Kromě vody a prostředí pro lodě a táboření, potřebují jachtaři k závodu důležitou věc a to je vítr.
Lukáš Vavrla, ředitel závodu: „Sice nám teď nefouká, ale předpověď říká, že by se mělo rozfoukat, protože jachting je sport, který je závislý na počasí, hlavně větru, bez větru se prostě nedá plachtit, jakmile přijde vítr, odstartujeme rozjížďky.“
Vítr se nakonec dostavil a všechny lodní třídy mohly na pokyn rozhodčích postupně odstartovat.
Vladimír Rozsypal, hlavní rozhodčí: „Je tříminutové startovní znamení. Jedna jízda , chceme naplánovat rozjížďku tak, aby nám vycházelo 35 – 40 minut. Přestupků může být na vodě celá řada, když ťukne bójku nebo kolize s lodí, na to jsou pravidla a řeší se to podle pravidel na okruhový jachting.“
Lukáš Vavrla, ředitel závodu: „Startuje se po kategoriích, kategorie tady jsou lodní třída Finn, jednoposádková, Fireball, dvouposádkocá, RS Tera, což je dětská dvouposádková lodní třída, RS Feva, taky dětská jednoposádková lodní třída, Optimist, lodní třída Evropa a kajutové lodě.“
Věra Rozsypalová, rozhodčí kajutové třídy: „Tak máme tady dnes máme 10 kajutových lodí, odstartujeme někde tady na té velké ploše a pojedeme dozadu ke kostelu, tam bude oranžová bójka s motorákem, tam ty lodě otočí a pojedou zpět.“
Startovní listina byl velmi pestrá. Kromě nováčků v ní nechyběli ani zkušení jachtaři a účastník MS.
Ladislav Hyrš, jachtař, účastník MS, vítěz závodu: „Já jsem přijel z Ostravy a mám tady Finna. Dařilo se, byl jsem na osmém místě ze 150 lodí téměř. Bylo to v Řecku.“
Jaromír Šilhavý, účastník závodu, 5. místo: „Já jsem přijel z Plzně a přijel jsem s Finnem. Přijel jsem sám, posádka jsem já. Přijel jsem proto, že jsem ve čtvrtek koupil loď na Slovensku, tak jsem to vzal zkratkou do Plzně přes Hartu.“
Ferdinand Krešner, účastník závodů, 9. místo: „Tohle je kategorie Finn. Já jsem přijel z Boskovic“
Jachting nemusí mít obavy ani o nastupující generaci mladých závodníků.
Lucka Tkačová, účastnice závodu, 3. místo: „Přijeli jsme s Terou, ta je za námi. Někteří tu jsou poprvé tady na závodech, někteří už podruhé, já teď druhým rokem jezdím.“
Agi Rečičárová, 6. místo: „RS Tera je taková menší loď pro jednoho člověka, pokud fouká vítr, tak jezdí rychle a pokud ne, tak nejezdí rychle.“
Vít Kouřil, účastník závodu, 3. místo: „Já jsem z Jacht klubu Brno, mám tady Fireball. Já jsem zvyklý jezdit na Laseru, takže pro mě je to novinka.“
Lukáš Gelnar, vítěz závodu: „My jsme přijeli z Těrlicka, a jezdíme na RS Feva, což je dvouposádková loď.“
Kromě ubytování jachtařů nezapomněli pořadatelé ani na bezpečnost při závodě.
Lukáš Vavrla, ředitel závodu: „Na organizaci s námi spolupracuje hlavně obec Leskovec nad Moravicí, místní Mikroregion Slezská Harta a máme to pod záštitou Jacht klub Razová. Závodníci mají ubytování v místním tábořišti v obci Leskovec nad Moravicí, stany, karavany, obytnými auty. Záchranu závodníků máme zajištěnu vlastními silami, jsme školení hladinovou záchrannou službou Českého svazu jachtingu, kde máme různé několikadenní školení, jak teoretické, tak praktické na vodě, učíme se jak přistávat a zachraňovat lodi, protože to není jenom o tom, přijet s motorákem k převrácené lodi, ale musí se vědět, jak k ní přijít, aby se nepoškodilo zdraví nebo majetek té lodě.“
Příznivé a větrné počasí nakonec na Slezské Hartě umožnilo jízdy všech kategorií a lodních tříd na 18. ročníku závodů.