Úplně jinou podobu by mohla mít Slezská Ostrava v lokalitě podél řeky Ostravice. Nad prvními návrhy mohli lidé debatovat na setkání s autory studie.
Vladimír Lyčka (ANO), místostarosta Slezské Ostravy: “My jsme jako Slezská Ostrava, vedení Slezské Ostravy, již roku 2021 oslovili MAPPU - Městský ateliér prostoru plánování a architektury s tím, že bychom chtěli slyšet jejich názor na naše projekty a investiční záměry v oblasti Zámostí, Bohumínské, Seidlerova nábřeží. V podstatě na základě našeho přání MAPPA vypracoval koncepční rozvahu, co všechno by se tam v podstatě mohlo vytvořit. Propojit Gagarinovo náměstí s radnicí, na Seidlerově nábřeží vytvořit možná i hotel… Těch variant a možností je více a v podstatě tím záměrem bylo jako kdyby to, že Slezská Ostrava by chtěla v okolí nebo na té Bohumínské a v blízkém okolí vytvořit jako kdyby centrum města."
Zuzana Paclová, architektka MAPPA Ostrava: “Městský ateliér jako poradní institut města samozřejmě spolupracuje i se zástupci Slezské Ostravy, protože na Slezské Ostravě se děje řada stavebních záměrů. Takže to téma Bohumínské, zklidnění, tunel nebo bez tunelu je téma, které se vlastně pořád dokola točí i u nás. Jsme velmi rádi, že město skrze odbor strategického rozvoje vypsalo tuto zakázku. Zakázka je dlouhá. My jsme teď v podstatě v její třetině a role městského ateliéru je jakási metodická podpora. Tím, že spravujeme spoustu dat, věnujeme se koncepčně městským třídám a hierarchii ulic v Ostravě obecně, tak se snažíme být podporou a vlastně takovým vodítkem a kolegům ze společnosti Afry tak, aby ten návrh, ta studie vedla i případně potom k nějakým krokům realizace.”
Samotní architekti jsou připravení reagovat na připomínky zástupců samosprávy i veřejnosti.
Martina Holubová, architektka AFRY CZ: “My jsme připravili poměrně rozsáhlou studii, která má pouze jediný cíl. Prozkoumat to území a vytvořit varianty návrhů, které budou zkouškou pro samotnou Bohumínskou. Ulice má jednoznačně potenciál stát se aktivní městskou třídou, která na sebe natáhne život, veřejné aktivity, současně i novou zástavbu. Není nutné, aby měla takovou podobu, jakou má teď a přesto na ní může pohodlně fungovat doprava v podstatě ve stejných intenzitách v jakých dneska ta doprava tam je. Modelovali jsme i různé dopravní zátěže, proměnu širokého okolí v různých časových horizontech. Nejenom v krátkodobém, ale ve střednědobém a dlouhodobém. Chtěli jsme to uchopit jako velmi širokou vizi a snažíme se najít ty postupné kroky nám umožní tuto vizi snad možná i realizovat.”
Výzvou pro architekty je úprava mimoúrovňové křižovatky Českobratrské a Bohumínské ulice.
Martina Holubová, architektka AFRY CZ: “Máme dopravní modely, které nám říkají, že taková podoba, která tam je teď, vlastně není nutná. Ta forma neodpovídá intenzitám a většina těch nájezdových ramen není tolik využívaná. Je možné se zamýšlet nad úpravami této křižovatky a jsme zvědaví na názor veřejnosti, jakým způsobem na to bude reagovat. Co se týče okolí, ukážeme, že je možné využít to území i právě jako místo pro novou zástavbu nebo nějaké pobytové plochy, parkové plochy a také to doplníme dalšími parkovacími kapacitami.”
Také další konkrétní návrhy budou ještě podrobeny veřejné diskusi