11 středních odborných škol a odborných učilišť se letos prezentovalo na dvoudenní interaktivní akci Řemeslo má zlaté dno. Pro deváťáky si připravili 18 stanovišť s praktickými úkoly, Na každý z nich měla šestičlenná družstva časový limit 8 minut. Inspirativní to bylo zejména pro ty, kteří se stále nemohou rozhodnout, kam půjdou poté, co ukončení základní školu.
“Oceňuji, že je zde propojení činnosti žáků ZŠ a středních škol. Žáci deváťáci mají možnost si vlastníma rukama ohmatat činnosti a náplň středních odborných škol, což je vynikající způsob, protože děje se to zábavnou formou a kromě informací mají možnost si i různé věci osahat. Takže věřím, že ten projekt bude pokračovat,” přeje si Dagmar Hrabovská, místostarostka MOb Ostrava-Jih
“Myslím si, že je důležité připomínat studentům a učňům a žákům středních škol, že skutečně české ručičky jsou dobré ručičky, jsou pracovité a ledacos umí. Letos se zúčastnilo tohoto dvoudenního festivalu řemesel skoro 450 dětí Bylo vytvořeno 72 družstev, které měly 5 až 6 členů,” uvádí Darina Daňková, ředitelka Kultury-Jih
Žáci 9.tříd si tak vyzkoušeli mimo jiné kuchařské umění, práci se dřevem, zahráli si na elektrikáře, zdravotníky nebo barmany. A všichni si to užili.
“My vlastně chystáme nápoje, my je zavoláme, ukazujeme jim, co mají dělat a oni si vlastně udělají dva vlastní nápoje a potom si je vlastně ozdobí a vypijí. Nápoj se jmenuje překvapení.”
“My tady děláme palačinky a učíme je, jak to dělat na tom velkém tálu, protože všichni to jsou zvyklí dělat na pánvích, takže je to taková obměna a většinou jako neví, co mají dělat, takže jsou takoví vyhukaní co máme dělat. Vždycky jim pomůžeme, tak už jsou pak v klidu.”
“Za úkol mají trénovat jemnou motoriku pro obor masér ve zdravotnictví a podle návodu navazují tady jemné mašličky tak, aby měly tvar a aby byly obloučky menší než zůstatek. Pak to musí rozvázat. Daří se jim to velmi dobře.”
“Zatím jsme prošli dvě stanoviště a zatím ještě nevím. Já jsem dost nerozhodný člověk. Elektrotechniku a ochrana osob. U té elektrotechniky byla především fyzika, což já osobně fyziku nemám moc rád, takže asi tak.”
“Je to pěkné, zajímavé soutěže, hodně škol. Jo, mi se to líbí.”
“Teď jsme prošli první a zatím to bylo jednoduché, protože jsem jenom ležel. Já jsem hrál mrtvého a oni mi obvazovali nohu, měřili tlak a tak.”
“Líbí se mi to tady a snad si tady vyberu nějaký obor, který budu dělat i v budoucnu. Nejvíce se mi líbí obraběč kovů.”
“My zatím máme první stanoviště a je to takové jakoby opakování té elektriky, zapojování těch spínačů do třeba žárovky nebo do zvonku a je to podle těch obvodů. Docela lehké to je.”
Na nejlepší družstva pak čekaly i odměny.
“Naučili jsme se spoustu věcí a taky jsme si zopakovali, co už jsme věděli. Poučné to bylo, zábavné taky.”
“Super si vyzkoušet každé řemeslo, nebo prostě pro jaké povolání bych se mohl do budoucna rozhodnout. Bavilo mě to.”
“Bylo to super. Nejvíc mě bavily palačinky asi, vaření, aspoň jsem se najedl, zahrál s kámošema.”
Součástí akce byly i praktické ukázky činnosti jednotlivých škol a učilišť a vystoupení. K vidění tak byla mimo jiné barmanská show, ukázky líčení, účesů, robotiky, programování CNC strojů nebo aranžování květin.