Přechod pro chodce u zastávky MHD Hrabová statek v několika intervalech trvajících zhruba 5 minut, zablokovali zástupci 25 obcí, které sousedí s dálnicí D56. A měli k tomu důvod. Nesouhlasí s tím, že se na ni platí dálniční poplatky. Nejvíce to odnášejí právě obce kolem této dálnice, kde kvůli tomu neúměrně zhoustla doprava.
Anketa protestující: "Já si myslím, že když to jde kolem Prahy, kolem Olomouce, Brna a ostatních velkých měst, tak proč by to nešlo tady?"
"Je to tu přetížené hodně s těma autama a hlavně ty kamiony tu jezdí přes to, i když je to uzavřené."
Projíždějící řidiči z blokády nadšeni nebyli.
Anketa řidiči: "Tohle vám přijde jako nezávislému reportérovi normální? Chodit na přechodu tam a zpátky a policajt se na to dívá?"
"Co na to říkám? Že chci ukončit šichtu."
I když blokády trvaly jen pár minut, stačilo to na to, aby se na silnici vytvořily dlouhé kolony.
Igor Trávníček, starosta Ostravy-Hrabové: "Ten průjezd je tak obrovský, že těm lidem, kteří bydlí poblíž té hlavní cesty, tak jako praskají zdi, domy."
Dálnice D56 je nejkratší dálnicí v Česku. Má jen 12 km a navíc se neustále opravuje. V boji za zrušení poplatku proto obce chtějí pokračovat.
Karel Deutscher, náměstek primátora Frýdku-Místku: "My už jsme v roce 2018 tu naši aktivitu zvyšovali, nejen dopisy, ale i osobními schůzkami, už jsme v roce 2020 a je vidět, že ministerstvo stále na naše argumenty neslyší."
Zatímco petice, kterou v létě během pár týdnů podepsalo na 8 tisíc lidí, s úředníky ani nehnula, v tuto chvíli to vypadá, že blokády zabraly a ministerstvo dopravy se situací opravdu začne zabývat.
Otakar Šimík, místostarosta MOb Ostrava-Jih: “V minulém týdnu jsem se zúčastnil videokonference s ministrem dopravy ohledně vyjmutí Místecké ulice z dálničního poplatku. Kvituji pana ministra, že se o celou záležitost zajímá a věřím, že vyjde vstříc dotčeným obcím, protože situace je opravdu vážná. Znepoplatnění dálnice by bylo vhodné alespoň na nějakou přechodnou dobu, aby se okolní vesnice mohly připravit, jakým způsobem zabezpečit přechody. Nejsou tam ostrůvky tak, aby bylo bezpečné především pro děti přechod třeba do škol a zpátky."
Dálnici navíc čeká další rekonstrukce a doprava bude déle než rok opět svedena jen do jednoho pruhu.