Střední zdravotnické školy jsou školy odborné, proto důraz na odborné předměty je důležitý i v době distanční výuky.
Jana Foltýnová, ředitelka SZŠ a VOŠZ Ostrava: „Kromě běžných všeobecně vzdělávacích předmětů máme hlavně odborné předměty, a to nejenom teoretické, ale také praktické, takže pro nás největší problém je právě zajistit praktické vyučování, což v současné době není možné, takže pokud se týká online výuky praktického vyučování, tak především kolegové vyučují částečně teoreticky, částečně taky s těmi praktickými ukázkami, které by si mohli doma žáci i sami vyzkoušet. Ale je to samozřejmě daleko složitější i u těch ostatních předmětů, které jsou teoretického zaměření.“
Při těch praktických předmětech děláte to, že prostřednictvím videa ukazujete žákům jak postupovat?
Jana Foltýnová, ředitelka SZŠ a VOŠZ Ostrava: „Vyučující využívají všechny možnosti, které mají. To znamená, že pokud jsou nějaká předtočená videa, pokud jsou nějaké programy nebo některé jiné zdroje, využívají opravdu všechny. A samozřejmě i své vlastní.“
Blíží se jednak přijímací zkoušky, blíží se maturity, tak jakou speciální péči věnujete těmto ročníkům?
Jana Foltýnová, ředitelka SZŠ a VOŠZ Ostrava: „Co se týče našich studentů v závěrečných ročnících, tak se jim snažíme trošku to studium ulehčit v tom smyslu, že současné době máme možnost z opatření ministerstva školství některé předměty z vyučování v druhém pololetí vyloučit, což jsme udělali a samozřejmě se jim snažíme většími individuálními konzultacemi, převážně tedy online, pomoci v přípravě k maturitní zkoušce.“
Mají žáci možnost i přijít do školy na osobní konzultaci?
Jana Foltýnová, ředitelka SZŠ a VOŠZ Ostrava: „Mohli by přijít, zatím v tom režimu jeden žák – jeden pedagog, takže někteří vyučující kolegové to opravdu využívají, ale v malé míře.“
Ale zpět k online výuce odborných předmětů.
Eva Schichelová, zástupkyně ředitelky SZŠ Ostrava: „Odborné předměty vlastně od října neběží, to znamená, neběží taková ta praktická výuka. Je pravda, že i na naší škole máme obory, pro které je to jednodušší, a obory, pro které je to velice náročné. Například obor praktická sestra, i přesto, že neběží praktická výuka ve škole, tak chodí na praxi do zdravotnických zařízení. V podstatě od toho října nepřetržitě, kromě jednoho týdne, kdy nám vláda i tuto výuku zrušila. Takže my můžeme to, co nenaučíme ve škole, nebo nemáme možnost učit ve škole, můžeme vlastně dohnat nebo naučit v rámci té praxe, kde chodíme každý týden do zdravotnických zařízení na jednotlivá oddělení. Na druhé straně máme obory, jako je asistent zubního technika, jehož praktická výuka je vlastně výlučně spjata s výukou v laboratořích v naší škole, no a na tomto oboru vlastně praktická výuka už od toho podzimu neběží. Je to veliký problém a doufáme, že vlastně poté, co pustí žáky do školy aspoň v rámci praktické výuky, tak se budeme snažit ty hodiny nahradit, budeme takovým zvýšeným úsilím vlastně se snažit je naučit to, co se bohužel přes obrazovku nenaučí.“
Čeká nás teď hodina psychologie, tak o čem bude?
Eva Schichelová, zástupkyně ředitelky SZŠ Ostrava: „Je to vlastně druhý ročník praktické sestry, v tom druhém ročníku se zabýváme obecnou psychologií. Budeme zrovna probírat paměť, jako jeden z poznávacích procesů.“
V době pandemie žáci zdravotnických škol v našem regionu pomáhají v první linii.
Jana Foltýnová, ředitelka SZŠ a VOŠZ Ostrava: „V současné době to pokračuje hlavně na oborech praktická sestra a na oboru diplomovaná všeobecná sestra, tam opravdu jsou jak žáci, tak i studenti z naší školy zapojeni, po celou dobu pracují v nemocnicích, vykonávají praxi. A ty ostatní obory, pokud někteří jsou v nemocnicích, tak je to většinou na bázi dobrovolnické činnosti.“
Zájem o zdravotnické vzdělání je velký, takže SZŠ v Ostravě bude mít opět zcela naplněnou kapacitu.