Nemocní lidé to mají těžké. Kromě choroby je sužuje také izolace, ve které se ocitají kvůli svým fyzickým či mentálním hendikepům. Jestli navíc žijí sami, je pro tyto lidi problém dojít si i na obyčejný nákup či na lékařskou prohlídku. Obecně prospěšná společnost Tyflocentrum se jim teď snaží situaci ulehčit novou službou, jakou je speciálně upravený automobil i s řidičem, který postižené dopraví všude, kam potřebují. Něco na způsob taxíku, který ale mohou využívat jen hendikepovaní lidé z Karviné a okolních obcí, tedy také obyvatelé Stonavy.
David Jelínek, ředitel Tyflocentra Karviná: „Jsem rád, že v dnešní obtížné ekonomické situaci se podařilo zdravotně postiženým občanům nadělit symbolický dárek, a to ve formě projektu s názvem Specializovaná individuální doprava pro zdravotně postižené občany nebo také doprava od dveří ke dveřím."
Ti, kteří ji už vyzkoušeli, si novou službu nemohou vynachválit. Jako například sedmdesátiletá paní, která prodělala mozkovou mrtvici, infarkt a na jedno oko nevidí. Škodovka karvinského Tyflocentra je její spásou. Anna Bonczková, klientka: „Přijala jsem to s velkým nadšením. Jsem strašně ráda, že pro nás něco takového zařídili."
Auto se speciální úpravou ji nyní doveze tam, kam právě potřebuje. Nejčastěji míří k lékařům. Anna Bonczková, klientka: „Mám moc doktorů, ale pokud by to šlo, ráda bych zajela někdy také k holiči, ke kadeřníkovi nebo na pedikúru. Finančně je to výhodné, předtím jsem jezdila jedině taxíkem, protože do autobusu mám problém nastoupit, a ty taxíky mě stály strašnou spoustu peněz."
Využívání služby je podmíněno jen tím, že pasažér musí být držitelem průkazu tělesně či zdravotně postižené osoby. Pak už stačí zaregistrovat se u Tyflocentra a pořídit si permanentní jízdenku.
David Jelínek, ředitel Tyflocentra Karviná: „V případě, že klient splní všechny tyto požadavky, stačí vytočit jen číslo 606 777 996 a dohodnout se s řidičem na požadované přepravě. Cena byla stanovena spíše symbolicky na devět korun za ujetý kilometr."
Cíl cesty pak záleží jen na uživateli služby. Každý se může vypravit, kam potřebuje. David Jelínek, ředitel Tyflocentra Karviná: „Záleží to na klientech, mohou jet k lékaři, na výlet, na nádraží, na nákupy a podobně. Smysl je velice jednoduchý, usnadnit život těmto spoluobčanům."
Postiženým cestujícím se věnuje vyškolený řidič, zaměstnanec Tyflocentra. David Jelínek, ředitel Tyflocentra Karviná: „Řidič těmto lidem vyloženě pomáhá. To znamená, že přijde ke vchodu, pomůže, podpírá tyto občany, pomáhá jim nasednout a tak podobně."
Bohuslav Ondruch, řidič: „Automobil je vybaven navigací, taxametrem a je vybaven taky pro klienty, kteří jezdí na vozíku elektrickém nebo ručním, v autě jsou k tomu přizpůsobeny lyžiny."
Provozní doba pro specializovanou individuální dopravu byla stanovena od pondělí do pátku v době od 7,30 do 17,30 hodin. Bližší informace o nové službě naleznete například na webové stránce www.sidka.cz.