Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Česká pošta vydala společný česko-slovenský aršík k výročí Košicko-bohumínské dráhy

Košicko-bohumínské dráha slaví 150 let. Netradičně v pátek, 18. března, uvedla Česká pošta k tomuto výročí do prodeje příležitostný poštovní aršík vydaný společně se Slovenskou poštou. Autorem výtvarného návrhu je slovenský výtvarník Dušan Kállay a Jaroslav Tvrdoň připravil rozkresbu a rytinu. Námětem aršíku v nominální hodnotě 58 Kč jsou na známce a dvou kuponech motivy dobových lokomotiv s železničáři a cestujícími, podklad známek tvoří historická mapa.

Ivo Vysoudil, mluvčí České pošty: "Společně s příležitostným poštovním aršíkem vychází i obálka prvního dne vydání (FDC) s ilustrací v liniové kresbě spojující železniční motivy. Celou emisi vytiskla Tiskárna Hradištko, s. r. o., aršík ocelotiskem z ploché desky kombinovaný ofsetem v nákladu 30 000 kusů aršíků a FDC digitálním tiskem v počtu 3 100 kusů. Zájemci si mohou aršík zakoupit na specializovaných přepážkách České pošty nebo v e-shopu na webových stránkách České pošty."

Území Těšínského Slezska představovalo svou polohou významnou dopravní křižovatku. Přes město Těšín procházela například silnice spojující Vídeň a Krakov. Rozvoj železniční dopravy ve druhé polovině 19. století významně ovlivnil i vývoj celé oblasti Těšínského Slezska. Nejdůležitější železniční tratí, která tudy procházela, byla Košicko-bohumínská dráha (KBD). Tato dráha spojovala Bohumín s Košicemi, a právě v Bohumíně se napojila na starší Severní dráhu císaře Ferdinanda, spojující Vídeň s Bochnií na jihu Polska.

Vlastní stavební práce KBD započaly na podzim roku 1867 výstavbou železnice z Bohumína do Těšína. Tento úsek byl uveden do provozu 5. května 1869. V pořadí druhý úsek z Těšína do Žiliny byl zprovozněn 8. ledna 1870. Výstavba celé dráhy byla dokončena 18. března 1872 dovedením železnice do Košic. Strategický význam Košicko-bohumínské dráhy se projevil v době první světové války a zejména po jejím skončení, kdy vypukl dvouletý spor mezi nově vzniklými státy Československem a Polskem o státní příslušnost Těšínského Slezska. Získání celého průběhu trati se stalo jedním z hlavních cílů obou stran. Tato dráha byla soukromou až do roku 1921, kdy většinu jejích akcií skoupil československý stát.

Nahlásit chybu


K tématu




Dalphen Building s.r.o., Ostrava, Frýdek-Místek, Loučná nad Desnou
Ostrava
od 20 000 do 40 000 Kč/měsíc

Detail

VÍTKOVICE, a.s. - Ostrava
Ostrava
od 30 000 do 35 000 Kč/měsíc

Detail

Global Partner Péče, z.ú. - pracoviště Frýdlant nad Ostravicí,
Frýdlant nad Ostravicí
od 18 000 Kč/měsíc

Detail