Pro letošní ročník festivalu Meat Design jste udělali razantní krok v tom, že se přesouváte z Dolních Vítkovic do opraveného objektu bývalého módního domu Ostravica-Textilia. Proč jste se tak rozhodli?
Můj úplně původní můj záměr byl odhalovat s Meat Designem každý rok nějaké jiné prostory a cestovat s touto akcí po Ostravě. Nakonec jsme ale byli prvním osm ročníků v Dolních Vítkovicích. Ty už jsou však akcemi mnohem zaplněnější než před těmi deseti lety, a najít tam pro nás několikadenní okno na přípravu akce, samotný festival a pak úklid instalací, to už je náročné a samozřejmě i podmínky cen pronájmů se razantně změnily. A do toho přišla náhoda, že jsem se na jaře dostala na jednu akci v nově opraveném Boutique Business Inkubátoru Ostravica, tedy v bývalém obchodním domě Ostravica-Textilia. A když jsem ten prostor viděla, tak jsem z něj byla úplně nadšená.
Takže jste se chtěla vrátit k původnímu plánu začít festival stěhovat na další místa?
Přesně tak. Mám k té budově vztah, jako dítě jsem bydlela jen kousek vedle. Hned jsem si představovala, jak by se to tu všechno krásně poskládalo. A viděla jsem tam i pana majitele, tak jsem za ním hned šla a říkám: „Dobrý den, já jsem Karolína, dělám Meat Design. Nechcete nám půjčit Ostravici?“ Pak začalo kolečko jednání a v relativně krátkém čase jsme se domluvili. Víme ale, že tam budeme jen letos, protože od ledna už jim tam začínají klasické nájmy a budova začne plnit účel, ke kterému byla zrekonstruovaná. Takže návštěvníci Meat Designu budou mít jedinečnou šanci si Ostravici takto celou prohlédnout.
V čem dalším bude festival letos jedinečný kromě objektu, ve kterém se koná?
Co se týče programu, tak jako každý rok nabídneme velký počet přednášek, kam zveme české designérské špičky. Budeme tam mít i hodně workshopů, takže si lidé budou moci vyzkoušet, jak se dělá ilustrace na porcelán, jak můžou nahodit betonovou stěrku či jak si vytvoří designový prvek z vlny. Připraveny budou i textilní nebo floristické workshopy. Další letošní novinkou bude dětská zóna, kterou si pod svá křídla vzal Dopravní podnik Ostrava. A pak je pro nás hodně důležité i to, že se nám povedlo domluvit s majitelem, že využijeme i výkladní skříně a uděláme v nich instalace, které z Ostravice udělají designový obchoďák. Takže kdo bude chtít na Meat Designu strávit celý den, bude tam mít pořád co objevovat.
Meat Design byl vždy i místem, kde si mohli návštěvníci různé výrobky nejen prohlédnout, ale i zakoupit. Bude to tak i letos, když se akce koná dokonce v bývalém obchodním domě?
Ano, kromě toho, že tam budou zmíněné přednášky, workshopy a instalace špičkového designu, tak převážná většina vystavujících přiveze věcí, které je možné koupit a používat v běžném životě. Já tam třeba každý rok vyřeším dárky pro celou rodinu. Těším se zase na výrobky malých lokálních značek, pro které jsme první platforma, na které se můžou představit. Takže i letos bude na festivalu hromada lokálních výrobců, kteří ještě mají ceny hodně příznivé.
Pro každý ročník vymýšlíte nějaké speciální téma. Letos je to jako Magic. V čem bude letošní Meat Design magický nebo kouzelný?
Já vždy vymýšlím téma pro nový ročník hned, když skončí ten předchozí. No a tentokrát na mě silně působilo to, jak je ve světě nestabilní situace, že je kousek od nás válka, a že jsou lidé strašně polarizovaní a pouštějí se do šílených hádek, ať už mezigeneračních nebo na sociálních sítích.Pro rok 2024 jsem chtěla vytvořit tři dny, kdy se stane nějaké kouzlo a lidé budou spolu v pohodě, vtáhne je ta atmosféra, budou moci zapomenout na to, co se děje tam venku. Chci přinést našim festivalem bránu do kouzelného světa, kde prožijeme s návštěvníky hezké věci, zajímavé a inspirující přednášky a zkusíme od sebe odfiltrovat všechno zlo, které se venku děje.
Vraťme se ještě na úplný začátek. Kdy a jak se ve vás zrodil nápad založit festival Meat Design?
To bylo někdy kolem roku 2014, když jsem ještě byla na mateřské dovolené a začala jsem se shánět po zajímavých produktech pro děti, které by pocházely od lokálních tvůrců. A zjistila jsem, že něco takového sice existuje, ale že v Ostravě není absolutně žádná platforma, kde by se tyto věci daly okouknout, a kde by bylo možné se poznat s jejich tvůrci. Tak mě napadlo, že bych něco takového mohla zorganizovat. Dala jsem dohromady malý tým lidí a pustili jsme se do toho. A díky tomu, že byl hned první ročník festivalu v rámci návštěvnosti lepší, než jsme čekali, tak se nám potvrdilo, že je u nás v této oblasti „díra na trhu“. A my jsme tedy pokračovali a postupně akci rozšiřovali.
Takže ten impuls byl v tom, že jste chtěla kvalitní věci pro své děti…
Design a vizuální kultura mě přitahuje od školních let. Už na střední škole jsem si o přestávkách místo blbnutí se spolužáky četla časopisy o módě a architektuře, takže jsem k těmto věcem měla vždy vztah. A proto mě pak drtila ta nabídka věcí pro děti, která u nás byla – všechny ty strašně barevné, plastové a uřvané hračky. Tak jsem začala pátrat a zjistila jsem, že existují tvůrci z Česka i zahraniční, kteří se na takové věcí zaměřují a dělají je hezky a kvalitně. Na prvním ročníku Meat Designu bylo přes čtyřicet vystavujících a už tehdy se na festivalu objevila fakt skvělá jména z oblasti designu.
Hned jste tedy nasadili vysokou laťku. Jak náročné ji bylo v dalších letech nejen udržet, ale i dál ji zvyšovat?
Vždycky, když přijde nový nápad, tak jsou všichni nadšeni a funguje to velmi dobře. Ale postupně začalo být náročnější růst, rozvíjet se, a přitom to udržet finančně. Teď máme devátý ročník a stále je to tak, že vždycky na začátku roku nevíme, jestli to do konce roku dáme dohromady. Bohužel nám v tom udělal velký chaos covid, protože v roce 2020 jsme museli už připravenou akci kvůli lockdownu zrušit a ani rok poté se nemohla konat. Všechno už bylo zaplacené – honoráře, nájmy, zálohy. Jenže tím pádem nepřišli lidé a nezaplatilo se vstupné, takže tam jsme finančně spadli na dno. A to, že jsme Meat Design loni po třech letech nakonec znovu obnovili, je pro mě takový malý zázrak.
Utáhnout takovou akci určitě nejde jen ze vstupného – jaké máte v zádech partnery?
Je to tak. Naštěstí máme ohromnou podporu z Moravskoslezského kraje i ze Statutárního města Ostrava. Bez toho bychom to dělat nemohli. A potom máme i další spolupráce s některými firmami. Ale úplně snová situace bude, až budeme mít nějakého komerčního generálního partnera. Tak daleko však ještě nejsme. Každopádně v rámci našeho rozpočtu se snažíme mít veškeré věci pokryté tak, abychom se nemuseli spoléhat jen na to, jestli přijde o sto lidí více nebo méně.
Příští rok by měl přijít na řadu jubilejní desátý ročník. Už víte, kam se s Meat Designem přestěhujte a jaké bude další téma této vaší akce?
Téma už mám vymyšlené, ale nechávám si ho ještě pro sebe. Chceme to zveřejnit před Vánoci. Ale je fakt, že já už jsem hlavou v roce 2025, takže ten další ročník hodně řeším. Kde se bude akce konat se ještě řeší – ve hře jsou dvě varianty, a ještě nevíme, která vyhraje. Jedna je v Dolních Vítkovicích, kde máme více možností, kam bychom mohli akci umístit. A druhá varianta je, že zkusíme jít dál cestou poznávání nových míst. Ale takové místo je zatím ve hvězdách, protože my potřebujeme hodně prostoru, abychom tam dostali všechno, co je třeba, a to už jen tak nějaké místo nesplňuje. Takže se nechte ještě překvapit, kde se bude příští ročník konat i na jaké téma bude.
Vstupenky:
Vstupenky na festival Meat Design Ostrava jsou už nyní v předprodeji za zvýhodněnou cenu 250 korun, studenti a důchodci nad 65 let je mohou pořídit za 180 korun. Na místě během konání akce pak budou vstupenky stát 290 korun. Děti do 15 let mají vstup zdarma. Vstupenky můžete koupit na stránkách festivalu https://meatdesign.cz/vstupenky/, nebo na portálu Go Out – https://goout.net/cs/meat-design-ostrava-2024/szqykkx/.
Meat Design 2024 se koná za finanční podpory Moravskoslezského kraje.
O festivalu:
- Meat Design Ostrava je mezinárodní prodejní festival designu, který se v Ostravě koná každoročně od roku 2015.
- Během minulých osmi ročníků přivítal přes 30 000 návštěvníků a představil přes 500 designérů z Česka, Slovenska, Polska, Maďarska nebo Japonska.
- Přehlídka se skládá z prezentace designérů jak formou prodejních stánků, tak velkých expozic. Důležitým prvkem je bohatý doprovodný program, který zahrnuje přednášky, workshopy, site specific instalace a prezentaci uměleckých škol.
- Festival spolupracuje s kulturními institucemi a kurátory z celého Česka (Moravská galerie Brno, MSIC, GVUO, OU a další).
- Vizí akce je prezentovat v Moravskoslezském kraji ten nejlepší český design, popularizovat ho a v rámci doprovodného programu představit top designéry ze všech oborů.
- Zároveň jde o první platformou, kde se mohou prezentovat začínající značky a designéři z Moravskoslezského kraje, kteří mohou předvést návštěvníkům své produkty.
- Vstupenky jsou již v prodeji na https://meatdesign.cz/