Na konci prázdnin, roku 2005 se novjičínské středisko volného času Fokus pokusilo napravit to, co před více než 100 lety naši předkové nedomysleli - propojit obě novojičínská vlaková nádraží. Do řetězu se tehdy postavilo na 700 lidí.
Pokud by se měla podobná akce v budoucnu opakovat, muselo by přijít asi sedm tisíc lidí. Z horního nádraží je to do Hostašovic zhruba 8 kilometrů. Tak daleko je od města nejbližší funkční nádraží v jižním směru. A vypadá to, že to tak do budoucna i zůstane. Krajští zastupitelé podle očekávání odmítli dlouhodobou garanci financování provozu na trati. Tu po nich žádala Správa železniční dopravní cesty, která koleje v majetku státu spravuje.
Miroslav Novák (ČSSD), náměstek hejtmana MS kraje: "Kraj skutečně nemůže dávat dlouhodobou desetiletou garanci provozu na kterékoliv trati, natož na trati, která patří mezi nejméně vytížené."
Podle dlouhodobých statistik využívalo spoje v průměru od 5 do 20 cestujících. Roční provoz na dráze stojí kraj přes 4 miliony, náhradní autobusy pouze 750 tisíc. Novojičínský starosta Ivan Týle tvrdí, že o osudu trati bylo rozhodnuto už dávno předtím, než novojičínští zastupitelé v únoru potřetí potvrdili svůj nesouhlas s její likvidací.
Ivan Týle (ODS), starosta města: "Hovoří o tom i to, že o tom, že trať bude zrušena, pan hejtman Palas mluvil na tiskové konferenci před schválením, které probíhalo asi s hodinovým zpožděním. Ale my to bereme jako fakt, přizpůsobíme se tomu a začínáme pracovat na projektu náhradním, se kterým chceme oslovit i ostatní obce na trati. S největší pravděpodobností to bude propojení buď chodníkem, který budou využívat inlinisté, cyklisté a případně turisté."
Anketa, obyvatelé města: 1. "Cyklostezka by tu byla rozhodně lepší. Pěknější a rozumnější." 2. "No je to škoda, ale prý to bude drahé. Čert ví. Peněz není na nic, tak co chcete." 3. "Já jsem tím vlakem jela možná dvakrát s dětmi, pravidelně ne. Ale nevím, jestli ta trať byla dostatečně vytížená nebo ne, takže těžko říct. Vím ale, když jsme se pohybovali kolem toho nádraží, že ne vždycky byla naplněná ta mašina."
Správa železniční dopravní cesty zatím stanovisko kraje oficiálně nemá. Až jej dostane, zahájí jednání s ministerstvem dopravy, co s tratí dál.
Pavel Halla, mluvčí SŽDC: "Rozhodně Správa železniční dopravní cesty bude tím posledním orgánem, který by navrhoval zrušení trati. To je dlouhodobý proces, ve kterém by figurovalo zejména Ministerstvo dopravy ve vztahu s drážním úřadem, který může zahájit proces o zastavení provozu a následně o zrušení trati."
Teoretická šance na obnovu dráhy tak stále existuje, značnou překážkou jsou ale náklady na obnovu, přes 80 milionů korun. Kraj slibuje, že by po případném zrušení trati pomohl městům a obcím pozemky získat. Náměstek hejtmana Novák očekává, že jednání o převodu budou trvat asi rok.
Miroslav Novák (ČSSD), náměstek hejtmana MS kraje: "Je to další fáze poté, co bude vydáno rozhodnutí o vynětí železniční trati ze sítě v rámci republiky. Kraj bude postupovat koordinovaně s obcemi, které trať protíná tak, aby došlo k převodu pozemků pod dnešní poničenou tratí pro budoucí využití k turistickému ruchu."
Podle starosty Ivana Týle je možné, že trať bude v neutěšeném stavu ještě dlouhou dobu než se najdou peníze na její likvidaci. Navíc upozorňuje, že kolem pozemků v okolí horního nádraží už krouží zájemci z řad developerů se záměrem vybudování supermarketu. Naznačují to i signály, že by Tonak chtěl prodat zhruba 1,5 hektarů přilehlých parcel.
Ivan Týle (ODS), starosta města: "Tu cenu známe, ta je daná podnikatelskými záměry firmy Tonak a pohybuje se kolem 1000 korun za metr čtvreřeční. Správa železniční dopravní cesty jednoznačně řekla, že pozemky bezúplatně předávat nebude, že oni mají příkaz prodávat formou dražby. A zároveň, že si tu žádost můžeme podat, ale že je velmi málo pravděpodobné, že by to šlo bezúplatným převodem na města."
O osudu pozemků pod tratí nakonec rozhodne Ministerstvo dopravy. Nikdo ale nechce ani odhadovat, kdy by se tak mělo nakonec stát.