Bez lávky Novosady přes Jičínku se museli lidé obejít od loňského podzimu až do počátku letošního července. Zbourána byla kvůli havarijnímu stavu. Stavba nové se pak o téměř dva měsíce zpozdila.
Marie Machková, tisková mluvčí města Nový Jičín: „V polovině prosince pracovníci bohužel zjistili, že původní spodní stavba lávky byla založena ve větší hloubce, než s jakou počítala projektová dokumentace. Z tohoto důvodu se musely nové piloty polohově posunout a základ betonových opěr přeprojektovat. Kvůli nutnosti vypracování těchto změn se zpozdila také výroba nosné ocelové konstrukce.”
Hotovou stavbu tak město převzalo koncem června, ovšem kolaudace je stanovena až 22. července.
Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta Nového Jičína: “Vzhledem k tomu, kdy je plánovaný termín kolaudace, jsme se rozhodli zpřístupnit nebo otevřít lávku veřejnosti, čili cyklistům a chodcům, v režimu průchod staveništěm. Vnímáme, že tato nestandardní situace trvala od září, kdy byla lávka uzavřena, až do letošního června, což si vyžádalo to, že lidé museli obcházet po jiných trasách. Takže z toho důvodu i tím, že se celá stavba prodloužila zhruba o dva měsíce, tak jsme se rozhodli k tomuto kroku, tak zhruba o tři týdny dříve tu lávku zpřístupnit.”
Součástí projektu ovšem nebyla jen samotná výměna lávky, ale také úprava předvstupních ploch a křižovatky, jejíž bezpečnost nyní zvyšuje zpomalovací práh. Dále je tu nové stání na odpadní nádoby a mlatová pěšina podél řeky směrem k obchodnímu centru.
Marie Machková, tisková mluvčí města Nový Jičín: “Tyto práce vyšly na více než 21 milionů korun. Část nákladů ve výši 1,5 milionu korunu hradí dotace z Moravskoslezského kraje, a to z programu na podporu cykloturistiky. Ocelová lávka je nově nejen pro pěší, ale i pro cyklisty. Ve tmě ji budou osvětlovat lineární LED moduly umístěné v madle zábradlí.”
Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta Nového Jičína: “Původní lávka byla postavena v roce 1984 a zhruba od roku 2019 až 2020 řešíme v rámci města agendu mostů, lávek, propustků, kdy tato agenda byla uchopena systematicky, byly zpracovány mostní prohlídky, probíhají pravidelné údržby, revize a právě na základě těchto mostních prohlídek bylo zjištěno, že tato lávka je v nevhodném technickém stavu.”
Lávka Novosady je tedy opět provozu, nicméně aktuálně probíhají na území Nového Jičína stavební práce týkající se různých přemostění v dalších třech lokalitách. jedna z nich je tady v Loučce na ulici Císařské směrem na Starý Jičín. Původní most tu byl demolován počátkem července. Nový jej nahradí do 5. října. A novostavba mostu vzniká také na ulici Riegrova, ta má být hotova do 31. října. Investorem obou projektů je Moravskoslezský kraj, oba mosty byly v nevyhovujícím stavebně technickém stavu. Stavby na Riegrově a v Loučce probíhají za celkové uzavírky silnice. Objízdné trasy jsou na webu Správy a údržby silnic Moravskoslezského kraje a města.
Třetí zmíněnou výměnu mostu, která brzy začne, opět realizuje město, a to v Žilině.
Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta Nového Jičína: “Což je dnes dřevěný most, který vede z ulice Beskydská na ulici Na Poříčí zhruba ke čtyřem rodinným domům. Staveniště už bylo převzato, nicméně ten most stále stojí. Byla vytvořena dočasná lávka a zhruba v prvním nebo druhém srpnovém týdnu by mělo dojít jednak k úplnému uzavření silnice směrem na Životice u Nového Jičína a Frenštát a mělo by dojít k odstranění původního dřevěného mostu a instalaci nového.”
V letošním roce dále ještě proběhne přípravný krok týkající se rekonstrukce mostu na Dolní bráně u bývalého Laposu. V září tu bude realizována přeložka vodovodu a město bude soutěžit zhotovitele stavby. Opravu tohoto rozsáhlého mostu by měl zahájit na jaře příštího roku.