Obří záskokovou klapku s přidruženými díly a další regulační uzávěry určené pro levou plavební komoru vyrábí opavští strojaři pro společnost Metrostav, která má na starosti kompletní projekt „Inovace a modernizace plavebních komor Vodního díla Gabčíkovo“. „Pro naši divizi Strojírna jde o historickou zakázku. Mimo rekordních rozměrů klapky je projekt specifický celkovou složitostí výroby a zvýšenými požadavky na kvalitu a kontrolu průběžných výrobních prací,“ uvádí Aleš Martínek, generální ředitel společnosti OSTROJ.
Záskoková klapka, sloužící jako náhradní uzávěr horního ohlaví pro případ výpadku horních vrat, má 34 metrů na délku, 8,4 metrů na výšku a spolu s díly pro uložení a těsnění váží 225 tun. „Vzhledem k obrovským rozměrům a hmotnosti vyrábíme klapku v osmi částech, které se budou svařovat do jednoho celku až přímo na místě stavby,“ doplňuje Marek Jandačka, ředitel divize Strojírna společnosti OSTROJ.
Společnost OSTROJ získala prestižní zakázku po úspěšné realizaci předchozí dodávky regulačních uzávěrů pro pravou plavební komoru Vodního díla Gabčíkovo.
Modernizaci Vodního díla Gabčíkovo za 3,75 miliardy korun provádí od roku 2019 česká společnost Metrostav. „Unikátnost této mimořádné akce spočívá především v rozměrech nejen vlastní plavební komory, ale i jednotlivých konstrukcí a také v přístupu do prostorů pro provádění prací. Například u regulačních uzávěrů prochází nový segment šachtou o rozměrech jen několik centimetrů větší,“ říká Radek Liška, vedoucí projektu ze stavební společnosti Metrostav.
Vodní dílo Gabčíkovo, které provozuje slovenský státní podnik Vodohospodářská výstavba, patří k největším vodním stavbám na Slovensku., Funguje od roku 1992 a probíhající modernizace obou plavebních komor je nejrozsáhlejší rekonstrukcí v historii tohoto vodního díla. Přes 275 metrů dlouhé plavební komory každoročně propluje na 15 000 lodí. Zdymadla patřící k největším v Evropě umožňují lodím překonat až 23metrový výškový rozdíl.
Projekt „Inovace a modernizace plavebních komor pro zvýšení bezpečnosti a intenzity vodní dopravy na Vodním díle Gabčíkovo“ je spolufinancován z Nástroje pro propájení Evropy CEF.
„Výhradní odpovědnost za informace použité v článku nese autor. Evropská unie nenese žádnou odpovědnost za jakékoli použití informací, které se v něm nacházejí.“
--------------------------------------------------------------------------------------
O společnosti OSTROJ:
OSTROJ a.s. patří k nejstabilnějším firmám v České republice, na strojírenském trhu působí od roku 1948. Je ryze českou akciovou společností, její sídlo a výrobní závod se nachází v Opavě. Společnost zaměstnává zhruba 800 pracovníků především z regionu Opavska a dosahuje tržeb mezi 1,0 - 1,9 miliardy Kč za rok (2016–2020). Do výrobkového portfolia šesti divizí patří široká paleta výrobků a komponent od důlních strojů pro hlubinnou těžbu uhlí a rud, přes hydraulické válce, hřídele, tiskařské válce, opracované lakované svařence, komplexní nástrojářská řešení
a přesné obráběné dílce až po ocelové zápustkové výkovky. Součástí výrobních aktivit je
i galvanické zinkování a chromování.