Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Na trati mezi Suchdolem nad Odrou a Budišovem nad Budišovkou proběhl test bateriového vlaku Panter

Celý MS kraj |

Na trati ze Suchdolu nad Odrou do Budišova nad Budišovkou proběhl test bateriového vlaku Panter. Moderní souprava Českých drah, která už v kraji od konce minulého roku jezdí, měla prokázat, že zvládne provoz i na dalším odlehlém úseku bez trolejí – čistě na baterii.

Z Bohumína přes Ostravu do Suchdolu nad Odrou - dále odsud už jen na baterie. Testovací jízda nové generace Panteru má ověřit, že bez drátů dojede až na konec trati v Budišově.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Než jsme objednávali tady tuto dopravu, tak nám České vysoké učení technické v Praze vypočítalo, že ty vlaky by tady měly dojet, jaké tady jsou sklonové poměry, jaké vlaky by to měly být asi, jaké bychom si měli objednat, aby vůbec dojeli. No a dneska je ta první jízda, že zkoušíme, jestli to opravdu spočítali dobře a potvrzuje se, že ano. Protože není to o tom, že bychom měli vyjet poprvé hned s cestujícíma, takže jsme si půjčili vlak vlastně ze Štramberka a zkoušíme ho až do Budišova nad Budišovkou.”
Kamil Nečas, ředitel OCOD Východ, České dráhy: „Trať je určitě specifická z hlediska, jak je ta infrastruktura vybavená. Určitě i profil není úplně ideální – je to stoupavý, klesavý profil. A taky samozřejmě i to, že je tady nějaká vzdálenost řádově 40 kilometrů od bodu, kde byly baterie naposledy na síti. Takže si zkoušíme, jestli do toho okrajového bodu – Budišova nad Budišovkou – ten vlak dojede.“

Součástí jízdy byla i vědecká měření. Na palubě byli zástupci Českého vysokého učení technického, kteří sledují spotřebu a výkonnost.

Pavel Kalač, přednosta Provozního pracoviště depa Bohumín, České dráhy: “Tak primárně jsme sledovali samozřejmě baterie, potom chování vozidla v obloucích, které jsou dost ostré tady na této trati.”
Kamil Nečas, ředitel OCOD Východ, České dráhy: “Teoreticky by se měla vybudovat potom i nějaká armatura, která by potom dobíjela i ten vlak v případě čekání, až se bude zase vracet zpátky.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „Zatím všechno probíhá dobře. Baterka to v pohodě vydržela, máme dostatek energie i na cestu zpátky a klimujeme, svítíme – je tady opravdu příjemně.”

Odry, Vítkov a Budišov nad Budišovkou. Tři zásadní zastávky na této trati. Do oblasti jezdí stále více turistů.

Pavel Kalač, přednosta Provozního pracoviště depa Bohumín, České dráhy: “Je to regionální trať, kterou využívají především turisti, tady směrem do té oblasti. A v podstatě je to taková standardní trať Moravskoslezského kraje, malá, regionální, zejména teda pro turisty. A samozřejmě jsou tam obce, kde lidí cestují za prací do Ostravy nebo tady do větších měst, lidé, děti do školy atd.”
Libor Helis (Změna pro Odersko 2020): “„Říkám wow, protože opravdu to je vidět, že to je nový vlak, moderní vlak, nové technologie, všechny ty věci, které ty původní vlaky tady měly, myslím nedostatky, tak jsou odstraněny kočárky, kola. Jezdí tady hodně turisté na Maria Skálu, či mají tu batožinu kde dát, oni bývají v vybavení, stany si vezou a tak dále, jezdí vlakem, takové trampové, takže toto všechno je skvělé, že ten vlak zabezpečuje, je bezpečný, myslím si, že pokud bude i, protože tady bývají tuhé zimy, že ty baterky budou schopné opravdu tady provozovat na této trati v tomto stavu, takže říkám, Odry se zase posunuli o něco výš v tom žebříčku toho, co vlastně v Odrách už budeme mít.”

Bateriové vlaky mají v Moravskoslezském kraji ujeto přes 300 tisíc kilometrů. Zatím jezdí z Ostravy přes Studénku, letiště v Mošnově na Kopřivnici, Štramberk, do Veřovic a zpět.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Už ušetřily skoro 120 tisíc litrů nafty, protože vlastně ten bateriový vlak tou baterií nahrazuje ten dieselový, který vždycky dál pokračoval. V budoucnu budou jezdit ty vlaky z Ostravy směrem do Suchdola nad Odrou a pak už bude pokračovat dál na baterku. Takže zase nebudou muset jezdit ty staré 810ky, budeme jezdit i do Nového Jičína, takže už se těším, až to tady všechno bude jezdit. Základní myšlenka tady toho zavést bateriové vlaky bylo, abychom trošku ušetřili to životní prostředí a nejezdili s dieselama, ale hlavně už se nemusí přestupovat, protože dneska jedeme pod elektrickými dráty elektrickým vlakem, pak se čekalo třeba v Suchdole na přípoj do Vítkova nebo do Oder. Dnes pojede tento vlak jako napřímo, takže lidi nemusí přestupovat. Je to vyšší komfort. Když si vezmete tak do Suchdola přijel obyčejný Panter a ze Suchdola už potom na ty Odry jela 810 nebo 811, což jsou vozidla staré celkem dlouho. A dnes, když se podíváte po tom vlaku, tady budou tam ty záběry, tak když se podíváte po tom vlaku, tak je tady vlastní místo na kola, na kočárky. Je tady dokonce i první třída, což hodně cestujících v Moravskoslezském kraji využívá první třídu. A když někdy třeba vlak má poruchu a musíme nasadit vlak, který nemá první třídu, tak některým se to nelíbí, protože opravdu v té první třídě mají klid. A když jedou trošku větší vzdálenosti, tak mají tam opravdu jako pohodu, klid. Je to takový uzavřený oddíl, takže jsem překvapen, že i tady toto se využívá u nás.”
Pavel Kalač, přednosta Provozního pracoviště depa Bohumín, České dráhy: “Musím říct, že pozorujeme zvýšený počet cestujících, což je samozřejmě pozitivní. No a je to samozřejmě zvětšení kultury cestování, pochopitelně, jo. Takže wifi, klimatizace, to dřív jako v těch starých motorových vozech nebylo. A musím říct, že ta technologie funguje, hodně jsme s tím spokojeni. Disponibilita nasazení toho vozidla je někde kolem 96%, takže ta spolehlivost toho vozidla je vysoká. Jsme spokojeni. A doufám, že zákazník a Moravskoslezský kraj jako objednatel taky.”

Pokud výrobce dodrží plán a vše dopadne podle očekávání, vlaky začnou jezdit z Ostravy až do Budišova v roce 2026.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Uvidíme, protože byly nějaké výpadky ve výrobě hliníku, jak nás informoval dopravce, ale doufám, že to všechno klapne a zatím nemáme indicie, že by bylo mělo být nějaké zpoždění, takže jedeme v intencích smlouvy.”

Test ukázal, že bateriový Panter zvládne i tuto trať bez problémů. Tam, kde dřív drncaly staré motoráky, se teď tiše rozjel moderní vlak bez emisí, s klimatizací, Wi-Fi a místem na kola. Už brzy to bude běžná součást cesty tady i na dalších místech, s komfortem, který si zaslouží i malé tratě na odlehlejších místech kraje.

Nahlásit chybu


K tématu

Moravskoslezský kraj jedná s Polskem kvůli peážní trati do Jeseníků

6. června 2025 14:54 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Moravskoslezský kraj jedná s polskou stranou kvůli trati přes Glucholazy. Peážní trať spojuje Krnov a Jeseníky. Náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstavka kvůli tomu navštívil Vojvodství Opolské.

Moravskoslezský kraj ocenil dobrovolníky za úklid, mohou rok cestovat zdarma

18. května 2025 23:26 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Doprava a životní prostředí spolu úzce souvisí. Jedním z důkazů je i soutěž, kterou vyhlásil Moravskoslezský kraj. Před několika dny ocenili její vítěze. Moravskoslezský kraj motivoval obyvatele k ochraně přírody originálním způsobem – soutěží o roční jízdenku ODIS. Stačilo se zapojit do dobrovolnické akce Ukliďme Česko, Den Země nebo uspořádat vlastní jarní úklid, vyfotit se při práci a sdílet fotku

Most mezi Úvalnem a obcí Branice (PL) je po rekonstrukci

16. září 2025 10:00 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Most mezi Úvalnem a polskou obcí Branice je po rekonstrukci opět plně průjezdný. Oprava za 7,8 milionu korun byla financována z většiny z evropského programu Interreg Česko–Polsko. Most na silnici III/4593 teď zajišťuje bezpečnější a plynulejší přeshraniční dopravu. Projekt zároveň posiluje rozvoj příhraničního regionu.


Předvánoční atmosféru navodily jarmarky v Janovicích a na Bystrém

Včera 9:04 | Janovice | Libor Běčák

Tradice rozsvícení vánočních stromů se drží i v Janovicích. Vánoční jarmark s mnoha stánky a hudebním programem se konal také v místní části Bystré.

Záchranáři přijeli ke kolabujícímu muži v Karviné. Čidlo je upozornilo na oxid uhelnatý

Včera 22:31 | Karviná | Jiří Cileček

Kolabující muž z Karviné si přivolal záchranku. Zdravotníkům po vstupu do bytu začalo pískat čidlo oxidu uhelnatého. Hned věděli, kde je problém, muži pomohli a přivolali hasiče.

Dobrovolníci pořádají Vánoční sbírku pro děti z ostravských nemocnic

6. prosince 2025 17:48 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Dlouhé dny v nemocnici jsou pro děti náročné, zvlášť v období Vánoc. Skupina dobrovolníků z Ostravska proto organizuje Vánoční sbírku pro děti v ostravských nemocnicích, která má dětem přinést více radosti, hry a pocit, že na ně někdo myslí. A to na základě konkrétních přání zdravotníků z jednotlivých oddělení.

Auto v kolejišti zastavilo tramvaje. DPO zařídil náhradní dopravu

6. prosince 2025 19:31 | Ostrava-Poruba | Jiří Cileček

V Ostravě skončilo další auto v kolejišti tramvají. Tentokrát u frekventované křižovatky ulic Martinovská a Opavská. Událost omezila provoz tramvají číslo 4. Dopravní podnik Ostrava zařídil náhradní dopravu.

Otužilci plavali na Žermanické přehradě Mikulášskou štafetu

6. prosince 2025 13:13 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Na Žermanické přehradě se v sobotu 6. prosince konala tradiční Mikulášská přeplavba. Jedná se o štafetu otužilců, kteří uplavali trať delší než 5 kilometrů.

Havířov velkolepě oslavil 70 let od založení města

6. prosince 2025 10:20 | Havířov | Bára Kelnerová

Vladimír Hron, Big Band Felixe Slováčka, představení Kůň pátý element, kapela Mirai a nakonec ohňostroj. Tak takovou oslavu připravilo město k 70. výročí založení Havířova. Pozváni byli i všichni obyvatelé narození v roce 1955.

Opava-Jaktař rozsvítila dřevěný betlém: klienti Charity přidali vyřezávaného velblouda

6. prosince 2025 14:45 | Opava | Yvona Fajtová

Už potřetí se v Opavě-Jaktaři slavnostně rozsvítil vyřezávaný betlém, který vyrábějí klienti a zaměstnanci Charity Opava. Letos k němu přibylo nové vyřezané zvířátko – velbloud. Betlém vznikl před třemi lety na přání místních obyvatel, kteří v městské části postrádali vánoční výzdobu.

Stavba vodovodu na ulici Na Stráni omezuje dopravu, potrvá do konce tohoto roku

6. prosince 2025 13:20 | Karviná | Gabriela Stašová

V karvinském Ráji momentálně probíhá výměna vodovodního řadu. O veškerých opravách byli obyvatelé včas informováni.

Čerpali podporu určenou pro ukrajinské uprchlíky. Cizinci podvodem získali 2,8 milionu korun

5. prosince 2025 10:37 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Za dávky získali 2,8 milionu korun. Přitom na ně neměli nárok. Dva cizinci využili údaje několika ukrajinských žen a pobírali na ně příspěvek na bydlení. Společně se svými partnerkami peníze utráceli za dovolené a nákupy. Kriminalisté obvinili muže i jejich přítelkyně z trestného činu.

Modernizace střechy na zimním stadionu je dokončena

5. prosince 2025 10:54 | Havířov | Bára Kelnerová

Modernizovaná víceúčelová hala v Havířově je opět v provozu. Město představilo novou střechu, vylepšenou akustiku, moderní vzduchotechniku i osvětlení a současně oznámilo, že po sezóně plánuje výměnu chladící desky.

Slavnostní atmosféra, desítky vystavených děl. Hejtman MSK ocenil talent hendikepovaných umělců

5. prosince 2025 11:06 | Celý MS kraj | Yvona Fajtová

Hejtman Moravskoslezského kraje rozdal ceny hendikepovaným umělcům, které jsou udělovány u příležitosti Mezinárodního dne zdravotně postižených. Letos zvítězil Stanislav Ryšánek z Havířova se svou sérií obrázků Krása českých vesnic v různých ročních obdobích. Oceněni byli také tvůrci kovové mozaiky, olejomalby či díla z keramiky.

Majitel Beats for Love rozjíždí ve Frýdku-Místku unikátní centrum

5. prosince 2025 9:09 | Celý MS kraj | Tomáš Tikal

Ve Frýdku-Místku vyroste jedno z nejvýraznějších kulturních a komunitních center v MS kraji. Vzniká v areálu bývalé textilní továrny dosud známé pod názvem Přádelna bratří Neumannů. Aktuální název je nyní Nová Osmička.

Konference Dejme dětem rodinu řešila témata náhradní rodinné péče

4. prosince 2025 10:28 | Celý MS kraj | Andrea Holeszová

Na Obchodní akademii v Moravské Ostravě se již po třinácté konala konference Dejme dětem rodinu. Jejím záměrem je otevírat aktuální témata v oblasti náhradní rodinné péče. Moravskoslezský kraj se v oblasti řešení této problematiky řadí mezi nejlepší v republice.

Únik na dani za čtvrt milionu. Celníci zabavili náklad kamionu s dvěma tisíci litry alkoholu

4. prosince 2025 9:30 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Neměl doklady o zaplacení daně. Řidič kamionu převážel více než dva tisíce litrů alkoholu. Vezl likéry z Litvy do Itálie. Při kontrole dvakrát uvedl falešný kód přepravy. Alkohol zajistili ostravští celníci. V případě prodeje by únik na dani přesáhl čtvrt milionu korun.

Hosté ve studiu: Vindy Šmehlík Krejčí, moderátorka a ředitelka The ŽENY

3. prosince 2025 20:35 | Celý MS kraj | Renáta E. Orlíková

Summit The ženy: prostor pro odvahu a nové začátky

Hosté ve studiu: Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy

3. prosince 2025 17:30 | Celý MS kraj | Renáta E. Orlíková

Opava má parkování rozděleno do tří kategorií

Na trati mezi Suchdolem nad Odrou a Budišovem nad Budišovkou proběhl test bateriového vlaku Panter
Vydáno 23. července 2025 18:23, Celý MS kraj, Lukáš Zavadil
Na trati ze Suchdolu nad Odrou do Budišova nad Budišovkou proběhl test bateriového vlaku Panter. Moderní souprava Českých drah, která už v kraji od konce minulého roku jezdí, měla prokázat, že zvládne provoz i na dalším odlehlém úseku bez trolejí – čistě na baterii.

Z Bohumína přes Ostravu do Suchdolu nad Odrou - dále odsud už jen na baterie. Testovací jízda nové generace Panteru má ověřit, že bez drátů dojede až na konec trati v Budišově.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Než jsme objednávali tady tuto dopravu, tak nám České vysoké učení technické v Praze vypočítalo, že ty vlaky by tady měly dojet, jaké tady jsou sklonové poměry, jaké vlaky by to měly být asi, jaké bychom si měli objednat, aby vůbec dojeli. No a dneska je ta první jízda, že zkoušíme, jestli to opravdu spočítali dobře a potvrzuje se, že ano. Protože není to o tom, že bychom měli vyjet poprvé hned s cestujícíma, takže jsme si půjčili vlak vlastně ze Štramberka a zkoušíme ho až do Budišova nad Budišovkou.”
Kamil Nečas, ředitel OCOD Východ, České dráhy: „Trať je určitě specifická z hlediska, jak je ta infrastruktura vybavená. Určitě i profil není úplně ideální – je to stoupavý, klesavý profil. A taky samozřejmě i to, že je tady nějaká vzdálenost řádově 40 kilometrů od bodu, kde byly baterie naposledy na síti. Takže si zkoušíme, jestli do toho okrajového bodu – Budišova nad Budišovkou – ten vlak dojede.“

Součástí jízdy byla i vědecká měření. Na palubě byli zástupci Českého vysokého učení technického, kteří sledují spotřebu a výkonnost.

Pavel Kalač, přednosta Provozního pracoviště depa Bohumín, České dráhy: “Tak primárně jsme sledovali samozřejmě baterie, potom chování vozidla v obloucích, které jsou dost ostré tady na této trati.”
Kamil Nečas, ředitel OCOD Východ, České dráhy: “Teoreticky by se měla vybudovat potom i nějaká armatura, která by potom dobíjela i ten vlak v případě čekání, až se bude zase vracet zpátky.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „Zatím všechno probíhá dobře. Baterka to v pohodě vydržela, máme dostatek energie i na cestu zpátky a klimujeme, svítíme – je tady opravdu příjemně.”

Odry, Vítkov a Budišov nad Budišovkou. Tři zásadní zastávky na této trati. Do oblasti jezdí stále více turistů.

Pavel Kalač, přednosta Provozního pracoviště depa Bohumín, České dráhy: “Je to regionální trať, kterou využívají především turisti, tady směrem do té oblasti. A v podstatě je to taková standardní trať Moravskoslezského kraje, malá, regionální, zejména teda pro turisty. A samozřejmě jsou tam obce, kde lidí cestují za prací do Ostravy nebo tady do větších měst, lidé, děti do školy atd.”
Libor Helis (Změna pro Odersko 2020): “„Říkám wow, protože opravdu to je vidět, že to je nový vlak, moderní vlak, nové technologie, všechny ty věci, které ty původní vlaky tady měly, myslím nedostatky, tak jsou odstraněny kočárky, kola. Jezdí tady hodně turisté na Maria Skálu, či mají tu batožinu kde dát, oni bývají v vybavení, stany si vezou a tak dále, jezdí vlakem, takové trampové, takže toto všechno je skvělé, že ten vlak zabezpečuje, je bezpečný, myslím si, že pokud bude i, protože tady bývají tuhé zimy, že ty baterky budou schopné opravdu tady provozovat na této trati v tomto stavu, takže říkám, Odry se zase posunuli o něco výš v tom žebříčku toho, co vlastně v Odrách už budeme mít.”

Bateriové vlaky mají v Moravskoslezském kraji ujeto přes 300 tisíc kilometrů. Zatím jezdí z Ostravy přes Studénku, letiště v Mošnově na Kopřivnici, Štramberk, do Veřovic a zpět.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Už ušetřily skoro 120 tisíc litrů nafty, protože vlastně ten bateriový vlak tou baterií nahrazuje ten dieselový, který vždycky dál pokračoval. V budoucnu budou jezdit ty vlaky z Ostravy směrem do Suchdola nad Odrou a pak už bude pokračovat dál na baterku. Takže zase nebudou muset jezdit ty staré 810ky, budeme jezdit i do Nového Jičína, takže už se těším, až to tady všechno bude jezdit. Základní myšlenka tady toho zavést bateriové vlaky bylo, abychom trošku ušetřili to životní prostředí a nejezdili s dieselama, ale hlavně už se nemusí přestupovat, protože dneska jedeme pod elektrickými dráty elektrickým vlakem, pak se čekalo třeba v Suchdole na přípoj do Vítkova nebo do Oder. Dnes pojede tento vlak jako napřímo, takže lidi nemusí přestupovat. Je to vyšší komfort. Když si vezmete tak do Suchdola přijel obyčejný Panter a ze Suchdola už potom na ty Odry jela 810 nebo 811, což jsou vozidla staré celkem dlouho. A dnes, když se podíváte po tom vlaku, tady budou tam ty záběry, tak když se podíváte po tom vlaku, tak je tady vlastní místo na kola, na kočárky. Je tady dokonce i první třída, což hodně cestujících v Moravskoslezském kraji využívá první třídu. A když někdy třeba vlak má poruchu a musíme nasadit vlak, který nemá první třídu, tak některým se to nelíbí, protože opravdu v té první třídě mají klid. A když jedou trošku větší vzdálenosti, tak mají tam opravdu jako pohodu, klid. Je to takový uzavřený oddíl, takže jsem překvapen, že i tady toto se využívá u nás.”
Pavel Kalač, přednosta Provozního pracoviště depa Bohumín, České dráhy: “Musím říct, že pozorujeme zvýšený počet cestujících, což je samozřejmě pozitivní. No a je to samozřejmě zvětšení kultury cestování, pochopitelně, jo. Takže wifi, klimatizace, to dřív jako v těch starých motorových vozech nebylo. A musím říct, že ta technologie funguje, hodně jsme s tím spokojeni. Disponibilita nasazení toho vozidla je někde kolem 96%, takže ta spolehlivost toho vozidla je vysoká. Jsme spokojeni. A doufám, že zákazník a Moravskoslezský kraj jako objednatel taky.”

Pokud výrobce dodrží plán a vše dopadne podle očekávání, vlaky začnou jezdit z Ostravy až do Budišova v roce 2026.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Uvidíme, protože byly nějaké výpadky ve výrobě hliníku, jak nás informoval dopravce, ale doufám, že to všechno klapne a zatím nemáme indicie, že by bylo mělo být nějaké zpoždění, takže jedeme v intencích smlouvy.”

Test ukázal, že bateriový Panter zvládne i tuto trať bez problémů. Tam, kde dřív drncaly staré motoráky, se teď tiše rozjel moderní vlak bez emisí, s klimatizací, Wi-Fi a místem na kola. Už brzy to bude běžná součást cesty tady i na dalších místech, s komfortem, který si zaslouží i malé tratě na odlehlejších místech kraje.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000049843/na-trati-mezi-suchdolem-nad-odrou-a-budisovem-nad-budisovkou-probehl-test-baterioveho-vlaku-panter