Lanová svodidla jsou právě teď osazována po celém 10kilometrovém úseku od výjezdu z Místku až po sjezd na Čeladnou. Ředitelství silnic a dálnic se rozhodlo jízdní směry oddělit pro zajištění vyšší bezpečnosti na poměrně rychlé silnici.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Osazení svodidel je prováděno na základě doporučení Policie České republiky, které doplňují dlouhodobě pozitivní zkušenosti s tímto zařízením. Kvůli nedostatečně široké komunikaci číslo 56 bylo směrové oddělení dopravních proudů lanovými svodidly jednou z možností, jak efektivně zvýšit bezpečnost provozu.”
Lanová svodidla však v mnoha řidičích nevzbuzují důvěru a někteří je mají přímo za nebezpečná.
Jiří Kamenář, motorkář: “Jako motorkář bych určitě uvítal, kdyby tam byla klasická svodidla a ve dvou řadách nad sebou, aby nemohlo dojít k přeražení o stojny od těch svodidel a k projetí do protisměru.”
Odborníci naopak tvrdí, že lanová svodidla jsou bezpečná a silničáři nyní používají modernější variantu.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Svodidla na silnici 56 mají oproti systému použitému na silnici 48 vyšší sloupky a hlavně 4 předepnutá ocelová lana místo tří. Konstrukčně se však jedná o totožný systém předpětí.”
Použití lanových svodidel má mít i psychologický efekt na řidiče, kteří podél nich budou jezdit opatrněji.
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro MSK: “Samozřejmě lanová svodidla jsou jakousi alternativou klasických pásových svodidel. Z našeho pohledu řidiče může dojít k tomu, že psychicky se nám zdají jako méně bezpečná, ale v reálu dokáží zastavit i nákladní automobil. Opravdu, že nevjede do protisměru. Na dané silnici to může vést k tomu, že se někteří řidiči budou třeba bát přijet do levého jízdního pruhu, předjet nějaká jedoucí vozidla. V zimním období to může způsobovat větší komplikace, kdy v tom středovém pásu u svodidel se může hromadit nějaký sněhový zbytek.”
V celém úseku mají být lanová svodidla nainstalována do konce roku.