Před 15 lety byla zahájena výstavba necelé dva kilometry dlouhé komunikace, která propojila silnice první třídy číslo 11 a 56 z Ostravy na Opavu a dala základ obchvatu Opavy. V následujících letech byly dokončeny další části, dohromady asi 7,5 kilometru, které vyvedly částečně dopravu z města.
Podle průzkumu z loňského roku se doprava v centru Opavy snížila o 20 – 30 %. Počet nákladních vozů poklesl dokonce o více jak 40%. A vypadá to, že na podzim se situace ještě zlepší. Hotová by měla být totiž další, pěti kilometrová, západní část severního obchvatu. Povede směrem na výpadovku na Krnov a Bruntál. Práce prozatím postupují podle harmonogramu.
Výstavba násypů a zářezů hlavní trasy už je téměř hotová. A brzy se bude realizovat její povrch. Dokončeny už jsou části komunikací ve Vávrocicích. Zprovozněno je také napojení do Polska. A na jaře dojde k otevření propojky ve směru z Opavy na Krnov.
Práce na výstavbě západní části obchvatu za necelou miliardu korun byly zahájeny v září roku 2020. Na přípravách se podílelo také město Opava, které vykoupilo příslušné pozemky od majitelů za 25 mil korun.
K celkovému dokončení obchvatu Opavy ještě chybí, aby silnice obkroužila město z jihozápadu. To by mělo být v roce 2030.
Vše ale závisí na vydání povolovacích řízeních a také na rychlosti, s jakou stát přistoupí k výkupu pozemků.