Program pro nadané děti, připravují učitelé ze Základní školy Englišova už osmým rokem. Od počátku spolupracují s Mendelovým gymnáziem. Naposledy žáci druhého ročníku secvičili pro děti pohádku plnou chemických pokusů.
Hlavní hrdinou je Honza,který si musí zasloužit svou princeznu splněním tří neobvyklých přání: najít vodu ve studni, zapálit kapesník tak, aby neshořel nebo přečíst tajné písmo.
„Myslím, že děti to bavilo. Ať už to byla výroba vodíku,oxidace, redukce ,změny barev, exotermické a endotermické reakce, uvolňovali jsme teplo, vybuchovali jsme,“ shnul představení jeden z účinkujících studentů Mendelova Gymnázia
Šimon Plaskura.
Vstupenkou do Klubu nadaných dětí, který patří pod Mensu ČR, je IQ vyšší než 120. Členů má tři desítky. Mladší žáci se tady mohou seznámit s věcmi, na které by si museli ve školních osnovách ještě nějaký ten rok počkat. Dozvědí se mnoho zajímavého z chemie, biologie či historie.
„Je strašně fajn, že mohou spolupracovat v určité skupině, pracují na věcech, které je baví a zároveň rozvíjejí věci, které jsou pro ně do života důležité,“ doplňuje
Jan Škrabal, ředitel ZŠ Englišova, Opava.
Učitelé ve výuce mnohdy věnují více pozornosti žákům, kterým učivo nejde dobře. Naopak těm samostatnějším se tolik pozornosti nedostává.
„Tyto děti Jsou v hodinách aktivní, snaživé, rády objevují nové věci a snaží se vypořádat s úlohami, které nejsou zcela běžné a tradiční,“ popisuje
Markéta Valtrová, která Klubu nadaných dětí na ZŠ Englišova v Opavě vede.
Jedním z takových dětí je i Bartoloměj Valtr. Úspěšný řešitel Logické olympiády, který je 25. nejlepší v republice. Zapeklité úlohy jej od malička zajímaly: "Ano, ty
úlohy jsou těžké, ale mně prostě baví o tom přemýšlet.“
Podle statistik tvoří nadané děti asi 2-3%.. Lidé s nadprůměrnou inteligencí jsou zastoupeni ve společnosti asi 20%.