Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Ostrava má novou koncepci cyklodopravy. Zklidní se i automobilová doprava

Ostrava-město |

Systém cyklistických tras v Ostravě by měl připomínat hustě protkané krevní řečiště. Lidé by se tak měli na kole bezpečně pohybovat po celém městě. Cyklistika by už neměla být jen sportem, ale běžným a efektivním způsobem dopravy. Vyplývá to z nové koncepce rozvoje dopravy.

Ostrava má velké předpoklady stát se cyklistickým městem po vzoru Amsterdamu, nebo Kodaně, kde jezdí denně na kolech do práce či školy až 40 procent obyvatel. Jak se k tomuto druhu efektivní dopravy propracovat nyní zpracoval městský ateliér MAPPA v nové koncepci. 

Ondřej Vysloužil, ředitel městského ateliéru MAPPA: „Chceme lidem umožnit, aby se na kole mohli pohybovat bezpečně a intuitivně v každé ulici. K tomu je zapotřebí rozdělit prostor ve městě férověji. Na řadě ulic navrhujeme nové cyklostezky, na jiných bychom rádi zklidnili motorovou dopravu, aby se zde lidé v autech i na kolech mohli bezpečně pohybovat společně."

Koncepce také nahrazuje dnešní systém tras, které jsou vedeny klikatě a nepřímo, hustou propojenou sítí. Trasy už nediktují kudy má cyklista jet, ale nechávají to na něm. 

Tomáš Zetek, městský ateliér MAPPA: „Největší zábranou pro to, aby lidé ve větší míře začali používat k cestám po městě kolo, je obava z pohybu v provozu společně s auty."

Dopravní síť se bude muset rozdělit férověji, aby nebyla upřednostňována jen auta. Kde to půjde vzniknou cyklostezky, jinde se zklidní provoz omezením rychlosti až na 20 km/h. Samozřejmě ale bude nutná i změna myšlení řidičů a cyklistů, kteří by měli být partnery a ne soupeři. 

Tomáš Macura, primátor Ostravy: „V minulosti v Ostravě převažoval pohled, že cyklistika je volnočasová aktivita, ideální pro výlety do přírody. Teď ale chceme lidem ukázat, že může být také skvělou variantou pro každodenní jízdy po městě, ať už do práce, do školy, na nákup nebo za zábavou. Pro město má mnoho nesporných výhod. Šetří místo v ulicích, snižuje dopravní zácpy, míru hluku a pomáhá bojovat se znečištěným ovzduším. Proto chceme, aby v našem městě bylo kolo běžným prostředkem dopravy."

Při tvorbě koncepce vycházel městský ateliér ze spousty dat a ukazatelů, ale velký důraz dává i na diskuzi se  samotnými cyklisty. 

OSTRAVSKÝ NÁVRH V ČÍSLECH

Stezky pro rekreaci – téměř splněno

Ze 100,5 km stezek, které mají sloužit primárně pro rekreaci (vedou méně zastavěnými oblastmi a spojují město s okolní krajinou a dalšími sídly), má Ostrava postaveno 72,5 km. I do nich však hodlá Ostrava dále investovat. Některé z existujících stezek se mají dočkat nového povrchu, rozšíření (aby vyhověly velkému provozu v sezónních špičkách), nebo doplnění osvětlení a dalšího mobiliáře pro zvýšení komfortu. Pro zvýšení podílu nesportovních a nerekreačních cest na kole však město chce soustředit pozornost na zavádění stezek v ulicích. 

Oddělené cyklostezky

V cílovém stavu oddělené, stavebně řešené cyklostezky ve všech ulicích, kde automobily jezdí 50 km/h. Celkem koncepce navrhuje takovýmito cyklostezkami opatřit 261,7 km ostravských ulic. 

Výškové oddělení – Ostrava zavádí v Česku zatím nepoužívaný standard výškového oddělení prostoru pro kola a pro chodce. Na nově postavených úsecích má cyklostezku od chodníku oddělovat zkosený obrubník. Rozdíl ve výšce bude činit maximálně 5 cm.

Poklidné zóny pro bezpečný pohyb všech 

Koncepce navrhuje zklidnění automobilové dopravy na 695,7 km rezidenčních ulic. Nemá jít jen o změnu dopravního značení (snížení povolené rychlosti), ale o řadu stavebních úprav, které nutí řidiče zpomalit, zpřehledňují prostor a vedou k opatrnější jízdě. Jde např. o zavádění zvýšených prahů (křižovatky zvýšené na úroveň chodníku), jednosměrek pro automobilovou dopravu, které zároveň fungují obousměrně pro lidi pohybující se na kolech, výměnu povrchů (např. nahrazení asfaltové vozovky dlažbou), sjednocování výškové úrovně ulice apod. 

Jen 28 % ostravských ulic dnes splňuje požadavky na infrastrukturu, jak ji definuje nová Koncepce rozvoje cyklistické dopravy. 

Krátké trasy – kde kolo poráží auto 

Dobudování cyklistické infrastruktury v ulicích Ostravy by přineslo 25–30 % úsporu času na cestách do 5 km. Přitom podle analýzy zveřejněné v Evropském atlasu mobility z roku 2022 je dnes právě polovina cest automobilem kratší než 4 km. Podobný podíl krátkých cest potvrdily i výsledky dopravního dotazníkového průzkumu provedeného v Ostravě v roce 2014. Zlepšováním podmínek pro cyklistickou dopravu chce Ostrava motivovat své obyvatele, aby na krátkých trasách upřednostňovali aktivní přepravu. Na delších trasách by dostavění navrhované sítě umožnilo zhruba 15 % zrychlení cest.

Nahlásit chybu


K tématu

Cyklodoprava se v Ostravě stává fenoménem. Nová koncepce ji posouvá ještě dále

28. května 2024 12:06 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Ostrava urazila spoustu cesty při formování cyklodopravy ve městě. V posledních letech se stále více mění ze sportu a rekreace na způsob dopravy třeba do práce nebo za zábavou. Trend potvrzuje i nová koncepce.

Na Černé louce plánuje Ostrava novou správní budovu. Přestěhuje do ní nejčastěji využívané služby

8. března 2024 11:03 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Na Černé louce v centru Ostravy by měla být vybudována nová správní budova. Přestěhovala by se do ní agenda, která je občany nejčastěji využívána, tedy například vyřizování občanských průkazů, řidičáků či pasů. Vzhled budovy by měl být výsledkem architektonické soutěže.

Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem. Důležité ale je dbát na bezpečnost

18. dubna 2024 11:58 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Magazín 112

Cyklistická doprava se v Ostravě stává fenoménem. Mnozí obyvatelé města i okolí využívají kolo denně a díky husté síti cyklostezek je to stále bezpečnější způsob dopravy. Na oblibě získává také sdílení jízdních kol. Strážníci proto často pořádají nejrůznější preventivní akce a vzdělávají cyklisty.


Frýdek-Místek už má své vánoční stromy. Letos se chystá rozsvícení na obou náměstích

Adventní přípravy ve Frýdku-Místku pomalu vrcholí. Na obě náměstí dorazily vánoční stromy, které čeká nazdobení a následně slavnostní rozsvícení. Jedno bude v komorním duchu a druhé doprovodí tradičně nabitý kulturní program. Obě akce navodí kulturní atmosféru v obou částech města.

Policie hledá zloděje vytrousené zbraně, případně svědky krádeže

Dnes 16:04 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Nezodpovědný majitel krátké střelné zbraně vytratil pravděpodobně při vystupování z auta nebo nastupování svou pistoli. Tu na parkovišti o chvíli později našel muž, který si ji přivlastnil.

Přípravy Olympiády dětí a mládeže běží, poháry a medaile jsou vyrobeny

Už za dva měsíce v našem kraji vypukne zimní Olympiáda dětí a mládeže. Přípravy jsou tak v plném proudu, my jsme se zajeli podívat na výrobu medailí.

Veletrh středních škol a zaměstnanosti nabídl škálu možností studia i praktických řemesel

Veletrh Artifex je pravidelnou příležitostí pro vycházející žáky základních škol, jak získat cenné informace. Na prezentacích středních škol i firem ze širokého regionu si mohou své budoucí povolání nebo studium na místě přímo osahat.

Téma kyberkriminality znělo v novojičínské knihovně, poslouchat přišli hlavně rodiče

Novojičínská knihovna pořádala přednášku s názvem Rodičem v digitální době. Konala se v rámci Týdne pro Digitální Česko. Praktické rady a informace na téma kyberkriminality předávali posluchačům odborníci Policie České republiky.

Zlodějská hyena ukradla plyšáka, který ve výloze sloužil jako kasička sbírky pro nevidomé

Dnes 8:13 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Plyšový pes stojící za výlohou jedné havířovské prodejny, do kterého lidé házeli peníze na pomoc nevidomým a slabozrakým, se stal obětí 29letého recidivisty, který výlohu rozbil, psa rozpáral a peníze ukradl.

Obchodní akademie i Střední škola ochrany osob a majetku pozvaly deváťáky na prohlídku

23. listopadu 2024 18:24 | Karviná | Monika Danková | Karvinský expres

Střední školy pořádají pro stále nerozhodnuté deváťáky dny otevřených dveří. Tuto příležitost měli i v Karviné, například při prohlídce budovy, ve které sídlí hned dvě různé střední školy.

Turistka se zranila na zledovatělé stezce pod Lysou horou u Ivančeny

Dnes 8:57 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Těžký úraz nohy si pravděpodobně při sestupu z Lysého hory přivodila turistka, která v neděli odpoledne uklouzla na zledovatělém povrchu beskydské horské stezky poblíž Ivančeny nad Malenovicemi.

Absolutní vítěz mezi úřady: Moravskoslezský kraj triumfuje v Národní ceně kvality ČR

Včera 13:26 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Krajský úřad Moravskoslezského kraje obdržel nejvyšší možné ocenění za kvalitu ve veřejné správě. V Národní ceně kvality České republiky získal v programu Excelence titul excelentní organizace ve veřejném sektoru a stal se absolutním vítězem soutěže.

Dvě aleje na Opavsku soutěží o titul Alej roku. Tu ve Vávrovicích částečně poškodila povodeň

23. listopadu 2024 14:54 | Opava | Yvona Fajtová | Opavský expres

Šedesát alejí a stromořadí z celé České republiky letos soutěží o titul nejoblíbenější Alej roku 2024. V Moravskoslezské kraji jde o 11 alejí, což je nejvíc ze všech krajů v zemi. Jsou mezi nimi i dvě aleje na Opavsku.

V Ostravě se uskutečnil festival designu. Lidé nakupovali, poslouchali přednášky a mohli i tvořit

Unikátní prostředí zrekonstruované Ostravice hostilo oblíbený a už i tradiční prodejní festival designu Meat Design 2024. Kromě prezentace designérů si návštěvníci mohli užít bohatý doprovodný program a třeba si i sami něco vyrobit.

První vánoční strom v Ostravě svítí na náměstí SNP

V Ostravě se rozzářil první vánoční strom, a to na zábřežském náměstí SNP před kulturním domem Akord. Nechyběl zde ani primátor Jan Dohnal či zástupci vedení obvodu Ostrava-Jih. Akce se ale neobešla bez drobných technických potíží.

Tragický incident na tramvajové zastávce v Ostravě, zemřel 32letý muž

22. listopadu 2024 21:49 | Ostrava-město | Lukáš Zavadil

Ostravští kriminalisté se zabývají okolnostmi tragického incidentu, ke kterému došlo dnes krátce před 18. hodinou na ulici Horní v Ostravě. Podle předběžných informací se 32letý muž pokoušel dostat do přijíždějící tramvaje, přitom však upadl pod její kola.

Krevní centrum přijelo odebírat krev na radnici Moravské Ostravy a Přívozu

22. listopadu 2024 11:24 | Ostrava-Centrum | Jiří Cileček | Miniexpres centra Ostravy

Mobilní odběrové stanoviště Krevního centra Fakultní nemocnice Ostrava vyrazilo podruhé do terénu. Tentokrát zavítalo na radnici Moravské Ostravy a Přívozu, kde krev darovalo 30 úředníků, z toho 23 úplně poprvé.

Tragický požár v Ostravě: policisté evakuovali 16 lidí, hasiči našli v bytě mrtvého muže

22. listopadu 2024 9:18 | Ostrava-Jih | Lukáš Zavadil

Dramatické chvíle zažili obyvatelé domu na ulici Smirnovova v Ostravě-Zábřehu. Noční požár bytu si tam vyžádal evakuaci šestnácti lidí, včetně malého dítěte. Zasažený byt hasiči prohledali a nalezli zde muže bez známek života.

Přehlídka středních škol opět pomohla porubským deváťákům s výběrem dalšího studia

21. listopadu 2024 17:27 | Ostrava-Poruba | Yvona Fajtová | Expres Ostrava-Poruba

Porubská radnice uspořádala už 5. ročník akce Tvoje škola je hned za rohem. Je určena žákům 9. tříd porubských základních škol, kteří tak mají jedinečnou možnost se na jednom místě seznámit se středními školami, které v obvodu působí.

Ostrava má novou koncepci cyklodopravy. Zklidní se i automobilová doprava
Vydáno 10. ledna 2023 10:32, Ostrava-město, Tomáš Kořistka
Systém cyklistických tras v Ostravě by měl připomínat hustě protkané krevní řečiště. Lidé by se tak měli na kole bezpečně pohybovat po celém městě. Cyklistika by už neměla být jen sportem, ale běžným a efektivním způsobem dopravy. Vyplývá to z nové koncepce rozvoje dopravy.

Ostrava má velké předpoklady stát se cyklistickým městem po vzoru Amsterdamu, nebo Kodaně, kde jezdí denně na kolech do práce či školy až 40 procent obyvatel. Jak se k tomuto druhu efektivní dopravy propracovat nyní zpracoval městský ateliér MAPPA v nové koncepci. 

Ondřej Vysloužil, ředitel městského ateliéru MAPPA: „Chceme lidem umožnit, aby se na kole mohli pohybovat bezpečně a intuitivně v každé ulici. K tomu je zapotřebí rozdělit prostor ve městě férověji. Na řadě ulic navrhujeme nové cyklostezky, na jiných bychom rádi zklidnili motorovou dopravu, aby se zde lidé v autech i na kolech mohli bezpečně pohybovat společně."

Koncepce také nahrazuje dnešní systém tras, které jsou vedeny klikatě a nepřímo, hustou propojenou sítí. Trasy už nediktují kudy má cyklista jet, ale nechávají to na něm. 

Tomáš Zetek, městský ateliér MAPPA: „Největší zábranou pro to, aby lidé ve větší míře začali používat k cestám po městě kolo, je obava z pohybu v provozu společně s auty."

Dopravní síť se bude muset rozdělit férověji, aby nebyla upřednostňována jen auta. Kde to půjde vzniknou cyklostezky, jinde se zklidní provoz omezením rychlosti až na 20 km/h. Samozřejmě ale bude nutná i změna myšlení řidičů a cyklistů, kteří by měli být partnery a ne soupeři. 

Tomáš Macura, primátor Ostravy: „V minulosti v Ostravě převažoval pohled, že cyklistika je volnočasová aktivita, ideální pro výlety do přírody. Teď ale chceme lidem ukázat, že může být také skvělou variantou pro každodenní jízdy po městě, ať už do práce, do školy, na nákup nebo za zábavou. Pro město má mnoho nesporných výhod. Šetří místo v ulicích, snižuje dopravní zácpy, míru hluku a pomáhá bojovat se znečištěným ovzduším. Proto chceme, aby v našem městě bylo kolo běžným prostředkem dopravy."

Při tvorbě koncepce vycházel městský ateliér ze spousty dat a ukazatelů, ale velký důraz dává i na diskuzi se  samotnými cyklisty. 

OSTRAVSKÝ NÁVRH V ČÍSLECH

Stezky pro rekreaci – téměř splněno

Ze 100,5 km stezek, které mají sloužit primárně pro rekreaci (vedou méně zastavěnými oblastmi a spojují město s okolní krajinou a dalšími sídly), má Ostrava postaveno 72,5 km. I do nich však hodlá Ostrava dále investovat. Některé z existujících stezek se mají dočkat nového povrchu, rozšíření (aby vyhověly velkému provozu v sezónních špičkách), nebo doplnění osvětlení a dalšího mobiliáře pro zvýšení komfortu. Pro zvýšení podílu nesportovních a nerekreačních cest na kole však město chce soustředit pozornost na zavádění stezek v ulicích. 

Oddělené cyklostezky

V cílovém stavu oddělené, stavebně řešené cyklostezky ve všech ulicích, kde automobily jezdí 50 km/h. Celkem koncepce navrhuje takovýmito cyklostezkami opatřit 261,7 km ostravských ulic. 

Výškové oddělení – Ostrava zavádí v Česku zatím nepoužívaný standard výškového oddělení prostoru pro kola a pro chodce. Na nově postavených úsecích má cyklostezku od chodníku oddělovat zkosený obrubník. Rozdíl ve výšce bude činit maximálně 5 cm.

Poklidné zóny pro bezpečný pohyb všech 

Koncepce navrhuje zklidnění automobilové dopravy na 695,7 km rezidenčních ulic. Nemá jít jen o změnu dopravního značení (snížení povolené rychlosti), ale o řadu stavebních úprav, které nutí řidiče zpomalit, zpřehledňují prostor a vedou k opatrnější jízdě. Jde např. o zavádění zvýšených prahů (křižovatky zvýšené na úroveň chodníku), jednosměrek pro automobilovou dopravu, které zároveň fungují obousměrně pro lidi pohybující se na kolech, výměnu povrchů (např. nahrazení asfaltové vozovky dlažbou), sjednocování výškové úrovně ulice apod. 

Jen 28 % ostravských ulic dnes splňuje požadavky na infrastrukturu, jak ji definuje nová Koncepce rozvoje cyklistické dopravy. 

Krátké trasy – kde kolo poráží auto 

Dobudování cyklistické infrastruktury v ulicích Ostravy by přineslo 25–30 % úsporu času na cestách do 5 km. Přitom podle analýzy zveřejněné v Evropském atlasu mobility z roku 2022 je dnes právě polovina cest automobilem kratší než 4 km. Podobný podíl krátkých cest potvrdily i výsledky dopravního dotazníkového průzkumu provedeného v Ostravě v roce 2014. Zlepšováním podmínek pro cyklistickou dopravu chce Ostrava motivovat své obyvatele, aby na krátkých trasách upřednostňovali aktivní přepravu. Na delších trasách by dostavění navrhované sítě umožnilo zhruba 15 % zrychlení cest.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/ostrava/ostrava-mesto/11000035173/ostrava-ma-novou-koncepci-cyklodopravy-zklidni-se-i-automobilova-doprava