Důvodem vypuštění Čerťáku v listopadu roku 2017 bylo nefunkční vypouštěcí zařízení. Opraveno bylo loni v dubnu. Lesy České republiky, po posouzení stavu nádrže, následně rozhodly o dalších údržbových pracích.
“Budeme odtěžovat sediment a opravíme některá zařízení, jako je bezpečnostní přeliv, oprava hráze, pochůzné hrany hráze a vypouštěcího objektu,” uvedl Miroslav Kahánek, vedoucí správy toků pro oblast Povodí Odry, Lesy ČR.
Odvoz sedimentu, která začal v uplynulém týdnu, bude trvat asi měsíc. Vyváží se na pozemky ve správě Lesů ČR do Lesní školky Libotín, kde poslouží de facto jako hnojivo. U paty hráze se po jeho odtěžení prohloubí nádrž o více než metr a půl, dno se tak vrátí na původní projektovanou hloubku.
“Toto opatření je zahrnuto do programu Lesů České republiky “Vracíme vodu lesu”, kdy chceme zmírnit negativní vlivy sucha a zadržet vodu v krajině,” podotkl zástupce Lesů ČR.
Celkově přijdou tyto opravy na 6,7 milionů korun. Financují je Lesy České republiky s podporou ministerstva zemědělství.
“Předpokládá se ukončení koncem srpna letošního roku s tím, že v září 2019 by se mělo napouštět,” konstatoval Miroslav Kahánek.
Než se voda dostane asi do poloviny Čerťáku, bude to trvat minimálně půl roku. Nádrž lidé využívají k rekreaci. Je předpoklad, že v létě roku 2020 by se v ní opět mohli koupat. Svou investici do tohoto areálu připravuje i město.
“Rada města schválila zadávací dokumentaci na rekonstrukci bufetu, převlékáren a také záchodů na Čerťáku. Byli bychom rádi, kdyby se to podařilo realizovat souběžně tak, aby na léto příští rok bylo vše nachystáno,” sdělil Ondřej Syrovátka (SZ), 2. místostarosta Nového Jičína.
Lidé teď v souvislosti s pracemi budou ale muset počítat v této výletní lokalitě se zvýšeným provozem. Usazeniny ze dna nádrže ale nakonec nebude najatá firma odvážet po silnici vedoucí přes Skalky, jak byl původní záměr, ale po komunikací přes Bludovice.
“Cesta, po které chtěly Lesy ČR vyvážet sediment, patří Správě a údržbě silnic Moravskoslezského kraje. Na této cestě je zákaz vjezdu vozidel nad 12 tun, tím pádem se zjistilo, že tam nemohou ten sediment vyvážet a hledala se alternativní varianta,” vysvětlil novojičínský místostarosta.
Povolení k průjezdu kolem Skalek ale dostala od správce silnic nákladních vozidla, která budou vozit beton potřebný na rekonstrukci hráze.