O vybudování podjezdu, který by nahradil frekventovaný železniční přejezd na ulici Nádražní, se začalo ve Studénce hovořit před osmi lety, když tu došlo k tragické srážce kamionu a Pendolina. Nyní se Správě železnic podařilo posunout realizaci ke konkrétnímu termínu.
Jan Nevola, tiskový mluvčí Správy železnic: “V říjnu jsme požádali o vyvlastnění jednoho z pozemků ve Studénce, u kterého jsme vyčerpali veškeré možnosti dohody s jeho majitelem. Proces vyvlastnění se ale zastavil, protože nakonec došlo k dohodě s vlastníkem pozemku a 23. října jsme se společností uzavřeli kupní smlouvu.”
Správa železnic teď tedy může dokončit majetkové vypořádání i zbývajících nemovitostí a pokračovat v přípravě stavby.
Jan Nevola, tiskový mluvčí Správy železnic: “Po vykoupení stěžejních pozemků nyní zbývá uzavřít smlouvy ještě s osmi soukromými a dvěma právnickými osobami. Až na jednoho soukromého vlastníka, který odprodej svého pozemku podmínil právě uzavřenou transakcí se společností AK1234, byl prodej ostaních nemovitostí v rámci přípravy stavby již odsouhlasený a nyní je potřeba jej ještě stvrdit kupními smlouvami. Správa železnic již požádala o vydání stavebního, respektive společného povolení.”
Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “Správa železnic nás informovala, že se dohodla s vlastníkem. Jsme rádi, že vlastník areálu, který dosud blokoval tu dohodu se Správou železnic, tak že souhlasí s prodejem těch pozemků, protože pro nás dává podjezd smysl pouze v případě, že opravdu nebude určen nákladním automobilům, což podle dostupné dokumentace je, a zároveň bude objízdná trasa pro kamiony, která povede z dálničního přivaděče právě v okolí zmíněného areálu bývalé Vagonky tak, abychom pak na základě memoranda, které jsme uzavřeli se Správou železnic a Moravskoslezským krajem, abychom zamezili průjezdu kamionové dopravy směrem do Studénky obecně. Takže to je pro nás cíl, kdy nám to dává smysl.”
Radmila Nováková, vedoucí odboru stavebního řádu: “Součástí informace, kterou nám předala Správa železnic, byl i upravený harmonogram, ze kterého vyplývá, že stavební práce by měly být zahájeny právě tou objízdnou trasou tak, ať si v první chvíli pořešíme nákladní dopravu, která nás nejvíce trápí, a měly by být zahájeny v březnu 2025. Samozřejmě může ještě dojít k posunu harmonogramu, ale to není věcí naší, předpokládám, že nás investor o nějakém dalším posunu, kdyby k němu došlo, bude informovat.”
Jan Nevola, tiskový mluvčí Správy železnic: “Realizace stavby by podle současných předpokladů měla začít v roce 2025, a to výstavbou obslužných komunikací v Butovicích. K samotnému zrušení přejezdu dojde v roce následujícím po dokončení nového podjezdu.”
Jak dále mluvčí Správy železnic uvedl, předpokládaná hodnota stavebních prací v cenové úrovni roku 2022 činí 638 milionů korun. Před realizací stavby ještě proběhne přepočet podle aktuálních cen.