Zástupci všech čtyř slezskoostravských základních škol mají už rok možnost účastnit se schůzí obvodního parlamentu. Ten dává svým členům z řad žáků a studentů možnost ovlivnit dění ve svém okolí, ale taky tvořit vlastní projekty.
anketa, členové Parlamentu dětí a mládeže města Ostravy: „Můžu vlastně posouvat dál to, co bych chtěl v tom obvodu měnit, takže můžu posouvat ty projekty, které se třeba hodí do vzduchu, ale většinou to radnice ani nedořeší, takže my tomu můžeme také pomáhat. Momentálně pracujeme na sdružování generací dohromady, například spolupracujeme s domovem důchodců.“
anketa, členové Parlamentu dětí a mládeže města Ostravy: „Náš parlament měl zatím jen jednu akci. Měli jsme pingpongový turnaj, který se nám podařilo uspořádat ke konci školního roku. Myslím si, že si ho žáci opravdu užili. Říkali mi, že by si to chtěli ještě někdy zopakovat.“
Zasedání obvodních parlamentů jsou určená hlavně žákům druhých stupňů základních škol, ale i studentům těch středních. Na první letošní schůzi toho Slezskoostravského se řešilo třeba právě jeho složení.
Denis Čaniga, koordinátor Parlamentu Slezská: „Tohle bylo první setkání vlastně už po roce spolupráce se Slezskou Ostravou, kdy jsme teď nově domlouvali změny termínů a časů, aby to bylo pro děti přijatelnější. A teď po novém roce jsme se nově sešli, abychom zase složili novou skupinu dětí, která začne pracovat na různých projektech a začneme ji propojovat jak s obvodem, tak s celoměstským parlamentem.“
anketa, členové Parlamentu dětí a mládeže města Ostravy: „Naše obvodní parlamenty jsou teď založeny už rok a já jsem se přidal někdy okolo října, takže už to vlastně bude asi rok a čtvrt.“
anketa, členové Parlamentu dětí a mládeže města Ostravy: „Já jsem v parlamentu byla už minulý rok. Šla jsem tady vlastně kvůli tomu, že mě baví komunikovat s lidmi, vytvářet nějaké nové nápady, návrhy, realizace a tak.“
Členové parlamentu si navíc osvojují důležité dovednosti, které využijí i v jiných oblastech života.
Denis Čaniga, koordinátor Parlamentu Slezská: „Je to o komunikačních dovednostech, kdy budou vystupovat před lidmi, budou muset prezentovat některé věci. Je to o time managementu, který se budou muset naučit, protože budou organizovat akce, vydávat příspěvky na sociálních sítích, zvát lidi. Můžou se také realizovat v leadershipu, protože parlamenty si většinou volí své předsedy. Jsou zde také teambuildingové akce, které se budou rozvíjet. A když jsme u těch teambuildingů, tak i nějaké zábavné akce, jako třeba bowling nebo přespávačky. Takže i v tomhle směru to děti baví, protože mají možnost dělat něco jiného než na běžných žákovských parlamentech.“
Parlament dětí a mládeže města Ostravy má za sebou už více než pět set zorganizovaných a podpořených projektů a akcí a chystají se další. V únoru se například uskuteční simulované jednání zastupitelstva města.