Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Zastupitelé opět trvají na trati, kraj je proti

Nový Jičín |

Už potřetí projednávali novojičínští zastupitelé budoucnost železniční trati z horního nádraží do Hostašovic. A potřetí potvrdili své stanovisko, podle kterého požadují její opravu. Náměstek hejtmana Miroslav Novák ale tvrdí, že kraj nemůže dlouhodobě garantovat provoz.

Budoucnost železniční trati do Hostašovic naplnila aulu novojičínské radnice. Přítomnost náměstka hejtmana Miroslava Nováka a zástupce Správy železniční dopravní cesty jen potvrdila, že se jedná o "výbušné" téma.

Trať těžce poškodila loňská povodeň a její oprava vyjde na zhruba 85 milionů. Po téměř dvou hodinách argumentů ze všech stran padl jednoznačný verdikt: 21 z 24 zastupitelů je už potřetí pro obnovu provozu.

Břetislav Gelnar (ČSSD), zastupitel města: "Z pohledu přepravy osob jde o velice nízká čísla, jenom asi 300 osob denně, takže ta ekonomika hovoří jasně pro to, že by ta trať nemusela být. Je dotována, ale když se podíváme na ty věci, co dotováno je, tak dotováno je v podstatě dneska všechno, jsou to sporty. Dotuje se doprava i v zahraničí, na západ od nás. Musíme se na to dívat i z pohledu sociálního, aby se ti lidé měli jak dopravit i o sobotách a nedělích těmi. Autobusová doprava to zatím nerealizuje."

Desetikilometrová lokálka prochází také novojičínskou místní částí Bludovice. Silnice, řeka a koleje ji dělí přesně na dvě poloviny. Právě tady napáchala loňská povodeň největší škody. Místní lidé jsou spíše proti její obnově.

Anketa, obyvatelé Bludovic: 1. "Bludovickou bych zrušil a udělal bych tak, jak bylo navrženo, tu cyklostezku. A místo tratě bych doporučil dva mikrobusy." 2. "Mně chybět nebude."

Místní kronikářka Gabriela Žitníková má v albu několik nostalgických fotografií z doby provozu dráhy. Připomíná také povodeň z roku 1958, při které byla dráha také těžce poškozena.

Gabriela Žitníková, kronikářka Bludovic: "Pokud by se trať opravovala, měla by zde jezdit nějaká historická mašinka, která by třeba oživila turistický ruch. Každopádně můj názor je 50 na 50, protože v této chvíli, kdy víme, že bojujeme s ekonomickou krizí, může být oprava trati přínosem, může přinést pracovní příležitosti a rozvoj turistického ruchu. Na druhou stranu je částka, která se tuším pohybuje kolem 80 milionů, být příliš velká."

Zatímco sníh trať alespoň milosrdně skryl před zraky lidí, problém je stále velmi žhavý. Ani po osmi měsících není jisté, zdali bude trať obnovena, nebo zrušena.

Provoz na trati platí Moravskoslezský kraj. Každý rok na ni vydá přes 4 milióny korun. Autobus, který by vlaky nahradil, má podle náměstka Nováka vyjít jen na 730 tisíc. Likvidace trati by vyšla podle rozsahu prací mezi 35 a 70 milióny korun. Její vlastník, Správa železniční dopravní cesty, pro znovuobnovení provozu vyžaduje dlouhodobé záruky.

Libor Tkáč, náměstek ředitele, SŽDC Ostrava: "Samozřejmě pokud kraj bude požadovat provozování osobní dopravy na předmětné trati v dlouhodobém hledisku, nic nebrání obnově trati. Vzhledem k tomu objemu finančních prostředků, pak samozřejmě čím delší závazek té veřejné služby tam bude, tím ty vynaložené finanční prostředky budou rentabilnější."

Dlouhodobým garancím se ale kraj, kvůli vysoké ztrátovosti brání.

Miroslav Novák (ČSSD), náměstek hejtmana MS kraje: "Rozsah obslužnosti se objednává vždy každým rokem, podle nových jízdních řádů s ohledem na poptávku, která je ze strany cestujících. To znamená zavázat se držet deset let stejné intervaly je naprosto neprozíravé, protože nevíme, co bude za dva roky, natož za 10 let. Jsou tady rozdílná stanoviska, ale jak to bývá v normálním občanském životě, zpravidla rozhoduje ten, kdo platí. Rozhoduje tedy Moravskoslezský kraj, který dnes přispívá na železniční dopravu částkou 4 miliónů korun, to znamená, že toho našeho rozhodnutí nás nikdo nezbaví."

Starosta Ivan Týle, který se hlasování zdržel, ale tento postoj kraje kritizuje. Tvrdí, že jednání nejsou dobře připravená.

Ivan Týle (ODS), starosta města: "Bavit se o jedné i druhé variantě samozřejmě lze, ale nikde nejsou záruky k tomu, že tomu nakonec tak bude. Sledujeme s obavami zprávy hned po zastupitelstvu, kdy se zastupitelé ani nerozešli a odcházeli večer s tím, že rozhodli o setrvání trati a pak se okamžitě dozvěděli, že je všechno jinak. Pak tedy nerozumíme tomu, proč jsme byli žádání o stanovisko a osobně mám takový dojem, že šlo pouze o to, aby se hrála hra o jakousi pseudodemokracii, že vůbec někoho ten zájem občanů zajímá."

O trati budou příští týden znovu jednat i zastupitelé v Hodslavicích. Předpokládá se, že změní své stanovisko z léta, kdy souhlasili s její likvidací.

Nahlásit chybu


Messalina podpořila mladé kapely na speciálním koncertě v karvinském klubu Hard Cafe

Dnes 14:33 | Karviná | Gabriela Stašová

Karvinský klub Hard Cafe se otřásl v základech, tentokrát to však měli na svědomí mnohem mladší muzikanti, než je zvykem. Kapela Messalina na svůj speciální koncert přizvala mnohem mladší hudební kolegy a ti ukázali, že v nich dřímá talent a touha něco dokázat.

Pomoc záchranářů si v MSK o Vánocích vyžádala více než tisícovka lidí

Dnes 13:21 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Na nedostatek práce během tři vánočních dnů si zdravotníci záchranné služby v Moravskoslezském kraji rozhodně nemohli stěžovat. Celkem zasahovali o 1073 lidí.

30 let Okresní hospodářské komory v Karviné přineslo spoustu milníků a úspěchů

Dnes 14:35 | Karviná | Gabriela Stašová

Okresní hospodářská komora oslavila 30 let svého fungování. Za tu dobu sdružovala a pomohla spoustě podnikatelských subjektů k lepšímu fungování a zaštítila další služby.

Pokladničky jsou zapečetěny, Tříkrálová sbírka klepe na dveře

Včera 11:00 | Studénka | Petra Dorazilová

Charita se intenzivně připravuje na Tříkrálovou sbírku. Oslovuje dobrovolníky, chystá kostýmy, koruny a pečetí pokladničky. Koledníci vyrazí do ulic zkraje ledna.

Karvinští otužilci se sešli na Štědrý den, otužili svá těla a utužili každoroční tradici

Dnes 8:58 | Karviná | Gabriela Stašová

Karvinští otužilci se opět sešli na Karvinském moři i na Štědrý den dopoledne, aby shrnuli celý svůj rok a zakončili jej svým odvážným koníčkem. Otužování má v Karviné tradici a každým rokem se v tento den sejdou na Karvinském moři desítky příznivců otužování.


Před svinovským kostelem stojí unikátní betlém

25. prosince 2025 9:38 | Ostrava-Svinov | Pavel Straka

Ve Svinově letos poprvé vznikl obecní betlém. Nejde však jen o vánoční dekoraci, ale o nový symbol setkávání, který má lidem v uspěchané době připomenout klid a pospolitost.

56letý muž oznámil na tísňové lince, že usmrtil svého známého, pak zavěsil. Policie zveřejnila další informace k tragédii ve Vratimově

25. prosince 2025 19:19 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Policie zveřejnila další informace ke štědrovečerní tragické události ve Vratimově na Ostravsku. Policisté obvinili muže středního věku ze spáchání zvlášť závažného zločinu vraždy. Kriminalisté pokračují v intenzivním vyšetřování.

Vánoce oslavila Obec Slováků v Karviné setkáním a vystoupením folklorního souboru

25. prosince 2025 13:34 | Karviná | Gabriela Stašová

Obec Slováků v Karviné má za sebou další klasické předvánoční setkání, při němž se zpívalo a tančilo, ale především se vroucně setkávali její členové. Letos za doprovodu vystoupení souboru Velká Magurka ze Slovenska.

Park za mariánskohorskou radnicí čeká proměna. Nabídne i místo pro svatební obřady

25. prosince 2025 13:55 | Ostrava-Mariánské hory | Yvona Fajtová

Park za radnicí v Ostravě-Mariánských Horách by se měl výrazně proměnit. Radnice připravuje jeho revitalizaci a ještě před zahájením prací představila záměr místním obyvatelům. Ti se mohli zapojit do veřejné debaty a říct, co by v parku chtěli změnit.

Vánoční jarmarky letos navštívili i karvinské sportovní hvězdy házené a fotbalu

Včera 14:05 | Karviná | Gabriela Stašová

Klasickými předvánočními akcemi se na základních školách staly vánoční jarmarky. Letos hned dvě základní školy v Karviné přizvaly na tuto akci karvinské sportovce, aby zpestřili program a děti také například motivovali ke sportu.

Oderská kuželna láká sportovce i v zimě, nabízí různé aktivity

Dnes 15:45 | Odry | Michal Slonina

Odry zajišťují nejen svým občanům bohaté sportovní vyžití napříč celým rokem. V létě mohou lidé využít stadion, několik hřišť, nebo městské koupaliště, teď v zimě jim poslouží například kuželna, která navíc prošla před několika lety kompletní rekonstrukcí.

BEZ KOMENTÁŘE: Lidové tredice i jarmark ovládly školu Butovická

Dnes 14:31 | Studénka | Jan Plášil

Předvánoční atmosféra pohltila budovu základní školy na Butovické ulici, a to v mnoha třídách, včetně vyzdobených schodišť a chodeb. Pořádali tu svůj už 31. Předvánoční jarmark.

Sváteční slovo a novoroční pozdrav starosty Studénky Libora Slavíka

Včera 10:24 | Studénka | Petra Dorazilová

Zhodnocení končícího roku a přání do roku 2026 v podání studéneckého starosty Libora Slavíka.

Bilance roku 2025 v podání starosty Nového Jičína Stanislava Kopeckého

Včera 8:14 | Nový Jičín | Petra Dorazilová

Slavnostní slovo starosty Nového Jičína Stanislava Kopeckého, zhodnocení roku 2025 a přání do roku nového.

Leden se blíží, Charita oslovuje koledníky a pečetí kasičky

25. prosince 2025 8:03 | Nový Jičín | Petra Dorazilová

Charita se intenzivně připravuje na Tříkrálovou sbírku. Třeba ve Studénce a v Novém Jičíně oslovuje dobrovolníky, chystá kostýmy a pečetí pokladničky. Koledníci vyrazí do ulic zkraje ledna.

Vánoce, jak je prožívali vojáci v zákopech, představil pořad v Zámku Nová Horka

25. prosince 2025 7:40 | Studénka | Petra Dorazilová

Zámek Nová Horka u Studénky připravil komponovaný večer, který se věnoval tomu, jak vánoční svátky prožívali vojáci v zákopech během první světové války. Spolupracoval na něm s ostravskými legionáři

Zastupitelé opět trvají na trati, kraj je proti
Vydáno 15. února 2010 1:35, Nový Jičín, Michal Polášek
Už potřetí projednávali novojičínští zastupitelé budoucnost železniční trati z horního nádraží do Hostašovic. A potřetí potvrdili své stanovisko, podle kterého požadují její opravu. Náměstek hejtmana Miroslav Novák ale tvrdí, že kraj nemůže dlouhodobě garantovat provoz.

Budoucnost železniční trati do Hostašovic naplnila aulu novojičínské radnice. Přítomnost náměstka hejtmana Miroslava Nováka a zástupce Správy železniční dopravní cesty jen potvrdila, že se jedná o "výbušné" téma.

Trať těžce poškodila loňská povodeň a její oprava vyjde na zhruba 85 milionů. Po téměř dvou hodinách argumentů ze všech stran padl jednoznačný verdikt: 21 z 24 zastupitelů je už potřetí pro obnovu provozu.

Břetislav Gelnar (ČSSD), zastupitel města: "Z pohledu přepravy osob jde o velice nízká čísla, jenom asi 300 osob denně, takže ta ekonomika hovoří jasně pro to, že by ta trať nemusela být. Je dotována, ale když se podíváme na ty věci, co dotováno je, tak dotováno je v podstatě dneska všechno, jsou to sporty. Dotuje se doprava i v zahraničí, na západ od nás. Musíme se na to dívat i z pohledu sociálního, aby se ti lidé měli jak dopravit i o sobotách a nedělích těmi. Autobusová doprava to zatím nerealizuje."

Desetikilometrová lokálka prochází také novojičínskou místní částí Bludovice. Silnice, řeka a koleje ji dělí přesně na dvě poloviny. Právě tady napáchala loňská povodeň největší škody. Místní lidé jsou spíše proti její obnově.

Anketa, obyvatelé Bludovic: 1. "Bludovickou bych zrušil a udělal bych tak, jak bylo navrženo, tu cyklostezku. A místo tratě bych doporučil dva mikrobusy." 2. "Mně chybět nebude."

Místní kronikářka Gabriela Žitníková má v albu několik nostalgických fotografií z doby provozu dráhy. Připomíná také povodeň z roku 1958, při které byla dráha také těžce poškozena.

Gabriela Žitníková, kronikářka Bludovic: "Pokud by se trať opravovala, měla by zde jezdit nějaká historická mašinka, která by třeba oživila turistický ruch. Každopádně můj názor je 50 na 50, protože v této chvíli, kdy víme, že bojujeme s ekonomickou krizí, může být oprava trati přínosem, může přinést pracovní příležitosti a rozvoj turistického ruchu. Na druhou stranu je částka, která se tuším pohybuje kolem 80 milionů, být příliš velká."

Zatímco sníh trať alespoň milosrdně skryl před zraky lidí, problém je stále velmi žhavý. Ani po osmi měsících není jisté, zdali bude trať obnovena, nebo zrušena.

Provoz na trati platí Moravskoslezský kraj. Každý rok na ni vydá přes 4 milióny korun. Autobus, který by vlaky nahradil, má podle náměstka Nováka vyjít jen na 730 tisíc. Likvidace trati by vyšla podle rozsahu prací mezi 35 a 70 milióny korun. Její vlastník, Správa železniční dopravní cesty, pro znovuobnovení provozu vyžaduje dlouhodobé záruky.

Libor Tkáč, náměstek ředitele, SŽDC Ostrava: "Samozřejmě pokud kraj bude požadovat provozování osobní dopravy na předmětné trati v dlouhodobém hledisku, nic nebrání obnově trati. Vzhledem k tomu objemu finančních prostředků, pak samozřejmě čím delší závazek té veřejné služby tam bude, tím ty vynaložené finanční prostředky budou rentabilnější."

Dlouhodobým garancím se ale kraj, kvůli vysoké ztrátovosti brání.

Miroslav Novák (ČSSD), náměstek hejtmana MS kraje: "Rozsah obslužnosti se objednává vždy každým rokem, podle nových jízdních řádů s ohledem na poptávku, která je ze strany cestujících. To znamená zavázat se držet deset let stejné intervaly je naprosto neprozíravé, protože nevíme, co bude za dva roky, natož za 10 let. Jsou tady rozdílná stanoviska, ale jak to bývá v normálním občanském životě, zpravidla rozhoduje ten, kdo platí. Rozhoduje tedy Moravskoslezský kraj, který dnes přispívá na železniční dopravu částkou 4 miliónů korun, to znamená, že toho našeho rozhodnutí nás nikdo nezbaví."

Starosta Ivan Týle, který se hlasování zdržel, ale tento postoj kraje kritizuje. Tvrdí, že jednání nejsou dobře připravená.

Ivan Týle (ODS), starosta města: "Bavit se o jedné i druhé variantě samozřejmě lze, ale nikde nejsou záruky k tomu, že tomu nakonec tak bude. Sledujeme s obavami zprávy hned po zastupitelstvu, kdy se zastupitelé ani nerozešli a odcházeli večer s tím, že rozhodli o setrvání trati a pak se okamžitě dozvěděli, že je všechno jinak. Pak tedy nerozumíme tomu, proč jsme byli žádání o stanovisko a osobně mám takový dojem, že šlo pouze o to, aby se hrála hra o jakousi pseudodemokracii, že vůbec někoho ten zájem občanů zajímá."

O trati budou příští týden znovu jednat i zastupitelé v Hodslavicích. Předpokládá se, že změní své stanovisko z léta, kdy souhlasili s její likvidací.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/novojicinsko/novy-jicin/2974/zastupitele-opet-trvaji-na-trati-kraj-je-proti