Budoucnost železniční trati do Hostašovic naplnila aulu novojičínské radnice. Přítomnost náměstka hejtmana Miroslava Nováka a zástupce Správy železniční dopravní cesty jen potvrdila, že se jedná o "výbušné" téma.
Trať těžce poškodila loňská povodeň a její oprava vyjde na zhruba 85 milionů. Po téměř dvou hodinách argumentů ze všech stran padl jednoznačný verdikt: 21 z 24 zastupitelů je už potřetí pro obnovu provozu.
Břetislav Gelnar (ČSSD), zastupitel města: "Z pohledu přepravy osob jde o velice nízká čísla, jenom asi 300 osob denně, takže ta ekonomika hovoří jasně pro to, že by ta trať nemusela být. Je dotována, ale když se podíváme na ty věci, co dotováno je, tak dotováno je v podstatě dneska všechno, jsou to sporty. Dotuje se doprava i v zahraničí, na západ od nás. Musíme se na to dívat i z pohledu sociálního, aby se ti lidé měli jak dopravit i o sobotách a nedělích těmi. Autobusová doprava to zatím nerealizuje."
Desetikilometrová lokálka prochází také novojičínskou místní částí Bludovice. Silnice, řeka a koleje ji dělí přesně na dvě poloviny. Právě tady napáchala loňská povodeň největší škody. Místní lidé jsou spíše proti její obnově.
Anketa, obyvatelé Bludovic: 1. "Bludovickou bych zrušil a udělal bych tak, jak bylo navrženo, tu cyklostezku. A místo tratě bych doporučil dva mikrobusy." 2. "Mně chybět nebude."
Místní kronikářka Gabriela Žitníková má v albu několik nostalgických fotografií z doby provozu dráhy. Připomíná také povodeň z roku 1958, při které byla dráha také těžce poškozena.
Gabriela Žitníková, kronikářka Bludovic: "Pokud by se trať opravovala, měla by zde jezdit nějaká historická mašinka, která by třeba oživila turistický ruch. Každopádně můj názor je 50 na 50, protože v této chvíli, kdy víme, že bojujeme s ekonomickou krizí, může být oprava trati přínosem, může přinést pracovní příležitosti a rozvoj turistického ruchu. Na druhou stranu je částka, která se tuším pohybuje kolem 80 milionů, být příliš velká."
Zatímco sníh trať alespoň milosrdně skryl před zraky lidí, problém je stále velmi žhavý. Ani po osmi měsících není jisté, zdali bude trať obnovena, nebo zrušena.
Provoz na trati platí Moravskoslezský kraj. Každý rok na ni vydá přes 4 milióny korun. Autobus, který by vlaky nahradil, má podle náměstka Nováka vyjít jen na 730 tisíc. Likvidace trati by vyšla podle rozsahu prací mezi 35 a 70 milióny korun. Její vlastník, Správa železniční dopravní cesty, pro znovuobnovení provozu vyžaduje dlouhodobé záruky.
Libor Tkáč, náměstek ředitele, SŽDC Ostrava: "Samozřejmě pokud kraj bude požadovat provozování osobní dopravy na předmětné trati v dlouhodobém hledisku, nic nebrání obnově trati. Vzhledem k tomu objemu finančních prostředků, pak samozřejmě čím delší závazek té veřejné služby tam bude, tím ty vynaložené finanční prostředky budou rentabilnější."
Dlouhodobým garancím se ale kraj, kvůli vysoké ztrátovosti brání.
Miroslav Novák (ČSSD), náměstek hejtmana MS kraje: "Rozsah obslužnosti se objednává vždy každým rokem, podle nových jízdních řádů s ohledem na poptávku, která je ze strany cestujících. To znamená zavázat se držet deset let stejné intervaly je naprosto neprozíravé, protože nevíme, co bude za dva roky, natož za 10 let. Jsou tady rozdílná stanoviska, ale jak to bývá v normálním občanském životě, zpravidla rozhoduje ten, kdo platí. Rozhoduje tedy Moravskoslezský kraj, který dnes přispívá na železniční dopravu částkou 4 miliónů korun, to znamená, že toho našeho rozhodnutí nás nikdo nezbaví."
Starosta Ivan Týle, který se hlasování zdržel, ale tento postoj kraje kritizuje. Tvrdí, že jednání nejsou dobře připravená.
Ivan Týle (ODS), starosta města: "Bavit se o jedné i druhé variantě samozřejmě lze, ale nikde nejsou záruky k tomu, že tomu nakonec tak bude. Sledujeme s obavami zprávy hned po zastupitelstvu, kdy se zastupitelé ani nerozešli a odcházeli večer s tím, že rozhodli o setrvání trati a pak se okamžitě dozvěděli, že je všechno jinak. Pak tedy nerozumíme tomu, proč jsme byli žádání o stanovisko a osobně mám takový dojem, že šlo pouze o to, aby se hrála hra o jakousi pseudodemokracii, že vůbec někoho ten zájem občanů zajímá."
O trati budou příští týden znovu jednat i zastupitelé v Hodslavicích. Předpokládá se, že změní své stanovisko z léta, kdy souhlasili s její likvidací.