Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Ostrava má novou koncepci cyklodopravy. Zklidní se i automobilová doprava

Ostrava-město |

Systém cyklistických tras v Ostravě by měl připomínat hustě protkané krevní řečiště. Lidé by se tak měli na kole bezpečně pohybovat po celém městě. Cyklistika by už neměla být jen sportem, ale běžným a efektivním způsobem dopravy. Vyplývá to z nové koncepce rozvoje dopravy.

Ostrava má velké předpoklady stát se cyklistickým městem po vzoru Amsterdamu, nebo Kodaně, kde jezdí denně na kolech do práce či školy až 40 procent obyvatel. Jak se k tomuto druhu efektivní dopravy propracovat nyní zpracoval městský ateliér MAPPA v nové koncepci. 

Ondřej Vysloužil, ředitel městského ateliéru MAPPA: „Chceme lidem umožnit, aby se na kole mohli pohybovat bezpečně a intuitivně v každé ulici. K tomu je zapotřebí rozdělit prostor ve městě férověji. Na řadě ulic navrhujeme nové cyklostezky, na jiných bychom rádi zklidnili motorovou dopravu, aby se zde lidé v autech i na kolech mohli bezpečně pohybovat společně."

Koncepce také nahrazuje dnešní systém tras, které jsou vedeny klikatě a nepřímo, hustou propojenou sítí. Trasy už nediktují kudy má cyklista jet, ale nechávají to na něm. 

Tomáš Zetek, městský ateliér MAPPA: „Největší zábranou pro to, aby lidé ve větší míře začali používat k cestám po městě kolo, je obava z pohybu v provozu společně s auty."

Dopravní síť se bude muset rozdělit férověji, aby nebyla upřednostňována jen auta. Kde to půjde vzniknou cyklostezky, jinde se zklidní provoz omezením rychlosti až na 20 km/h. Samozřejmě ale bude nutná i změna myšlení řidičů a cyklistů, kteří by měli být partnery a ne soupeři. 

Tomáš Macura, primátor Ostravy: „V minulosti v Ostravě převažoval pohled, že cyklistika je volnočasová aktivita, ideální pro výlety do přírody. Teď ale chceme lidem ukázat, že může být také skvělou variantou pro každodenní jízdy po městě, ať už do práce, do školy, na nákup nebo za zábavou. Pro město má mnoho nesporných výhod. Šetří místo v ulicích, snižuje dopravní zácpy, míru hluku a pomáhá bojovat se znečištěným ovzduším. Proto chceme, aby v našem městě bylo kolo běžným prostředkem dopravy."

Při tvorbě koncepce vycházel městský ateliér ze spousty dat a ukazatelů, ale velký důraz dává i na diskuzi se  samotnými cyklisty. 

OSTRAVSKÝ NÁVRH V ČÍSLECH

Stezky pro rekreaci – téměř splněno

Ze 100,5 km stezek, které mají sloužit primárně pro rekreaci (vedou méně zastavěnými oblastmi a spojují město s okolní krajinou a dalšími sídly), má Ostrava postaveno 72,5 km. I do nich však hodlá Ostrava dále investovat. Některé z existujících stezek se mají dočkat nového povrchu, rozšíření (aby vyhověly velkému provozu v sezónních špičkách), nebo doplnění osvětlení a dalšího mobiliáře pro zvýšení komfortu. Pro zvýšení podílu nesportovních a nerekreačních cest na kole však město chce soustředit pozornost na zavádění stezek v ulicích. 

Oddělené cyklostezky

V cílovém stavu oddělené, stavebně řešené cyklostezky ve všech ulicích, kde automobily jezdí 50 km/h. Celkem koncepce navrhuje takovýmito cyklostezkami opatřit 261,7 km ostravských ulic. 

Výškové oddělení – Ostrava zavádí v Česku zatím nepoužívaný standard výškového oddělení prostoru pro kola a pro chodce. Na nově postavených úsecích má cyklostezku od chodníku oddělovat zkosený obrubník. Rozdíl ve výšce bude činit maximálně 5 cm.

Poklidné zóny pro bezpečný pohyb všech 

Koncepce navrhuje zklidnění automobilové dopravy na 695,7 km rezidenčních ulic. Nemá jít jen o změnu dopravního značení (snížení povolené rychlosti), ale o řadu stavebních úprav, které nutí řidiče zpomalit, zpřehledňují prostor a vedou k opatrnější jízdě. Jde např. o zavádění zvýšených prahů (křižovatky zvýšené na úroveň chodníku), jednosměrek pro automobilovou dopravu, které zároveň fungují obousměrně pro lidi pohybující se na kolech, výměnu povrchů (např. nahrazení asfaltové vozovky dlažbou), sjednocování výškové úrovně ulice apod. 

Jen 28 % ostravských ulic dnes splňuje požadavky na infrastrukturu, jak ji definuje nová Koncepce rozvoje cyklistické dopravy. 

Krátké trasy – kde kolo poráží auto 

Dobudování cyklistické infrastruktury v ulicích Ostravy by přineslo 25–30 % úsporu času na cestách do 5 km. Přitom podle analýzy zveřejněné v Evropském atlasu mobility z roku 2022 je dnes právě polovina cest automobilem kratší než 4 km. Podobný podíl krátkých cest potvrdily i výsledky dopravního dotazníkového průzkumu provedeného v Ostravě v roce 2014. Zlepšováním podmínek pro cyklistickou dopravu chce Ostrava motivovat své obyvatele, aby na krátkých trasách upřednostňovali aktivní přepravu. Na delších trasách by dostavění navrhované sítě umožnilo zhruba 15 % zrychlení cest.

Nahlásit chybu


K tématu

Cyklodopravu městem usnadní úpravy v jednosměrkách, pozor na nové dodatkové tabulky

19. dubna 2025 9:53 | Nový Jičín | Petra Dorazilová

Radnice realizovala ve městě několik úprav pro snadnější průjezd cyklistů. Ti mohli například zaznamenat nové dodatkové tabulky, které jim v některých jednosměrných ulicích umožní jízdu v protisměru.

Ostrava-Poruba spouští další ročník participativního rozpočtu. A má novinku

20. března 2025 16:33 | Ostrava-Poruba | Jana Lipowská

Pokud máte zájem se zapojit do dění v Porubě, máte opět šanci. Obvod totiž spouští další ročník participativního rozpočtu Naše Poruba.

Cyklosoutěž v Ostravě prověřila znalosti a schopnosti školáků v silničním provozu

27. května 2025 14:30 | Ostrava-Jih | Andrea Holeszová

Dopravní hřiště ZŠ Alberta Kučery se zaplnilo žáky z celé Ostravy i okolí. Konalo se zde totiž postupové kolo cyklosoutěže Ministerstva dopravy pod záštitou Aktivu BESIP. Děti si zde kromě praktických a teoretických znalostí silničního provozu vyzkoušeli i první pomoc.


Nedorazila k lékaři a má vypnutý telefon. Rodina měla strach o život ženy z Havířova

Včera 22:38, vydáno včera 18:18 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Rodina i policisté intenzivně pátrali po mladé ženě z Havířova. Nedorazila k lékaři a měla vypnutý telefon. Rodina měla strach o její život. Po několika hodinách od zveřejnění pátrání se žena vrátila domů.

Rychlá reakce zachránila život. Muž po kolapsu poděkoval svým hrdinům v rámci jejich oceňování na ostravské radnici

22. prosince 2025 10:49 | Ostrava-město | Yvona Fajtová

Předvánoční čas přinesl do prostor Nové radnice silné lidské setkání. Po několika týdnech se zde znovu potkal 41letý muž s lidmi, kteří mu na konci listopadu zachránili život. Muž tehdy zkolaboval v práci v Ostravě-Mariánských Horách a bez rychlé pomoci by neměl šanci přežít.

Vánoční přání hejtmana Moravskoslezského kraje

22. prosince 2025 15:18 | Celý MS kraj | Redakce

Hejtman Josef Bělica (ANO) přeje, nejen všem obyvatelům Moravskoslezského kraje, pohodové a klidné Vánoce.

Autobus srazil školáka, skončil v péči záchranářů. Policie hledá svědky nehody.

Včera 11:04 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Policie s zabývá okolnostmi dopravní nehody v Šenově u Nového Jičína. Autobus srazil nezletilého chodce. Ten utrpěl zranění. Policie žádá svědky události o bližší informace.

I ve vyšším věku jsou aktivní a inspirují ostatní. Ostrava ocenila seniory roku 2025

22. prosince 2025 14:36 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Ostrava ocenila seniory, kteří i ve vyšším věku zůstávají aktivní a inspirují své okolí. Seniorkou roku se stala Milada Němčíková, město udělilo také dvě čestná uznání a ocenilo i jeden Klub seniorů roku.

Odpalovali pyrotechniku na střeše, ta začala hořet. Hasiči zachránili majetek za 10 milionů

Včera 10:14 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Při odpalování pyrotechniky začala hořet střecha. Hasiči uhasili požár během patnácti minut a zachránili majetek ve výši 10 milionů korun. Naštěstí se nikomu nic nestalo. Škoda je odhadovaná na 100 tisíc korun. Hasiči upozorňují na opatrné zacházení s pyrotechnikou, obzvlášť při novoročních oslavách.

Na taktiky podvodníků upozorňuje policejní kalendář

Včera 8:21 | Nový Jičín | Petra Dorazilová

Policie České republiky rozdala seniorům v Novém Jičíně kalendáře na rok 2026. Nešlo ovšem jen o společenskou pozornost, obsahují varování před současnými hrozbami, před falešnými bankéři a jinými podvodníky.

Prořezával stromy a kmen mu poranil nohu. Záchranné složky zasahovaly v obtížném lesním terénu

Včera 9:05 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Když řezal větve stromu, kmen mu poranil nohu. Muž se zranil v těžko přístupném místě u obce Vyšní Lhoty. Díky technické pomoci horské služby a hasičů se zraněný dostal do sanitky a byl převezen do nemocnice.

Lidé bez domova usedli v Novém Jičíně k vánočnímu obědu

22. prosince 2025 11:00 | Nový Jičín | Petra Dorazilová

Novojičínská Charita uspořádala už v těchto dnech vánoční oběd pro lidi bez domova. Pro své klienty připravila štědrovečerní pokrm a drobné dárky.

Adra pořádá kroužky pro děti s autismem, Frýdek-Místek je podporuje

21. prosince 2025 17:34 | Frýdek-Místek | Tomáš Tikal

Frýdek-Místek podporuje charitativní organizaci Adra už od roku 2020 a výjimkou není ani letošní rok. Tentokrát dostaly potřebné vybavení kroužky pro děti s poruchou autistického spektra.

Pro děti by se rozdali, ale stále je jich málo. Ostrava poděkovala pěstounům za obětavost

Včera 14:44 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Ostrava poděkovala pěstounům na přechodnou dobu, kteří se starají o děti v krizových životních situacích. Na tradičním adventním setkání zaznělo nejen ocenění jejich práce, ale také výzva dalším lidem, aby se do této náročné formy péče zapojili.

Program Tvoříme prostor podpořil Fajnou zastávku v Kunčičkách

Včera 14:29 | Ostrava-město | Jana Lipowská

Ostrava se už několik let snaží podporovat nápady občanů, kteří jsou ochotni přiložit ruku k dílu a vylepšit své okolí. Díky programu Tvoříme prostor už tak vznikla řada pozoruhodných projektů, jedním z nich je Fajna zastávka v Kunčičkách.

Ohňostroj rozzáří Ostravu-Hrabůvku 1.1. v 18:00

Včera 12:42 | Ostrava-Jih | Andrea Holeszová

Ani letos nebude na Nový rok v Ostravě chybět velkolepý ohňostroj na kruhovém objezdu v Hrabůvce. Vedení radnice ujistilo občany že dvacetiminutovou show už po osmnácté odpálí 1.1. v 6 hodin večer a lidé se mohou těšit i na novinku.

Agility hřiště u Bělského lesa už slouží pejskařům

Včera 12:36 | Ostrava-Jih | Andrea Holeszová

V Bělském lese vyrostlo díky participativnímu rozpočtu nové agility hřiště. Nachází se poblíž tramvajové smyčky u ulice Svornosti, nedaleko mateřské školy U Lesa. Areál je umístěn mezi vzrostlými stromy a nabízí bezpečné místo pro volné proběhnutí psů i jejich trénink. Překážky jsou různorodé a vhodné jak pro začátečníky, tak pro zkušenější týmy. Pejskaři tu najdou klasické slalomové tyče, houpačku, tunel, šikmou stěnu, kladinu, skokovou překážku i speciální schody. Hřiště je volně přístupné. Jeho vybudování si vyžádalo zhruba 600 tisíc korun.

V Bělském lese přibyly další povalové chodníky

Včera 12:14 | Ostrava-Jih | Andrea Holeszová

Poslední léta přinesla významnou proměnu Bělského lesa, největší zelené plochy v Ostravě. Nyní zde přibyly nové povalové chodníky a další prvky, které propojily takzvané Starobělské Lurdy s kaplí Panny Marie Lurdské a studánku Matky Boží.

Ostrava má novou koncepci cyklodopravy. Zklidní se i automobilová doprava
Vydáno 10. ledna 2023 10:32, Ostrava-město, Tomáš Kořistka
Systém cyklistických tras v Ostravě by měl připomínat hustě protkané krevní řečiště. Lidé by se tak měli na kole bezpečně pohybovat po celém městě. Cyklistika by už neměla být jen sportem, ale běžným a efektivním způsobem dopravy. Vyplývá to z nové koncepce rozvoje dopravy.

Ostrava má velké předpoklady stát se cyklistickým městem po vzoru Amsterdamu, nebo Kodaně, kde jezdí denně na kolech do práce či školy až 40 procent obyvatel. Jak se k tomuto druhu efektivní dopravy propracovat nyní zpracoval městský ateliér MAPPA v nové koncepci. 

Ondřej Vysloužil, ředitel městského ateliéru MAPPA: „Chceme lidem umožnit, aby se na kole mohli pohybovat bezpečně a intuitivně v každé ulici. K tomu je zapotřebí rozdělit prostor ve městě férověji. Na řadě ulic navrhujeme nové cyklostezky, na jiných bychom rádi zklidnili motorovou dopravu, aby se zde lidé v autech i na kolech mohli bezpečně pohybovat společně."

Koncepce také nahrazuje dnešní systém tras, které jsou vedeny klikatě a nepřímo, hustou propojenou sítí. Trasy už nediktují kudy má cyklista jet, ale nechávají to na něm. 

Tomáš Zetek, městský ateliér MAPPA: „Největší zábranou pro to, aby lidé ve větší míře začali používat k cestám po městě kolo, je obava z pohybu v provozu společně s auty."

Dopravní síť se bude muset rozdělit férověji, aby nebyla upřednostňována jen auta. Kde to půjde vzniknou cyklostezky, jinde se zklidní provoz omezením rychlosti až na 20 km/h. Samozřejmě ale bude nutná i změna myšlení řidičů a cyklistů, kteří by měli být partnery a ne soupeři. 

Tomáš Macura, primátor Ostravy: „V minulosti v Ostravě převažoval pohled, že cyklistika je volnočasová aktivita, ideální pro výlety do přírody. Teď ale chceme lidem ukázat, že může být také skvělou variantou pro každodenní jízdy po městě, ať už do práce, do školy, na nákup nebo za zábavou. Pro město má mnoho nesporných výhod. Šetří místo v ulicích, snižuje dopravní zácpy, míru hluku a pomáhá bojovat se znečištěným ovzduším. Proto chceme, aby v našem městě bylo kolo běžným prostředkem dopravy."

Při tvorbě koncepce vycházel městský ateliér ze spousty dat a ukazatelů, ale velký důraz dává i na diskuzi se  samotnými cyklisty. 

OSTRAVSKÝ NÁVRH V ČÍSLECH

Stezky pro rekreaci – téměř splněno

Ze 100,5 km stezek, které mají sloužit primárně pro rekreaci (vedou méně zastavěnými oblastmi a spojují město s okolní krajinou a dalšími sídly), má Ostrava postaveno 72,5 km. I do nich však hodlá Ostrava dále investovat. Některé z existujících stezek se mají dočkat nového povrchu, rozšíření (aby vyhověly velkému provozu v sezónních špičkách), nebo doplnění osvětlení a dalšího mobiliáře pro zvýšení komfortu. Pro zvýšení podílu nesportovních a nerekreačních cest na kole však město chce soustředit pozornost na zavádění stezek v ulicích. 

Oddělené cyklostezky

V cílovém stavu oddělené, stavebně řešené cyklostezky ve všech ulicích, kde automobily jezdí 50 km/h. Celkem koncepce navrhuje takovýmito cyklostezkami opatřit 261,7 km ostravských ulic. 

Výškové oddělení – Ostrava zavádí v Česku zatím nepoužívaný standard výškového oddělení prostoru pro kola a pro chodce. Na nově postavených úsecích má cyklostezku od chodníku oddělovat zkosený obrubník. Rozdíl ve výšce bude činit maximálně 5 cm.

Poklidné zóny pro bezpečný pohyb všech 

Koncepce navrhuje zklidnění automobilové dopravy na 695,7 km rezidenčních ulic. Nemá jít jen o změnu dopravního značení (snížení povolené rychlosti), ale o řadu stavebních úprav, které nutí řidiče zpomalit, zpřehledňují prostor a vedou k opatrnější jízdě. Jde např. o zavádění zvýšených prahů (křižovatky zvýšené na úroveň chodníku), jednosměrek pro automobilovou dopravu, které zároveň fungují obousměrně pro lidi pohybující se na kolech, výměnu povrchů (např. nahrazení asfaltové vozovky dlažbou), sjednocování výškové úrovně ulice apod. 

Jen 28 % ostravských ulic dnes splňuje požadavky na infrastrukturu, jak ji definuje nová Koncepce rozvoje cyklistické dopravy. 

Krátké trasy – kde kolo poráží auto 

Dobudování cyklistické infrastruktury v ulicích Ostravy by přineslo 25–30 % úsporu času na cestách do 5 km. Přitom podle analýzy zveřejněné v Evropském atlasu mobility z roku 2022 je dnes právě polovina cest automobilem kratší než 4 km. Podobný podíl krátkých cest potvrdily i výsledky dopravního dotazníkového průzkumu provedeného v Ostravě v roce 2014. Zlepšováním podmínek pro cyklistickou dopravu chce Ostrava motivovat své obyvatele, aby na krátkých trasách upřednostňovali aktivní přepravu. Na delších trasách by dostavění navrhované sítě umožnilo zhruba 15 % zrychlení cest.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/ostrava/ostrava-mesto/11000035173/ostrava-ma-novou-koncepci-cyklodopravy-zklidni-se-i-automobilova-doprava