Jakub Vyvial, ředitel osobní přepravy ČSAD: “Jde o test, který nám prokáže schopnost tohoto paliva fungovat v běžném provozu, jeho reálnou spotřebu, vytíženost, jestli jsme schopni ujet dostatečný počet kilometrů na natankování. Následně data vyhodnotíme společně s krajem, jakožto objednavatelem dopravy, který má ambice do budoucna rozšířit vodíkový pohon do příměstské dopravy.”
Martin Kuš, řidič: "Je to živé, člověk na to šlápne a jede to svižně. Necuká to. Pozitivní dojem mám. Hlavně, že jestli to tady naplním za deset minut, tak nemusím nikde stát čtyři hodiny, než se mi to nabije.”
Plnit takto každý den autobusy dovezeným vodíkem by ale bylo ekonomicky náročné.
Jakub Vyvial, ředitel osobní přepravy ČSAD: "V momentě, kdy bude poptávka, bude i nabídka. V té první fázi by to mělo být tak, že by vznikly plnicí stanice v Ostravě na Hranečníku, druhá by mohla vzniknout v Havířově. Do budoucna se počítá s využitím buďto zbytných plynů ze šachet, případně přeměnou zemního plynu, nebo dalších odpadních látek z výrobních firem.”
Zcela bezemisní dopravu podporuje i radnice.
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: “V případě, že jede jen na vodík, tak z něho odkapává jen voda. Jinak tento konkrétní autobus dokáže i přes sto kilometrů ujet pouze na elektrickou energii z baterií, tuto energii si vyrábí rekuperací při jízdě. Je to skvělé a Havířov je opět na špici.”
Kraj už vyhlásil veřejnou zakázku na dopravní obslužnost na trase Ostrava - Havířov - Karviná na deset autobusů s vodíkovým pohonem. 85 procent pořizovacích nákladů by bylo hrazeno z EU. Provoz by měl být zahájen nejpozději do roku 2025.