Obecní, městské i krajské úřady přijmou každý rok stovky stížností. Na souseda, na hluk, na zápach a třeba i na chování úředníka. Nejvíce stížností v Moravskoslezském regionu přijal v roce 2010 krajský úřad, celkem 836. V Novém Jičíně evidují 32 stížností a třeba v Bruntále pouze 14. Ostravský městský obvod Slezská Ostrava řešil 67 případů.
Marie Stypková, mluvčí Slezské Ostravy: „Většina se týká rušení nočního klidu, černých skládek, hluku při hudebních produkcích."
Stěžoval jste si někdy na něco?
Anketa, obyvatelé Ostravy: 1. „Na sousedy, pořád tam někdo něco opravuje." 2. „Spíše by si sousedi měli stěžovat na mě, hraju na klávesy." 3. „Já jsem advokát, takže takové problémy nemám."
Velkou část stížností tvoří i tzv. notoričtí stěžovatelé, kteří si opakovaně stěžují na stejnou věc. Úřad pak postupuje podle svých předem stanovených pravidel.
Marie Stypková, mluvčí Slezské Ostravy: „Po 60 dnech příslušný odbor pošle stěžovateli odpověď."
Jihomoravský kraj chce postup sjednotit. Stížnosti budou muset být napsané slušně, bez urážek, jinak by hrozila stěžovateli pokuta. Stížnost může být ústní, mailem nebo dopisem, ale podepsaná. Úředník bude mít na vyřízení až 3 měsíce a už nebude možné stěžovat si opakovaně na stejnou věc.
Marie Cacková (KDU-ČSL), členka rady JM kraje: „Je nutné, aby lidé měli jistotu, že se jejich trápením bude někdo zabývat."
Zákon musí projednat vláda a pak poslanci. Pokud projde parlamentem, mohl by platit do tří měsíců.