Cílem kampaně bylo získat finanční prostředky na zvýšení kapacit Linky bezpečí, a umožnit tak dovolat se ideálně všem, kteří její pomoc potřebují. Součástí propracované kampaně byly například konference určené odborné veřejnosti, fotbalové utkání či tramvaj jezdící po Praze v barvách kampaně Linky bezpečí. Pro velký úspěch bude Linka bezpečí v kampani pokračovat i příští rok v dalších regionech.
U veřejnosti je stále silně zakořeněna domněnka o plném financování Linky bezpečí státem, ale není tomu tak. „Zhruba 40 % finančních prostředků na provoz si musíme každoročně zajistit jinde. Zhruba 15 % zajišťuje Nadace O2 a ČSOB, kteří jsou naším generálním partnerem. Bez této podpory by fungování Linky bezpečí nebylo vůbec možné,“ říká ředitelka Linky bezpečí Soňa Petrášková s tím, že když Linka bezpečí v roce 1994 vznikla, měla pět operátorů. Nyní zajišťuje nepřetržitý provoz této neziskové organizace 80 odborníků, ale ani to kapacitně nestačí. „Volajících dětí a mladistvých je mnohem víc, než jsme schopni z kapacitních důvodů odbavit. Denně se na nás s prosbou o pomoc obrátí až 500 dětí, dalších téměř 1000 volajících se ale k nám z kapacitních důvodů denně nedovolá. Nedovolatelnost na Linku bezpečí je alarmující,“ stýská si ředitelka Linky bezpečí Soňa Petrášková s tím, že omezujícím faktorem pro Linku bezpečí jsou prostory, jejichž změna vzhledem k nedostatečným finančním prostředkům prozatím není možná. „I to byl jeden z důvodů, proč jsme se rozhodli uspořádat osvětovou kampaň o své 25leté potřebné činnosti a rozjet se do regionů. Abychom trochu připomněli fakt, že i když sídlíme v Praze, našimi klienty jsou děti a mladiství z celého území České republiky! Letos jsme kampaň realizovali v šesti krajích: na jaře konkrétně v Moravskoslezském, Plzeňském a Olomouckém kraji, na podzim v Jihomoravském, Libereckém kraji a v Kraji Vysočina. Kampaň byla úspěšná a máme na ni jen pozitivní ohlasy. Velice nás proto těší její ocenění v silné konkurenci více než 200 zajímavých kampaní jiných organizací a firem. A je to pro nás o to větší motivace na kampaň navázat a pokračovat v ní příští rok také v dalších krajích České republiky,“ říká Soňa Petrášková s tím, že děkuje všem, kdo se na úspěšné kampani podíleli.
A kdo za celou kampaní vlastně stojí?
Realizátorem kampaně nazvané „25 let Linky bezpečí“ (1. místo v kategorii Integrovaná kampaň) je ostravská komunikační a PR agentura SILVER B.C. s.r.o., konkrétně její jednatel Jindřich Vaněk, který je také autorem kreativního námětu celé kampaně. Agentura se dlouhodobě ve své práci věnuje sociální tematice. V minulosti např. realizovala kampaň proti domácímu násilí pro Bílý kruh bezpečí.
Kreativní námět spotu Haló, potřebuji pomoc! (3. místo za Veřejně prospěšný spot), který se vysílal v rámci kampaně „25 let Linky bezpečí“, připravil a režíroval Robin Kašpařík, producentem spotu byl Andrej Štůla ze Stardust Production, s.r.o. Spot se natáčel na počátku dubna v ateliéru pražského Studia Pokrok, s.r.o., a postprodukci zajistila společnost PFX.
Kampaň probíhala ve dvou vlnách – každá po dobu jednoho měsíce. V červnu v Moravskoslezském, Olomouckém a Plzeňském kraji, v listopadu v Jihomoravském, Libereckém kraji a v Kraji Vysočina. S kampaní se veřejnost mohla setkat v příměstských vlacích a v SC Pendolino, na citylightech a variaposterech na nádražích a na billboardech. Od září jezdí na různých linkách po celé Praze černo-oranžová tramvaj, v níž v rámci kampaně z každé jízdenky zaplacené kartou prostřednictvím bezkontaktních terminálů přímo v tramvajích věnuje ČSOB Lince bezpečí 25 haléřů symbolizujících 25 let fungování Linky bezpečí. Spot pak byl v rámci kampaně ke zhlédnutí v multikinech Cinema City a CineStar, kde např. spot jen během první jarní vlny zhlédlo zhruba 211 000 návštěvníků těchto multikin, na YouTube a Stream.cz, na sociálních sítích Facebook a Instagram, kde byl spot zobrazen 1 200 000 krát, v Českém rozhlasu, který byl mediálním partnerem projektu, a také v České televizi, kde během listopadu spot zhlédlo přes 2 200 000 diváků! V každém z šesti vybraných krajů proběhla také odborná konference nazvaná „Dítě v krizi – praxe linky bezpečí“, a to formou besedy o nejpalčivějších tématech, s nimiž se denně na Lince bezpečí odborníci setkávají. Byla určena odborníkům z řad speciálních pedagogů, OSPODů, metodiků prevence, školních psychologů apod. a zúčastnilo se ho na 250 odborníků.
Oceněný spot je ke zhlédnutí zde https://youtu.be/4LpAjWwrvls.
Do letošního ročníku Cen Fóra dárců se přihlásilo přes 200 zajímavých veřejně prospěšných projektů nejen od neziskových organizací, ale i od firem. Stejně jako loni se soutěžilo v oboru Komunikace a Sbírky. V odborné porotě letos zasedli například dlouholetý kreativní ředitel agentury Havas Prague a majitel reklamní agentury Espresoo Eda Kauba, šéf festivalů Metronome a United Islands of Prague David Gaydečka či manažer charitativních aktivit České televize Jiří Váňa. Vítězové si ceny převzali na slavnostním předávání Cen Fóra dárců 28. listopadu 2019, které se konalo v Prague StartUp Market v pražských Holešovicích a moderoval jej Martin Tyburec z České televize. „Rok od roku jsou přihlášky do Cen Fóra dárců kvalitnější a přihlášené projekty odpovídají celosvětovým trendům v dárcovství. Letos uspěla silná témata, která podporují děti a rodinu, handicapované, lidi bez domova a uspěla také ekologická témata. Osobně mám radost z úspěchu komunitních a regionálních projektů,“ řekla Klára Šplíchalová, výkonná ředitelka Fóra dárců.
Linka bezpečí (116 111) je nestátní nezisková organizace, největší a nejdéle fungující celostátní krizová linka pro děti a mladistvé do 26 let. Volajícím z celé České republiky je dostupná zdarma, její nepřetržitý provoz zajišťuje na osmdesát odborníků. Typickým volajícím na Linku bezpečí je dívka ve věku 15 až 17 let, která nejčastěji řeší rodinné a partnerské vztahy, chlapci nejčastěji probírají šikanu, vrstevnické vztahy a vztahy s kamarády. Mezi trvalá témata, s nimiž se odborníci na Lince setkávají, patří zejména trápení v důsledku problémů v rodině (např. kvůli rozvodu rodičů), vztahy ve škole a s vrstevníky (28 %), osobní témata a psychické potíže (29 %) či dotazy ohledně sexuálního zrání (18 %). Výjimkou ale nejsou ani případy týrání a myšlenky na sebevraždu a s příchodem mobilních telefonů a nových technologií také šikana a kyberšikana. Součástí Linky bezpečí je již 18 let také Rodičovská linka (606 021 021), která nabízí krizovou pomoc a rodinné poradenství pro rodiče a ostatní dospělé, kteří jednají v zájmu dítěte. Na Rodičovské lince odborníci nejčastěji řeší výchovné obtíže u dětí, rozvody, předrozvodové a porozvodové uspořádání péče o dítě, týraní a zneužívání dětí, psychické či školní obtíže u dětí a šikanu. Jen v roce 2018 přijala Linka bezpečí 167 264 kontaktů, Rodičovská linka odbavila 1456 kontaktů.
Fórum dárců je jediný celorepublikový spolek zastřešující dárce v České republice. Na budování a rozvoji prostředí pro dárcovství pracuje již od roku 1997, aktivně se účastní legislativních procesů směřujících k prosazování zlepšení podmínek pro dárcovství a rozvoje veřejně prospěšných aktivit v ČR a je jedním ze zakládajících členů CSR platformy Byznys pro společnost. Fórum dárců přispívá k formování dárcovského prostředí mnoha zásadními projekty: Darcovskasms.cz, Darujspravne.cz, Donorsforum.cz, Cenyforadarcu.cz či Dendarcu.cz.