Území Těšínského Slezska představovalo svou polohou významnou dopravní křižovatku. Přes město Těšín procházela například silnice spojující Vídeň a Krakov. Rozvoj železniční dopravy ve druhé polovině 19. století významně ovlivnil i vývoj celé oblasti Těšínského Slezska. Nejdůležitější železniční tratí, která tudy procházela, byla Košicko-bohumínská dráha (KBD). Tato dráha spojovala Bohumín s Košicemi, a právě v Bohumíně se napojila na starší Severní dráhu císaře Ferdinanda, spojující Vídeň s Bochnií na jihu Polska.
Vlastní stavební práce KBD započaly na podzim roku 1867 výstavbou železnice z Bohumína do Těšína. Tento úsek byl uveden do provozu 5. května 1869. V pořadí druhý úsek z Těšína do Žiliny byl zprovozněn 8. ledna 1870. Výstavba celé dráhy byla dokončena 18. března 1872 dovedením železnice do Košic. Strategický význam Košicko-bohumínské dráhy se projevil v době první světové války a zejména po jejím skončení, kdy vypukl dvouletý spor mezi nově vzniklými státy Československem a Polskem o státní příslušnost Těšínského Slezska. Získání celého průběhu trati se stalo jedním z hlavních cílů obou stran. Tato dráha byla soukromou až do roku 1921, kdy většinu jejích akcií skoupil československý stát.