Ekova Electric vznikla v roce 2011 oddělením od dopravního podniku Ostrava. Vedení chtělo, aby mohla brát i zakázky od jiných firem a oddělení komerční činnosti od provozování hromadné dopravy požadovala evropská legislativa. Ekově se zprvu dařilo. Opravovala tramvaje a pustila se úspěšně i do vývoje a prodeje vlastních elektrobusů. Jenže pak se dařit přestalo, firma nemá zakázky a nyní je nutné řešit její další osud. "Před námi jsou v tuto chvíli tři varianty, které jsou rovnoprávné. Ekova v tomhle formátu, v jakém existuje, v tomto ekosystému nemůže dále fungovat," uvedl primátor Tomáš Macura.
První možností je zpětné spojení z dopravním podnikem s tím, že by se z Ekovy stalo jakési středisko údržby. Další možností je pokusit se ji ještě udržet. To by znamenalo snižování nákladů a likvidaci výzkumu a vývoje elektromobility. Třetí možností je prodej. Zájem má Škoda Transportation a skupin kolem Jaroslava Strnada. "Nemohu ale zaručit, že tu závaznou nabídku dají. Prozatím si ověřují informace. Oba dva napsali, že mají zájem o 100 procent, ale to bude předmětem dalšího jednání," řekl také primátor.
Ještě v březnu by mohlo mít město závazné nabídky a v dubnu by pak zastupitelstvo mělo rozhodnout, co bude s Ekovou dále. Ve firmě pracuje 220 lidí.