„Memorandum je závazek, který budeme společně plnit," uvedl ministr dopravy Zdeněk Žák při podpisu Memoranda o spolupráci při řešení rozvoje dopravní obslužnosti a železniční infrastruktury v Moravskoslezském kraji. „Na většinu projektů na modernizaci a elektrizaci železnice v regionu by měly jít finanční prostředky z evropských fondů v dalším plánovacím období 2014 - 2020," uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Daniel Havlík s tím, že první peníze by mohly přijít již v roce 2015, protože řada projektů je připravena.
Podle memoranda region především potřebuje optimalizovat železniční trať Ostrava-Frýdek-Místek a Frýdek-Místek - Český Těšín, dále trať Český Těšín - Dětmarovice, modernizací a elektrizací by měla rovněž projít trať Frýdek-Místek - Frenštát pod Radhoštěm - Valašké Meziříčí /Ostravice, dále Studénka - Veřovice a trať Opava-Krnov-Olomouc. „Důležitým záměrem je také výstavba nových zastávek v ostravsko-karvinské aglomeraci či nasazení lehkých kolejových vozidel do dopravního systému kraje," uvádí se v memorandu. Modernizovat by se měl dopravní uzel Ostrava a optimalizovat železniční stanice Český Těšín.
„U projektu Frýdek-Místek - Ostravice je hotova studie proveditelnosti," řekl náměstek hejtmana Daniel Havlík. Projekty modernizace celé trati Frýdek - Místek až Valašské Meziříčí i projekt Studénka - Veřovice by měly být podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) předloženy letos v prosinci ministerstvu dopravy ke schválení a realizovat by se měly v roce 2015. S rekonstrukcí tratě Ostrava-Frýdek-Místek a Frýdek-Místek - Český Těšín se počítá od roku 2016. S optimalizací trati Český Těšín - Dětmarovice se již mělo začít, ale kvůli obstrukcím ekologických hnutí byla stavba podle SDŽC posunuta na příští rok. „Modernizace uzlu Ostrava se nebude týkat jen železniční dopravy. Je zde několik křížení se silnicemi," upřesnil náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Daniel Havlík. Podle SŽDC je nyní celý projekt ve fázi přípravy.
„Jsem rád, že výstavba páteřní infrastruktury v kraji se chýlí k závěru, a věřím, že memorandum bude zárukou toho, že stavby v něm jmenované proběhnou, jak mají. Musíme nyní také ale začít hledat finanční prostředky na dostavbu západní části silnice I/11-I/57," uvedl prezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Bartoš s tím, že při výstavbě silnic vidí problém především v nepřipravenosti staveb a kvalitě jejich realizace. „To jsou podle mého názoru systémové chyby. Výstavba a opravy silnic nejsou rovněž koncepčně řešeny. Příkladem je D1, která se opravuje za plného provozu, protože chybí druhý rychlostní silniční tah z Ostravy na Prahu přes Olomouc a Hradec Králové," zdůraznil Pavel Bartoš.
Právě priority v silniční dopravě a spolupráce při jejich řešení s okolními příhraničními kraji na Slovensku a v Polsku v rámci ESÚS TRITIA patří k dalším tématům konference Transport, kterou v hotelu Clarion Congress Hotel Ostrava pořádá 5. - 6. listopadu 2013 Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje. Kraje spolu doposud spolupracují při budování dopravní infrastruktury například v programech příhraniční spolupráce. Ze sedmi projektů, na které přispěje EU v rámci OP příhraniční spolupráce Slovenská republika - Česká republika 2007 - 2013 a Polská republika - Česká republika 2007 - 2013, jsou některé hotové, například rekonstrukce úseku silnice Čadca - Milošová - Mosty u Jablunkova či rekonstrukce úseku silnice Bílá - Klokočov - Turzovka, jiné budou realizovány, jako modernizace silnice v úseku Sciborzyce Wielkie - Hněvošice či rekonstrukce a modernizace silnice v úseku Raciborz - Kravaře. „V současné době také probíhají intenzivní přípravy na čerpání prostředků EU v plánovacím období 2014-2020. Na území Moravskoslezského kraje připravujeme stavby v předpokládané hodnotě asi 1,5 miliardy korun, jedná se například o soubor tzv. „ostravských staveb" - kde jsou zastoupeny silnice II/478 nová Krmelínská, silnice II/478 prodloužená Mostní I. etapa a další," popsal Daniel Havlík.
Dalším tématem konference Transport je spolupráce v rámci evropského dopravního koridoru Balt - Jadran, který prochází Moravskoslezským krajem. O spolupráci se na konferenci bude hovořit také zítra, kdy je na programu téma vodních cest, především problematika kanálu ODRA-DUNAJ-LABE a napojení Moravskoslezského kraje na vodní cesty. Pozornost bude věnována také Letišti Leoše Janáčka v Mošnově.
„Konference Transport je místem, kde se koordinují regionální priority Moravskoslezského kraje v rámci České republiky i EU. Letos se dvoudenní setkání koná již posedmnácté," uvedla ředitelka Sdružení pro rozvoj MSK Kateřina Huvarová. Mezi významnými hosty konference nebudou chybět také představitelé Moravskoslezského kraje, Zlínského kraje i zástupci dalších krajů, či představitelé statutárního města Ostravy. Moravskoslezský kraj, statutární město Ostrava a Zlínský kraj finančně podpořily konferenci ze svých rozpočtů.