Tělocvična přímo v budově mateřské školky na ulici Poštovní není jen herním prostorem, vybavena je také prvky pro individuální práci s dětmi, zejména s dětmi s poruchou autistického spektra nebo poruchu pozornosti.
Darina Berger, speciální pedagog: “To, co jsme tam dělali, byla senzomotorická aktivita kde se snažíme propojovat všechny smysly najednou a zároveň i motorické schopnosti dítěte tak, aby dítě bylo co nejlépe připraveno na vstup do základní školy. Děti dnes mají velké problémy s vnímáním podnětů z okolního světa a mají problém se zpracováním, což se projevuje poruchou pozornosti, motorickým neklidem, děti mají poruchy spánku, poruchy příjmu potravy a tak dále, je toho opravdu hodně. A my se snažíme toto všechno eliminovat.”
Pětiletý Alex je autista, svou individuální aktivitu v tělocvičně začal rušnou částí na trampolíně, která jej částečně unaví a zklidní, potom následovala stimulační část zaměřená na propojení smyslové integrace a na závěr úkol u stolečku.
Michaela Ficbauerová, maminka Alexe: “Tady do školy chodí proto, protože tady má každodenní speciální pedagogickou péči, kde se s ním opravdu každý den pracuje. Inkluze tady ve školce je na výborné úrovni. Celkově jsem spokojena s fungováním školky, protože malý chodí spokojenější, je šťastnější i to chování doma i v kolektivu má celkově lepší.”
Proces integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami tu zahájili před šesti lety.
Pavla Honová, ředitelka MŠ Studénka: “Důvodem bylo to, že ve Studénce neexistuje třída, která je zřízena pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami podle paragrafu 16 školského zákona. Tyhle třídy existují mimo Studénku a je to docela daleko na dojíždění pro maminky s dětmi, takže jsme se rozhodli, že k inkluzi přistoupíme tak, jak jsme přistoupili.”
Speciální pedagogové se tu systematicky věnují dětem s logopedickými vadami, s autismem, s lehčím mentálním nebo tělesným postižením, se zrakovými a sluchovými vadami.
Gabriela Merendová, vedoucí speciální pedagog: “U zrcadla jste viděli logopeda, který prováděl logopedickou intervenci dítěte, u stolečku probíhal trénink jazykových schopností dle Elkonina. Tyto děti se učí rozvíjet hlásky, samohlásky, dvojhlásky, souhlásky, je to speciální metoda pro výuku čtení a přípravu čtení na základní škole.”
Proces inkluze v Mateřské škole Studénka začal v roce 2016 s jedním speciálním pedagogem, dnes je jich tu šest a aktuálně pracují se zhruba 70 dětmi ze všech šesti pracovišť školky, k dispozici mají 12 asistentů pedagoga.