Poznat historii a vývoj jízdních kol můžete nyní ve Výstavní síni těšínského muzea v Karviné-Fryštátě.
Jan Al Saheb, spoluautor:"Snažili jsme se postihnout vývoj kola od úplných počátků, takže máme tady zastoupena nejstarší typy kol, tady za mnou je vysoké kolo, které je proslavené, bývá v těch starých filmech, nicméně, karvinské občany bychom na tomto kole viděli v 90. letech 19. století přibližně. Kuriozitou na tomto kole je držák na bič, kterým cyklista odháněl psy. Ale i další kola mají své nezvyklosti. Máme tady dva bezpečníky, jeden znich je takový zajímavý, protože má systém takzvaného kengeru, to znamená, že má šlapátka pouze na předním kole, nicméně už je tam určitý převod, takže bylo možné lépe využít síly člověka."
Nejstarší kola byla dřevěná, říkalo se jim kostitřasky, protože jízda na něm byla opravdu náročná. Posléze se do výrobního procesu zapojily i jiné materiály jako kov nebo guma, nicméně, zvonky nebo světla najdeme až v pozdějších letech.
Jan Al Saheb, spoluautor: "Ta vybavenost toho kola, jak ji známe dnes, je otázkou až druhé poloviny 20. století."
Kolo si tenkrát nemohl dovolit každý.
Jan Al Saheb, spoluautor: "Kolo bylo komfortním zbožím, většinou si to mohli dovolit jen nejmajetnější vrstvy, posléze na přelomu 20. století dochází už k rozšíření kola mezi střední vrstvy."
Součástí výstavy jsou i dokumenty, které zachycují vývoj cyklistických závodů a dopravních značek.
Jan Al Saheb, spoluautor: "Rozhodně stojí za shlédnutí, protože tady prezentujeme docela jedinečné kousky právě z toho staršího období a běžně už nejsou opravdu k vidění."
Nejstarší a nejvzácnější kousky na výstavu zapůjčilo Národní technické muzeum v Praze. Výstava je zeralizována za pomoci Evropského fondu při otevření cyklostezky mezi ČR a Polskem. Výstava potrvá do září.