Webová aplikace čistáOVA pomáhá už téměř šest let občanům při hlášení závad na území Ostravy. Jejím prostřednictvím mohou jednoduše upozornit na různá poškození, kterých si ve veřejném prostoru všimnou, ať už je to nepořádek v ulicích, spadané větve nebo rozbité lavičky v parku.
stav před nahlášením do aplikace čistáOVA; zdroj foto: Magistrát města Ostravy
stav po nahlášení do aplikace čistáOVA; zdroj foto: Magistrát města Ostravy
Aplikaci není třeba stahovat do mobilu, ale funguje na principu webových stránek. Jednoduchým způsobem je také možné sledovat, kdo a jak daný požadavek řeší.
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: "Aplikace čistáOVA je pro město bezesporu přínosem. Lidé v Ostravě si již na ni zvykli a o jejím aktivním využívaní svědčí množství podnětů, které každý rok narůstá. Zejména ve větších obvodech, kde je kontakt občanů s veřejnou správou ne tak jednoduchý a častý, je aplikace nejlepší a nejrychlejší možností, jak upozornit na nedostatky ve veřejném prostoru. Fungování aplikace v městských obvodech sledujeme, přičemž vnímáme rozdíly mezi nimi například v rychlosti vyřizování hlášení. Snažíme se na to reagovat například častějším proškolováním zaměstnanců příslušných úřadů. Spolupráce však vesměs funguje velmi dobře, protože našim společným zájmem je vylepšovat veřejný prostor nejen velkými projekty a změnami, ale i drobnými detaily, které hrají neméně důležitou roli."
Aplikace uživatele jednoduše navádí, kam svůj dotaz směřovat. Hlavními oblastmi jsou cesty a chodníky, nepořádek v ulicích, autovraky, zeleň, vandalismus a další. Po výběru kategorie problému je třeba vyplnit jeho popis, zaznačit pozici na mapě a připojit fotografii. Po kontrole hlášení je podnět poslán na příslušný městský obvod, který se jím dále zabývá. O tom, že je požadavek vyřešen, se uživatel v aplikaci dozví také.
Gabriela Pokorná, mluvčí Ostravy: "V loňském roce občané do aplikace zaznamenali celkem 3506 podnětů napříč celým městem. Nejčastěji lidé upozorňovali na závady cest a chodníků, nepořádek v ulicích, poškozenou zeleň a autovraky. Nejvíce hlášení se váže k městskému obvodu Moravská Ostrava a Přívoz., nejvíce podnětů přišlo v měsíci červnu. V rychlosti řešení podnětů jsou rozdíly, které záleží na jejich typu. Úpravy vozovky nebo rekonstrukce chodníků již z principu zabírají více času než úklid kolem popelnic nebo odklizení listí. Většina nahlášených případů je však vyřešena v průběhu jednoho týdne, což dokazuje, jak je aplikace pro občany rychlá a efektivní."
Ne všechny podněty, které občané zašlou, patří do kompetencí města Ostrava a městských obvodů. Například závady na některých komunikacích řeší Správa silnic Moravskoslezského kraje anebo Ředitelství silnic a dálnic. Rovněž sdílená kola a koloběžky, které jsou poškozené nebo zůstanou pohozené mimo stanice, je třeba řešit přímo v aplikacích provozovatelů daných služeb. Aplikace čistáOVA také neslouží k hlášení závad, které ohrožují život, zdraví a majetek. V těchto případech se občané musí obracet přímo na linku městské policie 156, stejně jako u dopravních přestupků, například při zjištění špatného parkování apod.
Technické služby Moravské Ostravy a Přívozu se dlouhodobě potýkají s nedostatkem zaměstnanců, zejména v pracích na úklid. Situaci zhorší i konec veřejně prospěšných prací. Řešením ale má být nový projekt Integrovaná pracovní místa.
Moravskoslezský kraj se tradičně připojil k akci Ukliďme Česko. V rámci blížících se oslav Dne Země se desítky dobrovolníků pustily do úklidu okolí vodní nádrže Slezská Harta. Společně s nimi se do práce zapojili také krajští úředníci i hejtman. Výsledkem byly téměř dva kontejnery sesbíraného odpadu.
Ostravané mohou pomoci s mapováním přírody ve městě. Stačí k tomu bezplatná aplikace v mobilním telefonu a pak už jen vyfotit rostlinu či živočicha a sdílet je s ostatními. Dobrovolníci se navíc mohou zapojit do celosvětové akce zaměřené na biologickou rozmanitost.
Rodina i policisté intenzivně pátrali po mladé ženě z Havířova. Nedorazila k lékaři a měla vypnutý telefon. Rodina měla strach o její život. Po několika hodinách od zveřejnění pátrání se žena vrátila domů.
Předvánoční čas přinesl do prostor Nové radnice silné lidské setkání. Po několika týdnech se zde znovu potkal 41letý muž s lidmi, kteří mu na konci listopadu zachránili život. Muž tehdy zkolaboval v práci v Ostravě-Mariánských Horách a bez rychlé pomoci by neměl šanci přežít.
Policie s zabývá okolnostmi dopravní nehody v Šenově u Nového Jičína. Autobus srazil nezletilého chodce. Ten utrpěl zranění. Policie žádá svědky události o bližší informace.
Ostrava ocenila seniory, kteří i ve vyšším věku zůstávají aktivní a inspirují své okolí. Seniorkou roku se stala Milada Němčíková, město udělilo také dvě čestná uznání a ocenilo i jeden Klub seniorů roku.
Při odpalování pyrotechniky začala hořet střecha. Hasiči uhasili požár během patnácti minut a zachránili majetek ve výši 10 milionů korun. Naštěstí se nikomu nic nestalo. Škoda je odhadovaná na 100 tisíc korun. Hasiči upozorňují na opatrné zacházení s pyrotechnikou, obzvlášť při novoročních oslavách.
Policie České republiky rozdala seniorům v Novém Jičíně kalendáře na rok 2026. Nešlo ovšem jen o společenskou pozornost, obsahují varování před současnými hrozbami, před falešnými bankéři a jinými podvodníky.
Když řezal větve stromu, kmen mu poranil nohu. Muž se zranil v těžko přístupném místě u obce Vyšní Lhoty. Díky technické pomoci horské služby a hasičů se zraněný dostal do sanitky a byl převezen do nemocnice.
Frýdek-Místek podporuje charitativní organizaci Adra už od roku 2020 a výjimkou není ani letošní rok. Tentokrát dostaly potřebné vybavení kroužky pro děti s poruchou autistického spektra.
Ostrava poděkovala pěstounům na přechodnou dobu, kteří se starají o děti v krizových životních situacích. Na tradičním adventním setkání zaznělo nejen ocenění jejich práce, ale také výzva dalším lidem, aby se do této náročné formy péče zapojili.
Ostrava se už několik let snaží podporovat nápady občanů, kteří jsou ochotni přiložit ruku k dílu a vylepšit své okolí. Díky programu Tvoříme prostor už tak vznikla řada pozoruhodných projektů, jedním z nich je Fajna zastávka v Kunčičkách.
Ani letos nebude na Nový rok v Ostravě chybět velkolepý ohňostroj na kruhovém objezdu v Hrabůvce. Vedení radnice ujistilo občany že dvacetiminutovou show už po osmnácté odpálí 1.1. v 6 hodin večer a lidé se mohou těšit i na novinku.
V Bělském lese vyrostlo díky participativnímu rozpočtu nové agility hřiště. Nachází se poblíž tramvajové smyčky u ulice Svornosti, nedaleko mateřské školy U Lesa. Areál je umístěn mezi vzrostlými stromy a nabízí bezpečné místo pro volné proběhnutí psů i jejich trénink. Překážky jsou různorodé a vhodné jak pro začátečníky, tak pro zkušenější týmy. Pejskaři tu najdou klasické slalomové tyče, houpačku, tunel, šikmou stěnu, kladinu, skokovou překážku i speciální schody. Hřiště je volně přístupné. Jeho vybudování si vyžádalo zhruba 600 tisíc korun.
Poslední léta přinesla významnou proměnu Bělského lesa, největší zelené plochy v Ostravě. Nyní zde přibyly nové povalové chodníky a další prvky, které propojily takzvané Starobělské Lurdy s kaplí Panny Marie Lurdské a studánku Matky Boží.
Aplikace čistáOVA už šestým rokem pomáhá udržovat pořádek v Ostravě
Vydáno 9. března 2024 12:53, Ostrava-město, Jiří Cileček
Webová aplikace čistáOVA pomáhá už téměř šest let občanům při hlášení závad na území Ostravy. Jejím prostřednictvím mohou jednoduše upozornit na různá poškození, kterých si ve veřejném prostoru všimnou, ať už je to nepořádek v ulicích, spadané větve nebo rozbité lavičky v parku.
stav před nahlášením do aplikace čistáOVA; zdroj foto: Magistrát města Ostravy
Aplikaci není třeba stahovat do mobilu, ale funguje na principu webových stránek. Jednoduchým způsobem je také možné sledovat, kdo a jak daný požadavek řeší.
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: "Aplikace čistáOVA je pro město bezesporu přínosem. Lidé v Ostravě si již na ni zvykli a o jejím aktivním využívaní svědčí množství podnětů, které každý rok narůstá. Zejména ve větších obvodech, kde je kontakt občanů s veřejnou správou ne tak jednoduchý a častý, je aplikace nejlepší a nejrychlejší možností, jak upozornit na nedostatky ve veřejném prostoru. Fungování aplikace v městských obvodech sledujeme, přičemž vnímáme rozdíly mezi nimi například v rychlosti vyřizování hlášení. Snažíme se na to reagovat například častějším proškolováním zaměstnanců příslušných úřadů. Spolupráce však vesměs funguje velmi dobře, protože našim společným zájmem je vylepšovat veřejný prostor nejen velkými projekty a změnami, ale i drobnými detaily, které hrají neméně důležitou roli."
Aplikace uživatele jednoduše navádí, kam svůj dotaz směřovat. Hlavními oblastmi jsou cesty a chodníky, nepořádek v ulicích, autovraky, zeleň, vandalismus a další. Po výběru kategorie problému je třeba vyplnit jeho popis, zaznačit pozici na mapě a připojit fotografii. Po kontrole hlášení je podnět poslán na příslušný městský obvod, který se jím dále zabývá. O tom, že je požadavek vyřešen, se uživatel v aplikaci dozví také.
Gabriela Pokorná, mluvčí Ostravy: "V loňském roce občané do aplikace zaznamenali celkem 3506 podnětů napříč celým městem. Nejčastěji lidé upozorňovali na závady cest a chodníků, nepořádek v ulicích, poškozenou zeleň a autovraky. Nejvíce hlášení se váže k městskému obvodu Moravská Ostrava a Přívoz., nejvíce podnětů přišlo v měsíci červnu. V rychlosti řešení podnětů jsou rozdíly, které záleží na jejich typu. Úpravy vozovky nebo rekonstrukce chodníků již z principu zabírají více času než úklid kolem popelnic nebo odklizení listí. Většina nahlášených případů je však vyřešena v průběhu jednoho týdne, což dokazuje, jak je aplikace pro občany rychlá a efektivní."
Ne všechny podněty, které občané zašlou, patří do kompetencí města Ostrava a městských obvodů. Například závady na některých komunikacích řeší Správa silnic Moravskoslezského kraje anebo Ředitelství silnic a dálnic. Rovněž sdílená kola a koloběžky, které jsou poškozené nebo zůstanou pohozené mimo stanice, je třeba řešit přímo v aplikacích provozovatelů daných služeb. Aplikace čistáOVA také neslouží k hlášení závad, které ohrožují život, zdraví a majetek. V těchto případech se občané musí obracet přímo na linku městské policie 156, stejně jako u dopravních přestupků, například při zjištění špatného parkování apod.