„Ministerstvo životního prostředí jedná s ministerstvem dopravy, aby se kritérium vlivu na zlepšení ovzduší stalo jedním z důležitých kritérií při sestavování hodnocení efektivity dopravních staveb," řekl poradce ministra pro životní prostředí Lukáš Ženatý, který radu Sdružení informoval o aktuálních krocích ministerstva ve vztahu ke zlepšení čistoty ovzduší v kraji.
Pokud by se vliv kvality ovzduší stal speciálním ukazatelem, podle kterého by se mimo jiné dopravní stavby posuzovaly, dostaly by infrastrukturní projekty v kraji větší šanci se prosadit.
V mnoha městech v regionu totiž dochází k překračování zákonem stanoveného limitu 35 dnů v roce, kdy koncentrace polétavého prachu mohou být zvýšené. Například v Ostravě - Radvanicích, Věřňovicích, Bohumíně, Karviné či Orlové už stanovený limit pro letošní rok dávno vyčerpali.
„Ekologické kritérium je možností, jak vstoupit do rozhodování o dopravních stavbách, proto je nutné apelovat na ministerstvo dopravy, aby se zmíněné kritérium dostalo do seznamu hodnotících ukazatelů. Doprava je jedním ze znečišťovatelů ovzduší," zdůraznil Pavel Bartoš, prezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje s tím, že mnoho měst v kraji čeká například na vybudování obchvatu řadu let.
Lukáš Ženatý potvrdil, že ministerstvo životního prostředí tak chce podpořit urychlení výstavby obchvatů měst a obcí v regionu. Podporuje rovněž rychlejší rozšíření mýta i na komunikace nižších tříd, aby nedocházelo k objíždění zpoplatněných úseků dálnic centry měst, na které si mnoho starostů měst a obcí v kraji stěžuje.
O dopravě se hovořilo také v dalších bodech jednání. Rada Sdružení například odsouhlasila, aby se předsedou dopravní sekce při Sdružení stal Miroslav Bezděk, ředitel ostravské společnosti Dopravní projektování. Členové rady také nesouhlasí s tím, aby se konání některých úspěšných projektů, jako například Dny kolejové dopravy Czech Raildays, u jejichž zrodu stálo Sdružení pro rozvoj MSK, přemístilo z Ostravy do Prahy, či Brna.
„Pokud začne být nějaká akce velice úspěšná, tak je snaha dostat ji z Ostravy pryč, což by byla v případě Czech Raildays, ale i jiných projektů, jako je GASTRO FESTIVAL OSTRAVA, obrovská škoda," poznamenal Miroslav Fabian, místostarosta Studénky. Ten také přiznal, že město čeká na zprovoznění dálničního přivaděče ve směru na Bílovec, který měl být hotov před dvěma lety, a s tím spojená protipovodňová opatření.