a pohled.
Matyáš Andódy, Mládežnická rada Karviná: “Knihovna komunikuje skrz sociální sítě, čemuž my pomáháme, vytváříme pro ně reelska na Instagramu a naše Mládežnická rada je součástí velkého PR týmu pro knihovnu regionální. Takže určitě je důležité, aby knihovna šla vidět i na sociálních sítích, protože je to v dnešní době nejvíce navštěvovaná platforma.”
Generaci Z je dle organizátorů reálné udržet v knihovnách, pokud jí budeme naslouchat a vyjdeme vstříc i jejímu pohledu na svět.