orientovat se ve změti profesí, které dnešní doba nabízí, pomáhá deváťákům nejen ze Studénky Živá knihovna povolání. Její pátý ročník pořádala v Dělnickém domě Základní škola Františka kardinála Tomáška.
Milan Stiller, ředitel ZŠ Františka kardinála Tomáška: “Chceme aktivním způsobem žákům devátých ročníků ukázat, co všechno mohou v dané profesi dělat, jaký je běžný pracovní režim daného odborníka. Na místě se jich sešlo 24 a prezentovali svá povolání, své profese.”
O názory lidí z praxe se přišli obohatit deváťáci ze šesti základních škol, tří studéneckých, dvou bíloveckých a jedné z Kopřivnice.
žáci devátých tříd:
“Byla jsem u oboru učitelka mateřské školky, zaujalo mě to, šla bych to i ráda vyzkoušet, ale nevím, jestli bych zvládla přijímačky.”
“Dozvěděl jsem se dost informací, takže dobrý.”
“Asi nejvíce jsem se zajímal o programování a správce sítě.”
“Já si myslím, že mi to rozšířilo nadhled a jsem rád, že jsem tady. Zajímám se o obor programování.”
Milan Stiller, ředitel ZŠ Františka kardinála Tomáška: “Chceme, aby to bylo pestré pro všechny, aby si vybrali jak technicky zaměření, tak holky, tak ti, kteří chtějí jít na vysokou školu, takže věřím, že to pestré je, ale každoročně chceme po odbornících, pedagozích a žácích, aby nám dali zpětnou vazbu, jaká profese jim tu chyběla, co bychom mohli zajistit, takže se snažíme ten program obohacovat do dalších let.”
Školáci si mohli poslechnout například praktické zkušenosti programátora, projektanta, lékaře, psychologa, učitelů, účetních, lidí pracujících se zvířaty nebo i grafika a výtvarného umělce a třeba i pilota.
Sabina Poukarová, Jarošův statek, ředitelka stř. ek. výchovy: “Prezentovala jsem tady dneska profesi ošetřovatel zvířat. Některé děti teprve zjišťovaly, o co vůbec jde, některé už přímo věděly a chodí třeba pomáhat, mají i nějakou praxi a přímo už jdou za touto profesí.”
Lubomír Vavroš, pilot: “U několika určitě byl zájem už podpořený tím, že věděli, o čem je řeč, zajímají je letadla. Většina se ale spíš tak přišla zeptat obecně, samozřejmě měli zájem o to, kolik by si mohli vydělat, což už je dnes obvyklé v rámci rozhodovacího procesu.”
Alena Dolenská, vedoucí učitelka, MŠ Butovická: “Zajímali se, ale mám pocit, že jsem víceméně mluvila spíš já, protože ještě úplně neví, do čeho jdou, tak doufám, že jsem jim to řekla dostatečně jasně a naladila jsem je pozitivně, protože paní učitelek je málo.”
Kromě různých lidí z praxe mohli deváťáci navštívit i prezentace některých středních škol, především ty vyučující technické obory, jejichž absolventů je v průmyslovém kraji stále nedostatek.