Osm mrtvých, sedm desítek zraněných a škoda 180 miliónů korun. Vyšetřování jednoho z největších železničních neštěstí poslední doby ani po pěti měsících neskončilo. Novojičínští kriminalisté teď přišli s dalším poznatkem.
Jiří Jícha, vyšetřovatel OŘ PČR Nový Jičín, popisuje dosavadní zjištění: „Šestého osmý byly mezi most a podpěrnou konstrukci vloženy atypické dřevěné podložky. S ohledem na hmotnost mostu, 363 tun, máme za to, že právě montáž dřevěných podložek byla jednou z příčin, proč se most zřítil. Stejně jako my, byli tímto postupem překvapeni všichni odborníci, kterým jsme případ předložili k posouzení. Je těžké spekulovat o okruhu obviněných osob, když neznáme přesné příčiny pádu mostu. Já osobně se domnívám, že se bude jednat o jednotlivce."
Vyšetřovatelé navíc zjistili, že se most při zpětném zásunu vychýlil už dva dny před tragédií. Stavební firma Bögl & Krýsl ale opatření k zajištění statiky mostu neučinila a ve stejný den se objevily mezi mostem a stavební konstrukcí dřevěné podložky. Hlavní dodavatel stavby, firma ODS-Dopravní stavby Ostrava, podle policistů, o problémech věděl.
Jindřich Vaněk, mluvčí ODS-DSO, a. s., nám řekl: „E-mail, který jsme obdrželi před pádem mostu, nevypovídal nic o tom, že by bylo něco špatně se statikou mostu, informoval nás pouze o tom, že je závada na posuvných prvcích, která způsobí posun termínů jednotlivých technologických operací. Následně jsme potom byli informováni naším subdodavatelem, že tyto problémy byly odstraněny a práce na mostě budou pokračovat normálně dle harmonogramu. Vzhledem k váze toho mostu a rozsahu těch manipulačních prací je poměrně překvapivé, že to bylo podloženo dřevěnými špalíky."
Silnice vedoucí po mostě bude, po svém dokončení, sloužit jako přivaděč k dálnici D1 pro oblast Příboru, Kopřivnice nebo Frenštátu. Hned za mostem se staví přeložka silnice vedoucí k mimoúrovňové křižovatce Butovice. Firma ODS-Dopravní stavby Ostrava začala s výstavbou nového mostu hned poté, co jí kraj, v polovině října, zakázku znovu potvrdil.
„Vidíte, že už jsou první pilíře. Mám příslib, že na jaro, někdy v únoru březnu, by tady měla být dovezena konstrukce a že snad někdy v měsíci květnu by mohl být most pochůzný aspoň pro pěší. Takže věřím, že to jsou všechno dobré zprávy a firma tyto termíny dodrží," říká Ladislav Honusek (NK), starosta Studénky.
Situace na jediném křížení s koridorem ve Studénce se už mezitím uklidnila. Podle orientačního měření dvou radarů ve městě, projíždí přes přejezd u nádraží zhruba kolem 8 tisíc aut denně. Čekací doby ale někdy dosahují až dvaceti minut.