Krátké filmy, jejichž ústředním zadaným motivem bylo letos téma “Ruka”, zvládli žáci osmé třídy Základní školy Prameny na jedničku. V krajském, ale i celostátním kole se umístili na třetích, ale i prvních místech.
Jiří Studnický, učitel ZŠ Prameny: “Pracujeme metodou stop motion. Je to metoda, kdy snímáme jednotlivé scény a ty scény, když pak pustíme za sebou, tak vznikne ten souvislý pohyb.”
Metoda stop motion je známá například z populárního animovaného seriálu Pat a Mat nebo z modernější Ovečky Shawn, pracuje s ní například český režisér Jan Švankmajer. Na každou sekundu je potřeba alespoň deseti snímků, protože tak je poté znázorněný pohyb plynulejší. Metoda stop motion je tedy velmi pracná a náročná na čas.
Jiří Studnický, učitel ZŠ Prameny: “Dělali jsme to ve výtvarné výchově, tam jsme vlastně navrhli ty postavičky, scény nebo kulisy, tam se vlastně i snímalo pomocí programu Stop Motion Studio. No a pak v informatice následně jsme v programu iMovie to zvučili a stříhali.”
Klára Stračánková & Lukáš Plawiak: “O ruce, která se pokoušela skočit do rybníka. Bylo to docela zdlouhavé, ale šlo to.” “Dobře se tvořilo, s klukama vždycky.” “Úplně nás to překvapilo, protože jsme to nečekali.”
Sofia Ambrožová: “Dělala jsem film Opuštěná oáza. Bylo to vlastně o panáčkovi, který šel ukopnout kraba, potom ho napadl krokodýl, ten ho sežral, a nakonec to snědla velká ruka.”Mně to zabralo strašně hodně času a hodně jsem se jako snažila, hlavně to modelování a celkově stříhání.”
Kateřina Hudzieciová: “Můj film je Magická manikúra. Je to vlastně o takové ruce a příšerce, co jí vlastně lakuje ty nehty, a ta ruka vlastně potom zmizí v portálu do jiné dimenze.” “Jsem ani netušila, že něco vyjraju, protože jsem myslela, že to bude, že jsem se zúčastnila, a nečekala jsem, že něco takovýho vyhraju a jsem za to moc ráda.”
S postupujícími technickými možnostmi se ve výtvarné výchově na základních školách uskutečňuje čím dál více výuky, směřující k podobným projektům.