Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Ostrava se soustředí na větší bezpečnost cyklistů, přidá pro ně na cesty pruhy

Ostrava-město |

Ostrava pokračuje v realizaci cykloopatření na třídě 28. října – Opavská, v úseku Frýdlantských mostů. Cílem je zvýšit bezpečnost lidí na kolech a rozvíjet tuto formu udržitelné dopravy. Do poloviny června vzniknou v úseku Frýdlantských mostů (konkrétně Poděbradova – Bozděchova) vyhrazené jízdní pruhy pro cyklisty a (ochranné) jízdní pruhy pro cyklisty, které naváží na stávající trasy. Opatření vyjdou na 3 miliony korun.

Městská třída 28. října – Opavská je jednou z nejvýznamnějších tepen v Ostravě, představuje přímé spojení z Moravské Ostravy do Poruby, je dlouhá 12 km. V jejím okolí žije 100 tisíc lidí, kteří na ní tráví čas a pohybují se po ní pěšky, autem, v MHD nebo na kolech. Aktuální opatření je jednou z dílčích etap projektu pro zkvalitnění městské třída 28. října – Opavská a reakcí na dlouhodobý požadavek obyvatel Ostravy na přímé a bezpečnější cyklistické spojení městských částí.

Gabriela Pokorná, mluvčí Ostravy: "Lidé významně favorizují vybudování přímého a kvalitního propojení Poruby s centrem města, nejlépe formou dělených stezek pro chodce a cyklisty, ideálně po obou stranách uličního profilu. Než bude možné tuto preferovanou variantu pro komunikace s vyššími intenzitami automobilové dopravy, a s nejvyšší dovolenou rychlostí 50 km/h uskutečnit (vzhledem k nutným náročnějším stavebním úpravám v rámci budování cyklistické infrastruktury), je k zajištění vyšší bezpečnosti zranitelnějších účastníků silničního provozu zatím volen kompromis v podobě změny dopravního značení, včetně vodorovného dopravního značení, jež vytýčí vyhrazené a (ochranné) jízdní pruhy pro cyklisty."
Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora: "Práce na řešení úprav pro cyklisty jsme zahájili v roce 2020, obdobně jako řada dalších vyspělých měst jsme chtěli aplikovat kroky k takovému rychlému řešení, které prostřednictvím nestavebních úprav podpoří cyklistickou dopravu ve městě. Hledání dohody s dotčenými subjekty zabralo dva roky, stále nejsme u konce, ale rozhodně je pozitivní, že jsme nalezli shodu na několika klíčových bodech a větší část trasy již můžeme realizovat. Letos by měla být kompletně zrealizována trasa z centra po vodárnu, nyní probíhá realizace Frýdlantských mostů, jednoho z nejproblematičtějších míst. Ačkoli řešení pro lidi na kolech, kterých aktuálně projede územím několik stovek denně, není zatím na 100 %, tedy fyzicky oddělené, je to určitě posun ke zvýšení jejich bezpečnosti. Zároveň jsou zachovány dva jízdní pruhy pro auta, které byly s ohledem na aktuální intenzitu dopravy a zajištění průjezdu IZS v místě identifikovány jako nezbytné."

Trasa navazuje na stávající cyklotrasy. Povrch vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty je pro lepší přehlednost vyznačen červeně, současně bude v předmětném úseku osazeno svislé dopravní značení. Řešení je schematicky znázorněno v přiložené grafice.

Gabriela Pokorná, mluvčí Ostravy: "Nalezení shody na podobě jednotlivých úseků městské třídy byl a je dlouhodobý proces. Náměty na řešení míst, kde v současné době nevede cykloinfrastruktura, přinesl Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA) s externím poradcem. Popisované řešení je výsledkem řady jednání zástupců města, projektantů Ostravských komunikací a. s., Policie České republiky, MAPPA, či Správy silnic Moravskoslezského kraje, jež zastupuje vlastníka komunikace, a úřadů městských obvodů Moravská Ostrava a Přívoz, Mariánské Hory a Hulváky."

Po mnoha jednáních bylo přistoupeno k první etapě opatření, která se dotkla vodorovného dopravního značení na mostu Miloše Sýkory a zklidnění úseku k Sokolské třídě.

Gabriela Pokorná, mluvčí Ostravy: "Vznikl (ochranný) jízdní pruh pro cyklisty, respektive piktogramový koridor, a prostor pro cyklisty v křižovatkách. V ulici Na Karolíně byl před křižovatkou s ul. K Šalamounu a Žofínská vyznačen symbol cyklisty, upozorňující řidiče na místo, kde cyklisté kříží tuto komunikaci. Byl povolen vjezd cyklistů do pěší zóny Nová Karolina. Náklady na tuto etapu opatření, realizovaných v červnu 2021, činily 293 000 bez DPH. Pro zajímavost lze doplnit, že (ochranné) jízdní pruhy pro cyklisty, jež vznikly v rámci uvedené fáze opatření, byly prvním takovým dopravním opatřením na území města. Na zvýšený zájem nejen motoristů o platná pravidla chování v popsaných úsecích reagovala pracovní skupina odboru dopravy magistrátu Aktiv BESIP informační kampaní. Jejím posláním byla osvěta o právech a povinnostech jednotlivých účastníků silničního provozu v případě všech nově vyznačených dopravních značení na městské třídě."

Současná etapa prováděných opatření na Frýdlantských mostech začala v květnu a hotova má být v červnu 2022. Vyžádá si náklady ve výši 3 miliony korun bez DPH. A jednání stále pokračují nad řešením nejproblematičtějšího úseku trasy, ulice Opavské. V místě je vysoká hustota dopravy, jde navíc o extravilánový úsek s vyšší dovolenou rychlostí. K řešení situace je zpracováno více variant. Ať už půjde ve finále o kteroukoliv, bude nutné provést drobné stavební úpravy. Realizace této poslední etapy však zatím není i vzhledem k opravě mostu přes řeku Odru letos možná, připravována je proto na jaro 2023.

zdroj: Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA)

Nahlásit chybu


K tématu

Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem. Důležité ale je dbát na bezpečnost

17. dubna 2024 9:17 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Magazín 112

Cyklistická doprava se v Ostravě stává fenoménem. Mnozí obyvatelé města i okolí využívají kolo denně a díky husté síti cyklostezek je to stále bezpečnější způsob dopravy. Na oblibě získává také sdílení jízdních kol. Strážníci proto často pořádají nejrůznější preventivní akce a vzdělávají cyklisty.

Torzo problematického altánu u řeky ve Frýdku-Místku šlo k zemi

Technické služby Frýdek-Místek rozebraly torzo altánku za úřadem práce. Město rozhodlo o jeho likvidaci, protože ho velmi často okupovali lidé bez domova. Oficiálně cyklistický přístřešek s ohništěm tím pádem dlouhodobě neplnil svou původní funkci.

Kamerami jsou už vybaveny všechny vozy MHD v Ostravě. Velmi to zvyšuje bezpečnost

18. dubna 2024 10:24 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Magazín 112

Jedním z důležitých faktorů při snaze o přilákání pasažérů do městské hromadné dopravy je její bezpečnost. Ostravský dopravní podnik na to velmi dbá a proto byla všechna vozidla vybavena kamerovým systémem. Nejen že to působí preventivně na zloděje a výtržníky, ale pomáhá to také policistům při odhalování pachatelů trestných činů.


111 vyloučených z MHD při noční razii v Ostravě, nejčastěji jeli bez lístku

Dnes 10:01 | Ostrava-město | Jiří Cileček

903 zkontrolovaných cestujících v celkem 35 spojích, a z toho 111 vyloučených pasažérů za nedodržování přepravních podmínek. To jsou výsledky kontrolní bezpečnostní akce asistentů přepravy Dopravního podniku Ostrava (DPO) a strážníků Městské policie Ostrava (MPO), která proběhla v noci z pátku na sobotu. Noční akce probíhala na tramvajových linkách v Ostravě-Jihu a tramvajových linkách v centru města.

V porubské ZŠ Dětská proběhla oblíbená interaktivní výstava Svět fantazie z kostek

Už pošesté se v Porubě uskutečnila výstava modelů ze stavebnice Lego nazvaná Svět fantazie z kostek. Probíhala v prostorách Základní školy Dětská a opět byl o ni velký zájem.

U Dolních Tošanovic začal za jízdy hořet autobus na zemní plyn

Včera 19:53 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

V pátek dopoledne vyjely tři jednotky hasičů k požáru autobusu na zemní plyn na okraj Dolních Tošanovic na Frýdecko-Místecku. V autobuse jeli čtyři lidé, kteří ho stihli včas opustit. Po uhašení hasiči pomáhali při odtahu autobusu a uklidili komunikaci, která byla během zásahu neprůjezdná.

Policisté se v pátek zaměřili silniční piráty. V MS kraji se měřilo na desítkách silnic

Včera 10:46 | Celý MS kraj | Tomáš Kořistka

Policisté v pátek provedli v celé naší zemi monstrózní dopravní akci, zaměřenou na silniční piráty, kteří jezdí rychle. V Moravskoslezském kraji měřili například v Petřvaldu na Karvinsku, kde řidiči často překračují povolenou padesátku.

Ministerstvo schválilo záměr stavby Severního spoje. Ostrava o propojení Poruby a centra usiluje dlouho

Dobrá zpráva pro Ostravu přišla z ministerstva dopravy. Záměr výstavby tzv. Severního spoje, který propojí Porubu a centrum města je schválen. Investorem stavby je Moravskoslezský kraj.

Marica už nebude strašákem Poruby. Po letech trápení se mění na bytový dům

Marica. Ruina, která několik let strašila obyvatele porubského 5. obvodu, se konečně mění k lepšímu. Poté, co získala nového majitele, vzniká tady moderní bytový dům.

Sdílená kola už jezdí, první půlhodina je zdarma

Nový Jičín nabízí lidem nový způsob dopravy. Začal tu fungovat bikesharing, neboli sdílená kola. Současně tento projekt zavádí i Kopřivnice a lidé tak mohou mezi těmito dvěma městy na vypůjčených kolech přejíždět.

OKD může dál těžit uhlí, schválilo to ministerstvo životního prostředí

Včera 12:38 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Těžební společnost OKD získala od Ministerstva životního prostředí souhlasné závazné stanovisko v procesu posuzování vlivu hornické činnosti na životní prostředí. Takzvaná EIA platí pro období roku 2024 až do ukončení činnosti. Posuzovaná hornická činnost zahrnuje dobývání uhlí i technickou likvidaci Dolu ČSM, která bude následovat po ukončení těžby.

Bobr se stal hlavním hrdinou oslavy Dne Země

Na náměstí Republiky se v pátek konal Den Země, který se váže k ochraně životního prostředí. Žáci škol si užili bohatý program.

Nevyužívaná hřiště v Porubě nahradila zeleň. Proces proměn mapuje výstava na Hlavní třídě

Poruba proměnila 14 nevyužívaných betonových ploch v ostrovy plné zeleně. A to díky financí z Norských fondů. Veškeré proměny dokumentuje výstava ve středovém pásu Hlavní třídy pod kruhovým objezdem.

Ostrava chce novým projektem pomoci udržet školáky u vzdělávání

Dnes 11:50 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Prevence předčasných odchodů ze vzdělávání ve městě Ostrava. To je název nového projektu, který ve městě odstartoval loni v září. Běží 22 měsíců v pěti vybraných základních školách. Cílem aktivit je zvýšit školní úspěšnost žáků základních škol, ohrožených školním neúspěchem a snížení rizika jejich předčasného odchodu ze vzdělávání. Jedná se především o žáky pocházející ze sociálně znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí.

Den Země v Ostravě nabídl poučení i zábavu

Včera 16:03 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Ostrava oslavila Den Země. Návštěvníci zažili den plný zážitků, spojený s poznáváním světa kolem nás. Akci navštívili hlavně mateřské, základní a střední školy. Určena byla také veřejnosti.

Ostrava opět boxuje extraligu olympijského boxu, zápasy lákají na ty nejlepší

Extraliga boxu České boxerské asociace je oficiální nejvyšší soutěž olympijského boxu. Po letech se opět boxuje i v Ostravě a domácí zápasy jsou plné napětí a emocí. Hned první velký souboj přinesl výhru domácích proti Jihlavě.

Domovníci preventisté se mariánskohorské radnici osvědčili. Problémy řeší rychle a zodpovědně

Obvod Ostrava-Mariánské Hory a Hulváky postupně zlepšuje technický stav bytových domů, jejich okolí a také bezpečnost. Za vším stojí domovníci preventisté, kteří se momentálně starají o 15 lokalit v obvodu.

Marica ožívá. Strašák Poruby se po letech mění na bytový dům

Marica. Ruina, která několik let strašila obyvatele porubského 5. obvodu, se konečně mění k lepšímu. Poté, co získala nového majitele, vzniká tady moderní bytový dům.

Studenti slezskoostravského gymnázia se chystají do Tanzánie, jejich projekt podporuje místní školu

Studenti hladnovského gymnázia možná vycestují ze Slezské Ostravy až do Tanzánie, a to díky projektu Hakuna Matata. Projekt sami vypracovali od píky s cílem zlepšit výuku na partnerské škole, podpořit výstavbu internátu, a zároveň si rozšířit vlastní obzory. Africkou expedici plánují už na leden.

Ostrava se soustředí na větší bezpečnost cyklistů, přidá pro ně na cesty pruhy
Vydáno 7. června 2022 16:38, Ostrava-město, Jiří Cileček
Ostrava pokračuje v realizaci cykloopatření na třídě 28. října – Opavská, v úseku Frýdlantských mostů. Cílem je zvýšit bezpečnost lidí na kolech a rozvíjet tuto formu udržitelné dopravy. Do poloviny června vzniknou v úseku Frýdlantských mostů (konkrétně Poděbradova – Bozděchova) vyhrazené jízdní pruhy pro cyklisty a (ochranné) jízdní pruhy pro cyklisty, které naváží na stávající trasy. Opatření vyjdou na 3 miliony korun.

Ochranný jízdní pruh pro cyklisty na ulici 28. října; zdroj foto: Ostravské komunikace

Městská třída 28. října – Opavská je jednou z nejvýznamnějších tepen v Ostravě, představuje přímé spojení z Moravské Ostravy do Poruby, je dlouhá 12 km. V jejím okolí žije 100 tisíc lidí, kteří na ní tráví čas a pohybují se po ní pěšky, autem, v MHD nebo na kolech. Aktuální opatření je jednou z dílčích etap projektu pro zkvalitnění městské třída 28. října – Opavská a reakcí na dlouhodobý požadavek obyvatel Ostravy na přímé a bezpečnější cyklistické spojení městských částí.

Gabriela Pokorná, mluvčí Ostravy: "Lidé významně favorizují vybudování přímého a kvalitního propojení Poruby s centrem města, nejlépe formou dělených stezek pro chodce a cyklisty, ideálně po obou stranách uličního profilu. Než bude možné tuto preferovanou variantu pro komunikace s vyššími intenzitami automobilové dopravy, a s nejvyšší dovolenou rychlostí 50 km/h uskutečnit (vzhledem k nutným náročnějším stavebním úpravám v rámci budování cyklistické infrastruktury), je k zajištění vyšší bezpečnosti zranitelnějších účastníků silničního provozu zatím volen kompromis v podobě změny dopravního značení, včetně vodorovného dopravního značení, jež vytýčí vyhrazené a (ochranné) jízdní pruhy pro cyklisty."
Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora: "Práce na řešení úprav pro cyklisty jsme zahájili v roce 2020, obdobně jako řada dalších vyspělých měst jsme chtěli aplikovat kroky k takovému rychlému řešení, které prostřednictvím nestavebních úprav podpoří cyklistickou dopravu ve městě. Hledání dohody s dotčenými subjekty zabralo dva roky, stále nejsme u konce, ale rozhodně je pozitivní, že jsme nalezli shodu na několika klíčových bodech a větší část trasy již můžeme realizovat. Letos by měla být kompletně zrealizována trasa z centra po vodárnu, nyní probíhá realizace Frýdlantských mostů, jednoho z nejproblematičtějších míst. Ačkoli řešení pro lidi na kolech, kterých aktuálně projede územím několik stovek denně, není zatím na 100 %, tedy fyzicky oddělené, je to určitě posun ke zvýšení jejich bezpečnosti. Zároveň jsou zachovány dva jízdní pruhy pro auta, které byly s ohledem na aktuální intenzitu dopravy a zajištění průjezdu IZS v místě identifikovány jako nezbytné."

Trasa navazuje na stávající cyklotrasy. Povrch vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty je pro lepší přehlednost vyznačen červeně, současně bude v předmětném úseku osazeno svislé dopravní značení. Řešení je schematicky znázorněno v přiložené grafice.

Gabriela Pokorná, mluvčí Ostravy: "Nalezení shody na podobě jednotlivých úseků městské třídy byl a je dlouhodobý proces. Náměty na řešení míst, kde v současné době nevede cykloinfrastruktura, přinesl Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA) s externím poradcem. Popisované řešení je výsledkem řady jednání zástupců města, projektantů Ostravských komunikací a. s., Policie České republiky, MAPPA, či Správy silnic Moravskoslezského kraje, jež zastupuje vlastníka komunikace, a úřadů městských obvodů Moravská Ostrava a Přívoz, Mariánské Hory a Hulváky."

Po mnoha jednáních bylo přistoupeno k první etapě opatření, která se dotkla vodorovného dopravního značení na mostu Miloše Sýkory a zklidnění úseku k Sokolské třídě.

Gabriela Pokorná, mluvčí Ostravy: "Vznikl (ochranný) jízdní pruh pro cyklisty, respektive piktogramový koridor, a prostor pro cyklisty v křižovatkách. V ulici Na Karolíně byl před křižovatkou s ul. K Šalamounu a Žofínská vyznačen symbol cyklisty, upozorňující řidiče na místo, kde cyklisté kříží tuto komunikaci. Byl povolen vjezd cyklistů do pěší zóny Nová Karolina. Náklady na tuto etapu opatření, realizovaných v červnu 2021, činily 293 000 bez DPH. Pro zajímavost lze doplnit, že (ochranné) jízdní pruhy pro cyklisty, jež vznikly v rámci uvedené fáze opatření, byly prvním takovým dopravním opatřením na území města. Na zvýšený zájem nejen motoristů o platná pravidla chování v popsaných úsecích reagovala pracovní skupina odboru dopravy magistrátu Aktiv BESIP informační kampaní. Jejím posláním byla osvěta o právech a povinnostech jednotlivých účastníků silničního provozu v případě všech nově vyznačených dopravních značení na městské třídě."

Současná etapa prováděných opatření na Frýdlantských mostech začala v květnu a hotova má být v červnu 2022. Vyžádá si náklady ve výši 3 miliony korun bez DPH. A jednání stále pokračují nad řešením nejproblematičtějšího úseku trasy, ulice Opavské. V místě je vysoká hustota dopravy, jde navíc o extravilánový úsek s vyšší dovolenou rychlostí. K řešení situace je zpracováno více variant. Ať už půjde ve finále o kteroukoliv, bude nutné provést drobné stavební úpravy. Realizace této poslední etapy však zatím není i vzhledem k opravě mostu přes řeku Odru letos možná, připravována je proto na jaro 2023.

zdroj: Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA)

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/ostrava/ostrava-mesto/11000031813/ostrava-se-soustredi-na-vetsi-bezpecnost-cyklistu-prida-pro-ne-na-cesty-pruhy