Rozvíjet manuální zručnost, ale také kreativitu, a především inspirovat mladou generaci k zájmu o řemeslné profese, to je cílem soutěže Šikovné ruce, jejíž 16. ročník pořádala Střední škola technická a zemědělská.
Lukáš Vavřík, vedoucí učitel odborného výcviku, SŠ technická a zemědělská: “Je to soutěž pro žáky základních škol a máme to rozdělené na kovozpracující a dřevozpracující. Jsou to školy z Nového školy, z Oder, z Fulneku, z Hodslavic, z okolí.”
Pod vedením zkušených pedagogů a učňů daných oborů děti v kovodílně vyráběly šablonu, úkolem práce se dřevem bylo vytvořit krabičku.
Lukáš Vavřík, vedoucí učitel odborného výcviku, SŠ technická a zemědělská: “Dostanou materiál, musí si ho podle výkresu nařezat, zpracovat a poté tu krabičku složit dohromady. Budou se hodnotit rozměry, pracovní postup a celkový vzhled, jak ta krabička ve výsledku vypadá. Mají na to 120 minut.”
účastníci soutěže
“Ale jo, snažím se, je to trošku těžší, moc nemám zkušenosti s tímhle, ale poznávám nové věci a jsem za to rád.”
“Baví mě to, ale živit se v dřevodílně asi nebudu.”
“Šel jsem jenom soutěž, nějak se mi daří, ale nic moc.”
Zdeněk Černoch, učitel odborného výcviku, SŠ technické a zemědělské: “V dnešní době je poptávka strašně velká po stavebních řemesel, ať už je to tesař, zedník, instalatér, truhlář, jakékoliv stavební řemeslo. Těch je na trhu nedostatek. A je pravda, že ten řemeslník si dneska tu práci nechá zaplatit. V každém případě musí odvést kvalitní práci.”
Zdeněk Černoch, učitel odborného výcviku, SŠ technické a zemědělské: “Ty profese na trhu chybí, to vidíme a slyšíme každý den. Navíc nás oslovuje čím dál tím víc firem z Novojičínska. A ty pro mladé žáky mám dobrou zprávu, že mohu dávat jako příklad to, že kluky, které jsem učil, tak pracují třeba i v zahraničí, a mám dokonce kluka, kterého jsem učil, že je na Bahamách. Takže ta budoucnost těch řemesel je strašně velká.”
Tato střední škola vyučuje například obory obráběč, zámečník, nástrojař, tesař, truhlář, opravář zemědělských strojů nebo maturitní obor mechanik strojů a zařízení.